مدیران چند شغله در حالی سرکارند که آخرین پرداختی به بازنشستگان در تیرماه بوده است که گمان میرود حقوق مرداد در ۲۰ شهریور پرداخت شود!
کد خبر: ۸۵۶۵۷۴۷
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مدیران"آکردیته"بجای وزارت خارجه، این بار در صندوق بازنشستگی فولاد ایران، صندوقی که آخرین بار، سیل اعتراضات جدی و تجمعات ممتد بازنشستگان طلبکار آن به دلیل تاخیر طولانی در پرداخت مطالبات، اعضای هیات مدیره و مدیرعامل آن را یکجا، از ریشه کند تا با معرفی اعضای تیم جدید هیات مدیره،شاید وضعیت این صندوق به فرجامی مناسب برسد، هر چند که سه ماه پس از وزش آن موسم جابجایی، هنوز هم این صندوق با سرپرست اداره می شود.

سرپرستی که خود بالاپوش مدیرعامل کنونی بزرگترین صندوق بیمه ای کشور، یعنی سازمان تامین اجتماعی را توامان به تن داشته و با مشغله بسیار و معضلات سازمان متبوع خویش، بعید به نظر می رسد فرصتی هرچند قلیل، برای  بازکردن گره های کور ریز و درشت صندوق  بازنشستگی فولاد ایران داشته باشد.

بنا به این گزارش ، شرکت های صندوق  بازنشستگی فولاد ایران عباتند از خدمات عمومی فولاد، توسعه مرات کیش، معادن اسفندقه، صنعتی فروکروم بافت، فناوران صندوق بازنشستگی، سی و لکس کالا، صندوق سرمایه گذاری مشترک حافظ، خدمات بیمه ای حامی اعتماد آینده، سلامت بهداشت و درمان صنعت و معدن نوین، دخانیات ایران، سنگ آهن مرکزی ایران، ذغال سنگ کرمان، ذغال سنگ پروده طبس، فرآورده های نسوز آذر، الومینیوم ایران، فولاد خراسان، فولاد آلیاژی ایران، ذوب آهن اصفهان ، سایپا، بانک سامان و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات  که این صندوق در هریک از آنها مقداری سهام را داراست.

معضلات کنونی صندوق بازنشستگی فولاد و بازنشستگان آن با گذشته ده سال قبلتر آن، پیوندی عمیق داشته و گمان می رود، گرانیگاه عمده مشکلات کنونی این صندوق دایر بر ناروشن بودن وضعیت منابع مالی صندوق،بدهی نزدیک به 20 هزار میلیارد تومانی دولت به آن وتاخیرمکرر درپرداخت مطالبات بازنشستگان این صندوق باشد.

پیشینه راه اندازی صندوق بازنشستگی فولاد ایران به اوایل  دهه 70 باز می گردد، ایامی که شرکت ملی فولاد ایران به دلیل مشکلات ناشی از تامین وجوه مستمری و عدم سنخیت اموراجرائی بازنشستگی با فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری تصمیم گرفت تا فعالیتهای امور بازنشستگی را به دو بخش صندوق بازنشستگی و امور بازنشستگی تفکیک کند؛ این صندوق در حال حاضر نزدیک به 86  هزار بازنشسته مستمری بگیر دارد.

تاهمین چند ماه قبل،"مرتضی بانک"،"علی پالیزدار" و"احمد فیاض بخش"مسئولیت اعضای هیات مدیره و"مسلم دریه" نیز مسئولیت مدیریت عاملی این صندوق را برعهده داشتندکه با ایجاد تغییرات اخیر،"محمد علی احمدزاده اصل"، برکرسی ریاست هیات مدیره و اسماعیل میرزایی و نجات امینی هم بر صندلی هیات مدیره این موسسه تکیه زده اند.

تغییراتی که در ظاهر با هدف بروز تغییرات جدی تری کلید زده شد، اما به نظر می رسد این مهم دستکم تا اکنون لباس تحقق به تن نکرده، به ویژه آنکه،"محمدرضا پورابراهیمی"،نماینده مردم کرمان و راور درمجلس شورای اسلامی  چندی پیش،با استناد به برخی گزارشها اعلام داشت که وضعیت تاسف باری در اداره شرکت‌های مجموعه بازنشستگی فولاد حاکم بوده که با کمترین نرخ بازدهی اداره می‌شوند.

