با مصوبه دولت ،نقشه کاداستر اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سطح چهار میلیون هکتار با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان برای نجات دریاچه ارومیه تهیه می شود.
کد خبر: ۸۵۶۵۶۰۷
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کریم احمدی رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی افزود: عملیات اجرای طرح نقشه کاداستر اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه از 23 تیر ماه امسال آغاز شده و پیش بینی می‌شود در یک بازه زمانی چهار ساله به پایان برسد.

وی اعتبار اجرای این طرح را 12 میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: تا کنون 8 میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته، ضمن آن که 12 میلیارد تومان دیگر نیز در مصوبه اخیر دولت در مرداد ماه سال جاری برای تهیه عکس های هوایی پیش بینی شده است.

احمدی با بیان این که این طرح به منظور احیا و نجات دریاچه ارومیه در نیمه سال 93 توسط دولت مصوب شده است، گفت: طرح کاداستر اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بخش عکس برداری هوایی با کارفرمایی معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و پیمانکاری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ارتش کشورمان اجرا می شود.

وی ادامه داد: تا کنون عملیات عکس برداری هوایی 125 هزار هکتار از اراضی پایاب سد نوروزلو تهیه شده و آماده تولید نقشه است.

احمدی گفت: بخش تبدیل عکس‌ها به نقشه با کارفرمایی سازمان های جهاد کشاورزی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان که سه استان حوضه آبریز دریاچه ارومیه هستند و با پیمانکاری شرکت های مهندسی واجد صلاحیت انجام می گیرد.

وی، زمان مورد نیاز برای عکس برداری از سطح 4 میلیون هکتار اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه را 10 ماه و تهیه نقشه را سه سال عنوان کرد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: علاوه بر اعتبارهای یاد شده، در سال 94 برای سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی چهار میلیارد تومان، آذربایجان غربی پنج میلیارد تومان و کردستان یک میلیارد تومان به منظور تبدیل عکس های هوایی به نقشه مصوب شده است.

وی تصریح کرد: عکس های هوایی از اراضی کشاورزی با دقت مسطحاتی 40 سانتی متری برای تولید نقشه یک دوهزارم تهیه می شود.
احمدی تعیین سطح زیر کشت و میزان تولید محصولات با دقت بالا، اجرای الگوی کشت صحیح، تهیه بستر مناسب برای ایجاد کشاورزی دقیق، جمع آوری اطلاعات و مدیریت منابع، تهیه اطلاعات پایه برای یکپارچه سازی و تجهیز و نوسازی اراضی، استفاده از اطلاعات مکان محور در بخش کشاورزی به ویژه برای بانک ها و بیمه محصولات کشاورزی را از اهداف طرح نقشه کاداستر اراضی کشاروزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه برشمرد.

وی در همین حال رفع اختلافات و کاهش مناقشات ناشی از مشخص نبودن برخی از اراضی میان کشاورزان، تثبیت مالکیت اراضی و مستحدثات و اعتماد در نقل و انتقال مدارک را از دیگر اهداف طرح نقشه کاداستر نام برد.

ارسال نظرات