صندوق بین المللی پول با پیش بینی صعودی شدن نرخ تورم در ایران طی امسال و سال آینده اعلام کرد ایران در سال ۲۰۱۶ با تورم ۱۷ درصدی در جایگاه چهارم جهان از نظر تورم بالا قرار می گیرد.
کد خبر: ۸۵۶۵۱۵۰
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول نرخ تورم ایران در سال 2014 به کمتر از نصف رسیده و در حالی که ایران در سال 2013 تورم 34.7 درصدی را تجربه کرده بود این رقم در سال 2014 به 15.5 درصد کاهش یافت.

با افت شدید نرخ تورم، جایگاه ایران در رده بندی جهانی از این نظر بهبود پیدا کرد. ایران که در سال 2013 پس از ونزوئلا و سودان بیشترین تورم در جهان را به خود اختصاص داده بود در سال 2014 توانست دو پله خود را ارتقا دهد و در جایگاه پنجم جهان از نظر تورم بالا قرار گیرد.

با این حال، صندوق بین المللی پول نسبت به صعودی شدن دوباره تورم در ایران طی سال های آینده هشدار داده است. این نهاد بین المللی نرخ تورم ایران طی دو سال آینده را صعودی پیش بینی کرده است.

بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول نرخ تورم ایران که در سال 2014 بالغ بر 15.5 درصد بوده در سال جاری به 16.5 درصد افزایش خواهد یافت و این رقم در سال 2016 به 17 درصد می رسد.

ایران با نرخ تورم 16.5 درصدی در سال 2015 در جایگاه نهم جهان از نظر دارا بودن تورم بالا قرار می گیرد. کشورهای ونزوئلا، اوکراین، سودان جنوبی، بلاروس، سودان، آرژانتین، روسیه و مالاوی تورم بیشتری نسبت به ایران در این سال خواهند داشت. تورم روسیه در این سال 17.9 درصد پیش بینی شده است.

اما در سال 2016 ایران با نرخ تورم 17 درصدی به جایگاه چهارم جهان باز می گردد. در این سال تنها سه کشور ونزوئلا ، آرژانتین و بلاروس نرخ تورم بیشتری نسبت به ایران خواهند داشت.

ارسال نظرات