علی ربیعی، سکاندار وزارتخانه تعاون،کار و رفاه اجتماعی هم کمی پیشتر، برای توجیح نقاط ضعف این صندوق گفته که صندوق بازنشستگی فولاد از ابتدا نامناسب طراحی شده و خواستار آن شده که همگی  دست به دست هم داده تا مشکلات و عقب‌ماندگی‌های آن جبران شود و افزوده که"من احساس مسوولیت کردم وآن را تحویل گرفتم تا مشکلاتش را حل کنیم؛ به مرور در حال پرداخت معوقات هستیم و در حال حاضر یک ماه معوقه در پرداخت داریم که آن هم به زودی پرداخت خواهد شد.

با اینهمه،سید تقی نوربخش، سرپرست کنونی صندوق،جدای از مسئولیت متراکم خود درسازمان تامین اجتماعی و شرکت های تحت امر، همچنان خلعت سرپرستی صندوق بازنشستگی فولاد را از تن به درنکرده است.

موضوعی که ذهن را به سمت مدیریت چندپارچه و به عبارت بهتر"چند شغله" هدایت می کند،هر چند که  به نظر می رسد که مدیریت چندپارچه در صندوق بازنشستگی  فولاد ایران محصور در دایره سرپرست آن نبوده و برخی از  مدیران میانی آن نیز، همزمان مسئولیت چندین سمت رابا خود به یدک می کشند.

برای  نمونه،"علی بیگدلی"،جدای ازمسئولیت کنونی معاونت مالی واقتصادی صندوق بازنشستگی فولاد،نماینده صندوق بازنشستگی فولاد درهیات مدیره شرکت توسعه مرآت کیش،عضوهیات مدیره شرکت سلامت بهداشت و درمان صنعت ومعدن نوین و در عین حال، عضوکمیته نظارت و بازرسی ویژه عملکرد شرکت ها هم به مسئولیت نامبرده اضافه شده  است.

"باقرنیک طبع"،معاون دیگر صندوق بازنشستگی فولاد ایران که درسمت معاونت برنامه ریزی وتوسعه ونظارت بر شرکت های  صندوق بازنشستگی فولادمشغول به فعالیت بوده همزمان،درکنار سمت  ازپیش گفته،سرپرست  شرکت ذغالسنگ کرمان،ومسئولیت کمیته  نظارت و بازرسی ویژه شرکت های تحت مدیریت صندوق را هم عهده داراست.

محمدرضاجاویدان، دیگر مدیر این صندوق بوده که در کنار کسوت مدیرکلی حوزه مدیر عامل، ارتباطات و امور مدیران صندوق بازنشستگی فولاد ایران، با حفظ سمت سرپرست امور اداری صندوق بوده که گمان می رود به عنوان نماینده شرکت خدمات عمومی فولاد ایران در هیات مدیره شرکت فناوران صندوق بازنشستگی  فولاد هم منصوب شده بود.

نمی توان انکار کرد که صندوق بازنشستگی فولاد ایران با همه فرازو نشیب های  گذشته خود، هنوز هم روزهای خوشی را سپری نمی کند به ویژه آنکه عمده اظهارات،دایر بر نداشتن منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت به موقع مطالبات بازنشستگان است؛آنهم درشرایطی،تعدادی از مدیریت  آن همزمان چندین پست مهم را در اختیار داشته و این ذهنیت را متبادر ساخته که این دست مدیران از چندین محل حقوق دریافت خواهند داشت.

"پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان"،" تامین بیمه خدمات درمانی و بیمه های تکمیلی"،"سودده ساختن تمامی شرکتهای تحت پوشش"،"پیگیری مطالبات معوق صندوق"،"تامین منابع مورد نیاز برای پرداخت دیون بازنشستگان"و"رسیدگی به مشکلات آنها"تنها بخش کوچکی ازبرنامه هایی است که  مدیریت این صندوق باید به طور جد تحقق آنها را درصدر برنامه های خود قرار دهد.

صندوقی که چشمان نگران 80 هزار بازنشسته آن، به گام های مدیرانی دوخته شده که انتظار بازنشستگان ازآنها، باز کردن گره های کور تنیده شده در معیشت و زندگی روز مره آنها است.

ارسال نظرات