شقاقی شهری، اقتصاددان افزود: انگلستان از لحاظ بدهی وضعیت خوبی ندارد، ژاپن هم بدهی ۱۱ هزار میلیارددلاری دارد، ایتالیا و اسپانیا و فرانسه نیز به زودی به سرنوشت یونان دچار میشود، اینها از مذاکره با ایران دنبال یک بازار مصرف ۸۰ میلیونی هستند
کد خبر: ۸۵۶۵۷۲۷
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی با هشدار در خصوص کشورهایی که بعد از برجام برای مذاکره با ایران به کشور ما آمده اند، اظهار کرد:  عمده کشورهایی که برای مذاکره به ایران می آیند،کشورهایی هستند، که جز بدهکارترین کشورها هستند و از اقتصاد لیبرالیستی پیروی می کنند.

وی افزود: یکی از مهم ترین شاخصهای ارزیابی ریسک کشورها شاخص ارزیابی بدهی به تولید است و  یکی از چالشهایی که نظام اقتصاد لیبرالی دارد، بحث افزایش سرسام آور بدهی کشورهاست.

این استاد دانشگاه گفت: کشورهایی که بی مهابا به سمت نظام اقتصاد سرمایه داری رفتند و با سه ابزار اوراق قرضه، بدهی و سهام به سمت توسعه اقتصادی حرکت می کنند و در یک دوره بلند مدت گرفتار بدهی شدند.

شقاقی شهری با اشاره به اقتصاد ژاپن گفت:  اقتصاد ژاپن در دهه 80 نماد یک نظام اقتصاد سرمایه داری یا کاپیتالیستی در جنوب شرق آسیا بود و به عبارتی این کشور نماد پیاده سازی اقتصاد لیبرالیستی در آسیا بود. ولی در حال حاضر بعد از گذشت حدود سه دهه  می بینیم که اقتصاد ژاپن با یک بدهی 11 هزار میلیارد دلاری رو به رو شده است.

وی افزود: اخیرا صندوق بین الملی پول به مسئولان ژاپنی هشدار داده که شما باید بدهی های سرسام آور و کسری بودجه خود را سامان دهی کنید و از آنها خواسته تا مالیات بر مصرف را افزایش دهند تا درآمدهایش افزایش پیدا کند.

شاخص بدهی به تولید کشورها طبق نمودار صندوق بین الملی پول

 

تاثیرات بحران اقتصادی بر کشورهای اروپایی و ژاپن در کاهش قیمت نفت

این اقتصاددان به تاثیرات افزایش مالیات در کشورهایی که از اقتصاد لیبرالیستی پیروی می کنند اشاره و به نسیم بیان کرد: اگر مالیات افزایش پیدا کند موجب گسترش رکود در اقتصاد ژاپن می شود، مثلا رشد اقتصاد در ژاپن 1.5 درصد است که اگر مالیات را افزایش دهد رکود در این کشور بیشتر می شود و سهم مالیات هم پایین بیاید، بنابراین افزایش مالیات یک شمشیر دو لبه است.

شقاقی شهری به تاثیرات رکود در ژاپن در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: رکود در اقتصاد ژاپن کل کشورهای پیرو اقتصاد آزاد را تحت فشار قرار می دهد، همچنین در اروپا کشورهایی مثل اسپانیا و فرانسه و اروپا و یونان درگیر بدهی های بالای 70 درصد شده و وارد بحران شدند.

ممکن است نفت به زیر 20 دلار هم برسد

وی با پیش بینی کاهش قیمت نفت در صورت تشدید رکود در کشورهای پیرو اقتصاد مبتنی بر آموزه های بازار آزاد عنوان کرد:  هرگونه بدهی در این کشورها و چین و ژاپن و همه کشورهای اقتصاد آزاد را وارد بحران می کند و حتی تقاضا برای قیمت نفت را هم پایین می آورد و همین مسئله باعث ریزش قیمت نفت در دنیا خواهد شد، بنابراین تداوم این رکود در اقتصادی جهان حتی قیمت نفت را به زیر 20 دلار می رساند.

کشورهای غربی از مذاکره با ایران دنبال یک بازار مصرف 80 میلیونی هستند

این استاد اقتصاد با هشدار به مقامات کشور درباره مذاکره با این کشورها تاکید کرد: مقامات ما باید در معاملات تجاری با این کشورها مراقب باشند از این نظر که این کشورها دنبال یک بازار مصرف 80 میلونی در ایران می گردند که با فروش کالاهایشان بدهی هایشان را بدهند.

شقاقی شهری خاطرنشان کرد: ما در مقابله با این کشور که ریسک بالایی در مبادلات تجاری دارند، حتما باید در ورود تکنولنوژی و فناوری وارد مذاکره شویم نه واردات کالاهای مصرفی و سرمایه ای، زیرا در این صورت مشکلات کشورها اقتصاد ایران منتقل خواهد شد.

