آیت الله سید ناصر محمدی گفت: خدا در آیه 8 سوره فاطر خطاب به پیامبر خود می فرماید: مبادا بر اثر شدت تأسف و حسرت بر وضع آنها جان خود را از دست دهى. این آیه نشان می دهد پیامبر خیلی مهربان و دلسوز بودند و وقتی می دیدند عده ای به دنبال ارتکاب گناه هستند افسوس می خوردند.
کد خبر: ۸۵۶۵۱۰۰
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد به نقل از عصر فرهنگ: آیت الله سید ناصر محمدی در تفسیر سوره فاطر گفت: طبق آیه قرآن «إِنَّما یَدْعُوا حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعِیرِ» شیطان گروه و حزب خود را دعوت می کند تا از اصحاب سعیر یعنی آتش برافروخته باشند. اما این دعوت چگونه است؟ انسان هم گرایش به خوبی ها دارد و هم گرایش به فساد؛ زمینه گناه در وجود ما هست ولی شیطان آن را بر می انگیزد. پیغمبران هم زمینه پاکی را در وجود ما می شناسند و سعی در رشد انسان در آن دارند.

وی اظهار کرد: شاید گفته شود کسی که کار خلافی انجام می دهد تقصیری ندارد، شیطان فریبش داده است! جواب این است که شیطان کسی را مجبور نمی کند، شیطان فقط دعوت می کند. ما آزادیم و انتخاب با خود ما است.

آیت الله محمدی افزود: به قول مولوی ملائکه فقط زمینه کارهای خوب را در وجود خود دارند و اصلا قدرت گناه و نافرمانی ندارند. در مقابل حیوانات فقط شهوت و غضب را می فهمند. ولی آدم هم گرایش مثل هیچ کدام از اینها نیست، هم گرایش به خوبی دارد و هم گرایش به فساد. برخی انشان ها از حیوانات هم پست تر می شوند و گاهی هم آدم می تواند به سمت ملائکه برود و از فرشته ها هم عبور کند. مصداقش هم پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار بودند که حتی جبرئیل هم به مقام و مرتبه آن ها نرسید.

این مفسر قرآن بیان داشت: خداوند در ادامه می فرماید:« الَّذِینَ کَفَرُوا لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ کَبِیرٌ» یعنی کسانى که کافر شدند عذاب دردناک از آن آنهاست، و کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند مغفرت و پاداش بزرگ دارند. طبق این آیه اگر انسان در این دنیا ایمان و عمل صالح داشته باشد اگر گناهی هم از وی سر بزند خدا چشم پوشی می کند.

مسئول دفتر شورای نگهبان یزد گفت: خدا در ادامه می فرماید:« أفمن زين له سوء عمله فرآه حسنا فإن الله يضل من يشاء ويهدي من يشاء»  آیا کسی که عمل های زشتش برای او آراسته شده و آنها را زیبا دیده ( مانند مؤمن حقیقت بین است؟) بعضی افراد کار زشتشان در مقابل چشمشان زینت داده می شود و عمدتا انسان های فاسد هم کار خود را می پسندند. : درست مثل زمانی که افراد بیمار توانایی خوردن غذاهای عادی را ندارند چون در اثر بیماری ذائقه آن ها عوض شده است، افراد گناه کار هم ذائقه آن ها عوض می شود و گناه در نظرشان زیبا جلوه داده می شود.

آیت الله محمدی تصریح کرد: خداوند می فرماید: خدا هر که را بخواهد گمراه و یا هدایت می کند. اما چطور؟ این خواستن، خواستن مجازاتی است. یعنی اگر زمینه فساد در وجود ما ایجاد شود خدا هم انسان را گمراه می کند. خواستن خدا از روی حکمت است نه هوس، ما پیش زمینه لازم را در وجود خود داریم فقط باید کاری کنیم که خدا بخواهد.

وی عنوان کرد: خدا در آیه 8 سوره فاطر خطاب به پیامبر خود می فرماید: مبادا بر اثر شدت تأسف و حسرت بر وضع آنها جان خود را از دست دهى. این آیه نشان می دهد پیامبر خیلی مهربان و دلسوز بودند و وقتی می دیدند عده ای به دنبال ارتکاب گناه هستند افسوس می خوردند. خدا در این آیه پیامبر را دلداری می دادند. چرا که حضرت محمد(ص) رحمه للعالمین بودند و می خواستند همه را به راه حق بیاورند و لذا ناراحت می شدند.

محمدی در پایان بیان داشت: امام حسین(ع) هم خیلی تلاش کرد تا قاتلینش هدایت شوند و دستشان به خون ایشان آلوده نشود. بارها لشکریان عمر سعد را نصیحت کردند ولی خودشان نخواستند صدای امام را بشنوند. حتی وقتی شمر هم قصد کشتن اباعبدالله را داشت، امام به او فرمودند: مرا می شناسی؟ شمر پاسخ داد: بله تو را می شناسم ولی برای جایزه یزید این کار را می کنم. امام حسین(ع) آن ها را دعوت کرد اما مال دنیا آن ها را به جایی برد که از هیچ کاری دریغ نمی کردند.

گفتنی است جلسات تفسیر قرآن آیت الله محمدی جمعه ها بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه مکتب امام واقع در خیابان کاشانی برگزار می شود.

 

ارسال نظرات