توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران انجام شد
مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی خدمات شهری و محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از تدوین لایحه نحوه پیشگیری و مقابله با ریزگردها در شهرتهران، توسط این مرکز خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۵۳۱۱
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴

به گزارش بسیج، هادی افراسیابی گفت: مطابق مصوبه شورای شهر تهران با عنوان «مطالعه و بررسی در مورد نحوه پیشگیری و مقابله با ریزگردها در شهر تهران»، مرکز مطالعات موظف شد ضمن مطالعه و بررسی این موضوع، با همکاری سایر مراجع ذیربط نسبت به گردآوری کلیه مطالعات پژوهشی در این خصوص اقدام کند.

وی افزود: درهمین راستا مقرر شد که با نظارت کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای پایتخت راه کارهای عملی مناسب برای مقابله با پدیده ریزگردها در شهر تهران را در قالب لایحه تهیه و آن را ارائه کند.

افراسیابی تصریح کرد: این موضوع علاوه بر طرح و بررسی در جلسات کارشناسی، طی چندین جلسه در شورای راهبردی محیط زیست با حضور کارشناسان و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت کنترل کیفیت هوا، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز، ستاد محیط زیست و توسعه پایدار و نیز اساتید دانشگاه مطرح و جمع‌بندی و تحت عنوان «پیش‌نویس لایحه و برنامه اقدام پیشگیری و مقابله با گرد و غبار در شهر تهران» توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تهیه و جهت طی مراحل قانونی به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌نویس تهیه شده دارای یک ماده واحده به عنوان لایحه و نیز یک برنامه اقدام شامل اهداف، سیاست‌ها، اقدامات مدیریت شهری، اقدامات مشترک شهرداری تهران و سایر دستگاه‌ها و تعریف کمیته‌ای جهت نظارت و پایش انجام اقدامات تعریف می‌شود.

افراسیابی گفت: در لایحه تهیه شده، شهرداری تهران مکلف می‌شود با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط و در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی آن‌ها مطابق برنامه اقدام؛ در جهت پیشگیری و مقابله با گرد و غبار به صورت سالیانه تخصیص اعتبار کرده و مشارکت کند.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی خدمات شهری و محیط زیست در پایان گفت: راهبردهای برنامه اقدام شامل کنترل منشاءهای بالقوه و بالفعل مولد ذرات گرد و غبار از طریق مشارکت مؤثر و فعال با نهادهای ذی‌ربط، اطلاع‌رسانی، هشدار به هنگام و افزایش سطح آگاهی‌های عمومی و توانمندسازی شهروندان و مراکز بهداشتی درمانی، بازنگری در دستورالعمل‌های مربوطه و توسعه زمینه‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری اقتصادی در زمین‌های بایر مستعد بوده و مشتمل بر 27 بند و راهکارهای اجرایی است.

ارسال نظرات