هرکشوری که برای مذاکره با ایران وارد عمل شده ورشکسته بوده است

وی افزود:  اخیرا هر کشوری وارد اقتصاد ایران برای مذاکره شده، اقتصاد بی ثباتی دارد و نظام اقتصاد لیبرالیسم یکی از آفتهایش افزایش بدهی و رکود بیشتر است. و این یک تهدید برای ماست، اگر نتوانیم اقتصاد مقاومتی را عملی کنیم و از اقتصاد نفتی عبور کنیم، در غیر اینصورت ریزش قیمت نفت در آینده اقتصاد ما را متلاطم می کند.

این اقتصاددان عنوان کرد: هنر اقتصاد ما این است که به نحوی با کشورهای بدهکار مذاکره کنیم که لطمه نبینیم، بنابراین نباید این نکته مهم را از یاد ببریم.

شقاقی شهری گفت: اقتصاد ژاپن که در دهه 80 به دلیل حرص و طمع برای دریافت وامهای بیشتر و همچنین به دلیل پشتیبانی از رشد اقتصادی زیاد دچار کسری بودجه شد و مشکل آورد، ما باید از این وضعیت اقتصاد ژاپن عبرت بگیریم.

وی در خصوص حضور کشورهایی نظیر انگلستان و آلمان در کشورمان برای مذاکرات اقتصادی به نسیم بیان کرد: انگلستان از لحاظ بدهی وضعیت خوبی ندارد، اما اقتصاد آلمان در اروپا منحصر به فرد است و مبتنی بر دانش بوده و کمتر از اقتصاد لیبرالی تبعیت می کند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: مهم ترین شاخص ارزیابی ریسک اعتباری کشورها شاخص بدهی به تولید است، هرچقدر بدهی به تولید افزایش پیدا کند، ریسک مبادلات تجاری با این کشور بیشتر می شود. مثلا در حال حاضر هر کشوری که می خواهد به یونان وام بدهد با بهره 25 درصد این کار را انجام می دهد، زیرا بهره متوسط در دنیا 2 یا 3 درصد است.

اقتصاد ژاپن و ایتالیا و فرانسه در آینده مانند یونان خواهد شد

شقاقی شهری تاکید کرد: برخی ها فکر می کنند فرانسه و ایتالیا و انگلستان با ثبات است، در حالی که هرکدام از این کشورها پتانسیل تبدیل شدن به یونان را دارند، در حال حاضر یونان برای تسویه بدهی های خود جزیره های خود را می فروشد و اتحادیه اروپا نسخه اقتصاد ریاضتی را برای این کشور نوشته است، تا بدهی و کسری بودجه خود را جبران کند. طبیعتا در آینده ژاپن، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه هم سقف بدهی می گذارند و اقتصادشان درگیر یک رکود بزرگ می شود.

مبادلات تجاری ما با کشورهای اروپایی و ژاپن باید دو طرفه باشد

وی در خصوص شرایط مذاکره با این گونه کشورها عنوان کرد: در مذاکره با این کشورها چند محور باید مدنظر قرار گیرد، اولا دانش و فناوری روزشان را باید به ما بدهند  نه دانش فنی دست دوم و سوم را و نکته مهم تر اینکه مبادله باید مبادله دو طرفه باشد و ما باید صادرات غیر نفتی هم به آنها داشته باشیم و نباید کسری تراز تجاری با این کشورها داشته باشیم.

این اقتصاددان با بیان مثالی در این زمینه تاکید کرد:  اگر فرانسه 1 یا 2 میلبارد دلار از اقتصاد ما به دست می آورد، ما هم بایدهمین مقدار را به دست بیاوریم، زیرا اگر تراز تجاری متوازن با این کشورها نداشته باشیم وارد کننده خواهیم بود.

نباید از اقتصاد کره جنوبی تقلید کنیم

شقاقی شهری خاطرنشان کرد:  برخی از دولتمردان، کره جنوبی را به عنوان الگو مثال می زنند، در حالی که باید بدانند که این کشور عملا پسربچه اقتصاد ژاپن است، یعنی زمانی که اقتصاد ژاپن شروع کرد، کره جنوبی نبود، پس این کشور در برابر اقتصاد 5 تریلیون دلاری ژاپن چیزی نیست، همچنین وضعیت برخی از کشورهای اروپایی همخوب نیست مثلا نرخ بیکاری در اسپانیا 40 درصد است و در ایتالیا هم بسیار بالاست.

وی وجود سیاستهای اقتصاد مقاومتی را در شرایط فعلی اقتصاد جهان به فال نیک گرفت و عنوان کرد: رهبری الگوی اقتصاد مقاومتی را با دور اندیشی و با همین دلایل ابلاغ فرمودند چون می خواستند ما در برابر آسیبها خودمان را حفظ کنیم و از لطماتی که کشورهای لیبرالی در اقتصاد با آن درگیر هستند دور شویم، تجربه این کشورها برای ما هشدار است و نباید فریب زرق و برق آنها را بخوریم. اقتصاد کره جنوبی که امروز مثال می زنند چند یال دیگر بهتر از ژاپن نخواهد بود.

ارسال نظرات