مصلحی در نشست خبری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی:

تهران قلب تپنده فرهنگ است اما شیب تولید باید به سمت استان‌ها حرکت کند

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس در نشست چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری گفت:‌ تهران قلب تپنده فرهنگ است. اما همه آن نیست. ما نیازمند توجه به استان‌ها با یک نگاه توام با نیاز همراه با مشارکت خدماتی هستیم.
کد خبر: ۸۵۶۵۳۳۲
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴

به گزارش بسیج،  نشست چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری با حضور مجید مصلحی مدیرکل امور استان‌ها و مجلس و سید مهدی سیدی‌نیا دبیر جشنواره صبح امروز یک شنبه درطبقه دوم تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

مجید مصلحی مدیرکل امور استان‌ها و مجلس در ابتدای صحبت‌های خود در خصوص علت برگزاری این جشنواره گفت: کشف و جذب و پرورش استعدادهای جوان و خلق نمونه در هنرهای تصویری، ادبیات پایداری، موسیقی، تجسمی، و هنرهای تجسمی با توجه به وظایف حوزه هنری و ابلاغ پیام‌های انقلاب از زبان هنر ما را بر آن داشت که این جشنواره را برگزار کنیم.

وی افزود: شعار این جشنواره از همان اول شعار یک گام به پیش بوده است و جشنواره‌های مختلفی در کشور برگزار می‌شود، اما تنوع رشته‌ها کار را در این جشنواره سخت می‌کند. این جشنواره در هفت رشته اصلی برگزار می‌شود و این یکی از وجه تمایزهای آن است. همچنین شرکت کنندگان در این جشنواره عام نیستند و جامعه تولیدکنندگان ما اختصاصاً مربوط به حوزه هنری است. موضوع‌های تعیین شده برای خلق اثر در محدوده مأموریت‌های حوزه هنری است. ما به دنبال کار ویترینی و آماری نیستیم و بیشتر به دنبال نقد و بررسی آثاریم.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس در خصوص هدف اصلی جشنواره توضیح داد: ساماندهی جریان تولید در مراکز استانی و ارتقای کیفی و کمی براساس نظرسنجی جزو اهداف اصلی ما است. این تولیدات می‌تواند هویت اصلی ما را به اثبات برساند. در گذشته اغلب مراکز استانی فعالیت محور بود و در جشنواره چهارم این آسیب مرتفع شده و جریان حرکت به سمت تولید میل می‌کند. حرکت بعدی ما تولید محصول و عرضه آن است که امروز این مسئله حلقه مفقوده تولید آثار هنری است.

مصلحی با اشاره به افزایش کیفیت در این جشنواره یادآور شد: ما گام‌های خوبی در افزایش تکنیک و محتوا داشتیم و به لحاظ تجهیزات نیز اتفاقات خوبی افتاده است. هم در محتوا و هم در تکنیک فاصله خوبی نسبت به گذشته داریم و این فاصله زیاد شده است. در حوزه ادبیات پایداری به عنوان تخصص اصلی ما قبلاً به عدد انگشتان هم تولید کتاب نداشتیم اما امروز شرایطی در اصفهان داریم که می‌خواهیم 121 عنوان کتاب را رونمایی کنیم. در حوزه فیلم مستند، داستانی، انیمیشن و موشن‌گرافیک توفیقات بسیاری داریم. اگر روزی تولیدات ما شش عنوان بود، در این دوره 560 عنوان اثر تصویری داریم.

وی افزود: در حوزه پژوهش طی سه سال برنامه ریزی منسجم افق تولید ما در هفت استان بالای 100 عنوان است. که اگر به این صورت پیش برویم می‌توانیم ماهانه دو عنوان کتاب را رونمایی کنیم. در حوزه فیلم بلند 5 عنوان تولید داشتیم و این فیلم‌ها در جشنواره پخش می‌شود که شیب تولید به سمت مراکز استان‌ها برود. افق‌های برنامه‌های دو تا سه سال و پنج تا 10 سال رونق گرفته و در حال حاضر تهران به نظر می‌رسد تهران قلب تپنده فرهنگ است. اما همه آن نیست. ما نیازمند توجه به استان‌ها با یک نگاه توام با نیاز همراه با مشارکت خدماتی هستیم. همچنین مشارکت هنرمندان در تولیدات و تصمیم گیری‌ها باید بیشتر شود.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس با اشاره به سیاست گذاری صحیح عنوان کرد: در سیاست‌ها نیازمند خلاقیت و نوآوری به عنوان یک عنصر اساسی هستیم دنیای امروز همراه با تغییر است. پس توجه به فناوری اطلاعات می‌تواند پیشرفت ما را در این زمینه بیشتر کند. ما بیش از 11 درصد از مصرف کنندگان شبکه‌های اجتماعی هستیم و می‌توانیم با نگاه به این شبکه‌ها شیب تولید خود را افزایش دهیم. یکی از مشکلات ما نبود سیستم عرضه محصولات فرهنگی است که به درستی به دست مخاطب نمی‌رسد. تبدیل تولید به محصول و عرضه به مخاطب باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در حوزه هنری شعار ما این است که رقابتی با هیچ کس نداریم و در چارچوب مأموریت‌های خود تلاش می‌کنیم. در این جشنواره 31 مرکز استانی تولیدات خود را طی دو سال عرضه می‌کند.

