روزنامه انگلیسی دیلی‌میل نوشت: طالبان از فعالیت‌های غیرقانونی معدنی در افغانستان دهها میلیون دلار در هر سال درآمد کسب کرده که بعد از کشت خشخاش و تولید تریاک دومین منبع درآمدی آنها به حساب می‌آید.
کد خبر: ۸۵۶۵۶۹۳
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، سازمان «شاهد جهانی» و «دیدبان شفافیت افغانستان» طی گزارشی اعلام کردند: دولت «اشرف غنی» هیچ اقدام ملموسی در راستای حفاظت و توسعه سرمایه‌های معدنی افغانستان انجام نداده است.

دیلی‌میل نوشت: بخش معدن یکی از مسیرهای معدود توسعه اقتصاد خودکفا در افغانستان شمرده می‌شود.

با وجود توان بالقوه این بخش، سرمایه‌گذاران بین‌المللی تمایل چندانی به ورود به افغانستان ندارند.

بنابراین گزارش، مهم‌ترین عامل بازدارنده سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور نیز درگیری‌ها، فساد مالی، زیرساخت‌های ضعیف و نبود قوانین منسجم در حوزه معدن شمرده می‌شود.

دیلی میل نوشت: طالبان نیز که در این کشور به مدت 14 سال دست به شورش زد، بسیاری از سرمایه‌های معدنی افغانستان را در اختیار خود گرفته است و با فعالیت‌های معدنی غیرقانونی در معادن طلا، تالک، مرمر، کروم و سنگ‌های قیمتی سود سرشاری را نصیب خود می‌کند.

این پایگاه خبری با اشاره به گزارش جدی که سازمان ملل متحد منتشر کرده، نوشت: طالبان از فعالیت‌های غیرقانونی معدنی در افغانستان احتمالاً دهها میلیون دلار در هر سال به دست آورده که بعد از کشت خشخاش دومین منبع درآمدی آنها به حساب می‌آید.

دیلی‌میل نوشت: ارزش تریاکی که در افغانستان تولید می‌شود 3 میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود که حدود یک سوم آن به جیب طالبان می‌رود.

این گزارش با اشاره به نشست‌های اخیر که در کابل برگزار شده بود، نوشت: هیئت‌های نمایندگی از 41 کشور و 11 سازمان بین‌المللی غیر دولتی، به منظور بحث پیرامون اقتصاد، مسائل امنیتی و بازسازی اجتماعی افغانستان گردهم آمدند.

بنابر این گزارش، «اکرام افضلی» رئیس اجرایی دیده‌بان شفافیت افغانستان روز دوشنبه( 16 سنبله) با اشاره به اینکه قانون معادن با آنکه چندین بار تاکنون تعدیل شده شفافیت و قاطعیت ندارد، گفت: این وزارت به دنبال این است که تا نقاطی که قراردادها منعقد شده را مشخص و در اختیار نیروهای امنیتی قرار دهند تا امنیت آن را تامین و از استخراج‌های غیر قانونی نیز جلوگیری شود.

این در حالی است که وزیر معادن و صنایع افغانستان روز جمعه(13سنبله) تعهد داد که در قسمت سپردن قرار دادهای استخراج معادن به سرمایه‌گذاران، شفافیت‌هایی صورت گیرد تا ه گفته وی، از ثروت معدن‌های دست نخورده که تقریباً 3 تریلیون دلار ارزش دارند، بهره‌برداری درستی به عمل آید. 

«اشرف غنی» نیز در نشست موسوم به «مقام های عالی رتبه» که روز یک‌شنبه در «کابل» برگزار شد، نهادهای متولی مبارزه با فساد اقتصادی در این کشور را متهم به ناکارآمدی و شکست در مبارزه با فساد اقتصادی کرد و گفت: این نهادها نتوانسته‌اند از رواج فساد و ناامنی در مناطق معدنی جلوگیری کنند.

بیشترین انتقاداتی که وی در ارتباط با فساد اقتصادی در کشورش بیان کرده مرتبط با شکست برنامه‌ای بود که قرار بود در بخش معادن و منابع طبیعی این کشور به ارزش ١ تریلیون دلار از طریق جذب سرمایه گذاری صورت بگیرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ضمن انتشار این خبر نوشته است که موفقیت جلسه سرمایه گذاری اخیر در معادن افغانستان می‌توانست نشان دهنده کاهش تهدیدات امنیتی و فساد اقتصادی در این کشور باشد، که به نتیجه نرسید.

ارسال نظرات