خبرهای داغ:
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: باید ابهامات و اسناد پایین‌دستی و متمم‌های موردنیاز نقشه جامع علمی کشور تهیه و به آن الحاق شود.
کد خبر: ۸۵۶۵۴۷۷
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، سید حسین ذوالانوار اظهار داشت: نقشه جامع علمی کشور به‌مثابه نقشه راهی است که سمت‌وسوی صحیح سیاست‌گذاری‌های کلان را به دولت و دستگاه‌های مختلف اجرایی و علمی کشور به‌خوبی نشان می‌دهد و انتظار می‌رود دولت این سند را به‌عنوان یک سند مرجع بیش‌ازپیش مدنظر قرار دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سند ملی توسعه علمی در دیگر کشورهای جهان تصریح کرد: هنگامی‌که کشورهای مختلف صنعتی جهان را مورد مطالعه قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم این کشورها پیش از صنعتی‌شدن اقدام به تهیه سند ملی توسعه علمی کرده‌اند و پایه توسعه پژوهش و تحقیقات داخلی خود را بر مبنای این برنامه استوار ساخته‌اند و پس از چند دهه اجرای دقیق آن، به یک‌ قطب علمی و صنعتی در جهان تبدیل‌ شده‌اند.

وی همچنین تصریح کرد: کشور ما نیز اگر می‌خواهد به یک‌قطب علمی و صنعتی در منطقه و جهان تبدیل شود، باید نقشه جامع علمی کشور را بیش‌ازپیش مورد توجه قرار داد و نهادهای علمی و صنعتی، دغدغه‌ای جز اجرای دقیق آن نداشته باشند.

ذوالانوار تصریح کرد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که نقشه جامع علمی کشور نیاز به متمم‌هایی دارد، چراکه بامطالعه این نقشه متوجه می‌شویم این سند راهبردی درعین‌حال تمام مزیت‌هایی که دارد، چگونگی دستیابی به اهداف تعیین‌شده و مسیر دقیق حرکت دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف را نشان نمی‌دهد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برخی کاستی‌های نقشه جامع علمی کشور گفت: به‌عنوان‌مثال، «جهت دادن چرخه علم و فناوری و نوآوری به ایفای نقش مؤثرتر در اقتصاد» و یا «حمایت و ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان» در زمره اهداف این سند بوده اما برای تحقق این امر، هیچ نهاد و یا ارگانی به‌عنوان مسئول برنامه‌ریزی و یا اجراکننده معرفی نشده؛ بنابراین، به نظر می‌رسد نخستین ابهام، مجهول بودن فاعل در این نقشه است.

وی در ادامه گفت: همچنین به‌طور واضح و دقیق مشخص نیست این نقشه چه تعریفی برای مفاهیم مهمی مانند سبک زندگی اسلامی ایرانی و یا راهکاری علمی برای اصلاح الگوی مصرف به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای فوری جامعه امروز دارد.

ذوالانوار ابهام در چگونگی ایجاد تحول در علوم انسانی را دومین ابهام این نقشه دانست و گفت: سؤالی که این نقشه به آن پاسخ نمی‌دهد آن است که در اساس علوم انسانی اسلامی در ساحت‌های گوناگون اجتماع، سیاست، اقتصاد، روانشناسی، خانواده و غیره چه هدفی را دنبال می‌کند و مرجع تعریف و تبیین دقیق و جزئی این علوم کدام نهاد است؟

وی در ادامه تصریح کرد: سومین ابهامی که درباره نقشه جامع علمی کشور وجود دارد در مورد چگونگی ارتباط صنعت و دانشگاه است.

ذوالانوار گفت: یکی از معضلاتی که نقشه جامع علمی کشور باید به رفع آن بپردازد، تعریف دقیق نیازهای صنعتی کشور با دو هدف خودکفایی و استقلال صنعتی در زمینه‌های راهبردی و دیگری دستیابی به مرزهای جدید علم و دانش و فناوری‌های پیشرفته بوده که بر این اساس، در این سند به‌کلی‌گویی بسنده شده و معلوم نیست کدام نهاد و یا ستاد موظف است نیازهای راهبردی صنعتی کشور را در حوزه‌های گوناگون احصا و حل آن را از مراکز علمی و دانشگاهی مطالبه کند؟

ذوالانوار تصریح کرد: هم‌اکنون بخش اعظمی از پایان‌نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته‌های فنی و مهندسی، سرانجامی جز بایگانی در کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها ندارند، درحالی‌که اگر وقت، انرژی و سرمایه عظیم دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و مراکز علمی و دانشگاهی، به‌صورت کاربردی و در راستای رفع مشکلات صنعت تعریف شود به‌یقین به افزایش بهره‌وری صنایع تولیدی و کاهش واردات کمک خواهد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: بنا بر آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد در ابتدا باید ابهامات و اسناد پایین‌دستی و متمم‌های موردنیاز نقشه جامع علمی کشور تهیه و به آن الحاق شود و سپس اجرای دقیق آن در دستور کار تمام نهادها و دستگاه‌های اجرایی و علمی کشور قرار گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها