در آخرین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادات جدیدی به‌عنوان تسهیلات برای نخبگان مطرح شد.
کد خبر: ۸۵۶۵۳۲۶
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷

به گزارش بسیج، بیست و هشتمین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای جلسه سلطان‌خواه رئیس کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری، گفت: در جلسات گذشته احکام پیشنهادی بنیاد ملی نخبگان که از سوی ستاد اجرایی‌سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان تهیه شده بود، بحث و بررسی شد.

وی با اشاره به دیدار اعضای هیئت دولت با مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) اظهار داشت: ایشان در این دیدار تأکید کردند که لایحه برنامه ششم توسعه کشور هرچه سریع‌تر در سال جاری از سوی دولت به مجلس داده شود تا در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

رئیس کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری تأکید کرد: در همین راستا باید تلاش کنیم که هرچه زودتر احکام پیشنهادی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه نخبگان را نهایی و به دولت و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارسال کنیم.

در ادامه جلسه، احکام پیشنهادی با توجه به آسیب‌شناسی وضع موجود، توجه به سند راهبردی کشور در امور نخبگان، اساسنامه بنیاد ملی نخبگان و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، ارائه شد.

پیشنهاداتی در این جلسه مطرح شد که مهمترین آنها "اختصاص حداقل 20 درصد از ردیف‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی به نخبگان و الزام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به تخصیص چنین سهمی در مجوزهای استخدام"، "اختصاص حداقل 30 درصد از مجوزهای استخدام اعضای هیئت علمی دستگاه‌ها به نخبگان"، "اعطای تسهیلات بانکی جهت خرید و ساخت مسکن با حداقل کارمزد و اقساط بلندمدت و اعطای تسهیلات ازدواج" بود.

"اجرایی سازی طرح شناسایی و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مستعد (شهاب) تا پایان مقطع متوسطه اول"، "حمایت مادی محیط‌های علمی نخبه‌پرور اعم از مدارس، دبیرستان‌ها، پژوهش‌سراها، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری با نظارت بنیاد ملی نخبگان"، "تقویت ابعاد معنوی، بصیرت‌افزایی، خودباوری و تعلق ملی با توجه به نقشه مهندسی فرهنگی"، "ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی نخبگان و شبکه‌سازی تخصصی آنها در حوزه‌های مختلف توسط بنیاد ملی نخبگان"، "حمایت مادی و معنوی از ایجاد و فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد حامی علم و فناوری"  از دیگر مواد پیشنهادی کمیسیون برای بخش نخبگان برنامه  ششم توسعه به شمار می‌رود.

"توجه به هزینه‌ها و اعتبارات لازم اجرای احکام برنامه"، "توجه به شناسایی نخبگان در محیط"، لزوم توجه همه‌جانبه به حمایت از نخبگان و ایجاد فرصت‌های برابر" و "ارائه تسهیلات تشویقی به به‌کارگیرندگان نخبگان از جمله شرکت‌های خصوصی مانند معافیت‌های مالیاتی" نیز در این جلسه مورد تأکید اعضا قرار گرفت.

ارسال نظرات