مصلحی افزود: 560 فیلم کوتاه، پویانمایی، موشن گرافیک و مستند در مراکز استانی تولید شده است و اگر 50 فیلم برای اکران انتخاب شود می‌تواند یک سال هفته فیلم ما را تحت پوشش قرار دهد. همچنین بهترین نمایش‌ها می‌تواند در مراکز استانی انتخاب شود. در حوزه هنرهای تجسمی بهترین‌ها می‌توانند گالری های هنری را طی یک سال پوشش دهند.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: در جلسه‌ای قرار است تعدادی از این فیلم ها نمایش داده شود،‌ هم‌چنین درسال آتی بالغ بر 10 عنوان فیلم بلند تولید خواهیم کرد. همچنین شب خاطره که بیشتر در تهران برگزار می‌شود، می‌تواند در مراکز استانی فعال شود.

*چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استان‌ها پذیرای 4 هزار و 963 اثر ارسال شده بود

در ادامه این مراسم سیدمهدی سیدی‌نیا دبیر جشنواره با ارائه آماری در خصوص کم و کیف آثار رسیده توضیح داد: این جشنواره از زمان فراخوان در هفت کمیته تخصصی کار خود را آغاز کرد و بالغ بر 4 هزار و 963 اثر هنری به این جشنواره ارسال شده که 101 اثر در بخش نمایش، 232 اثر در بخش ادبیات، 176 اثر در بخش موسیقی، سه هزار و 402 اثر در بخش تجسمی، 111 اثر در بخش فرهنگ و مطالعات پایداری، 560 اثر در بخش تصویری و 381 اثر در بخش محصولات فرهنگی حضور دارند.

وی افزود: این جشنواره به 75 رشته و بخش تقسیم می‌شود که در برخی از بخش‌ها برای ارسال کنندگان مراکز استان‌ها محدودیت قائل شدیم و مثلاً در بخش عکس هر استان تنها 20 اثر می‌توانست ارسال کند. شرط دیگر ما این بود که اثر باید حتماً متعلق به حوزه هنری باشد. این شروط به این دلیل بود که مرکز بیش از گذشته روی تولید متمرکز شوند. همچنین ما 260 عنوان کتاب داشتیم که 121 عنوان آن تنها در بخش ادبیات پایداری و 140 اثر در سایر بخش‌ها حضور داشتند. حدود 13 کمیته تخصصی این جشنواره را برگزار می‌کنند.

دبیر چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استان‌ها در حوزه هنری درباره کم و کیف برنامه افتتاحیه و اختتامیه توضیح داد: همزمان با افتتاحیه این جشنواره عمارت سعدی در اصفهان با ظرفیت 600 اثر هنری که طی سه سال ساخته شده است به بهره برداری می‌رسد. همچنین بعد از افتتاحیه در کاخ چهل ستون با حضور بزرگان شب شعر برگزار می‌شود. روز هشتم در زمان بعدازظهر در کوهی در نزدیکی اصفهان مراسم شب خاطره برگزار می‌شود. اختتامیه نیز در یکی از سالن‌ها با ظرفیت هزار و پنجاه نفر برگزار می‌شود 4 سالن سینما برای کل جشنواره در نظر گرفته و حدود 700 مهمان از سراسر کشور به اصفهان می‌آیند.

سیدی‌نیا در پایان در خصوص جوایز جشنواره و فیلم‌هایی که در آن شرکت می‌کنند گفت: در این جشنواره یک اثر تفریحی و یک اثر برگزیده در هر بخش خواهیم داشت و همچنین فیلم‌های آفتاب‌های لب بام، همسایه، شهری که نمی خوابد از خراسان رضوی، سوم شخص مفرد و مسابقه نمایش داده می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار