تدبیر دولت در سر کار گذاشتن ملت

معطلی مردم مازندران درتحقق وعده های چند ساله دولت

طرح احداث موزه قائم‌شهر با تصمیم شورای اسلامی وقت، توافق‌نامه‌ای میان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با شورای اسلامی شهر شکل گرفت.
کد خبر: ۸۵۶۵۰۴۶
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴



خبرگزاری بسیج مازندران، به گزارش خبرنگار فارس مازندران، ساختمان شهرداری قائم‌شهر در سال 1305 خورشیدی بنا شد و در سال 1356 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و برای احداث موزه در نظر گرفته شد.

این بنای تاریخی 88 ساله با معماری بسیار زیبا در هسته مرکزی شهر و در نزدیکی میدان طالقانی قرار دارد. این بنا در ابتدا اقامت‌گاه رضاشاه در زمان بازدید از شمال کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت و با گذشت زمان به‌عنوان بیمارستان شیر و خورشید که امروزه بیمارستان رازی نام ‌گرفته، استفاده می‌شد.

بعد از مدتی بیمارستان را در جوار امامزاده یوسف‌رضا (ع) قرار دادند و این مکان بعد از انتقال بیمارستان به ساختمان اداری شهرداری و فرمانداری قائم‌شهر تبدیل شد.

زمان گذشت و ساختمان جدید برای هر دو نهاد شهرداری و فرمانداری قائم‌شهر شکل گرفت و این مکان به شورای شهر تحویل داده شد اما در خردادماه سال 1390 طرح احداث موزه قائم‌شهر با تصمیم شورای اسلامی وقت، توافق‌نامه‌ای میان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با شورای اسلامی شهر شکل گرفت.

در همان سال تصمیم گرفته شد در مدت یک‌سال با تکمیل تجهیزات مورد نیاز برای احداث موزه، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قائم‌شهر اشیا و عتیقه‌های موزه را تهیه کند.

از آن زمان تاکنون شهرداران و اعضای شوراها در این شهر دچار تغییراتی شده‌اند و هر کدام در ابتدا با وعده احداث موزه شهر در هفته دولت، فقط سال‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشته‌اند.

از زمانی که دلاور بزرگ‌‌نیا به‌عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران و سید علی حجازی به‌عنوان شهردار قائم‌شهر منصوب شد، امیدها به احداث این موزه رنگ و بوی بیشتری گرفت اما تاکنون این امر محقق نشده است.

هفته دولت سال 94 را هم پشت‌سر گذاشتیم اما از احداث موزه در لیست برنامه‌های هفته دولت به چشم نیامد و همان‌طور که این روزها زمزمه آمدن رئیس‌جمهور به مازندران به گوش می‌آید، اگر مسئولان همت کنند، می‌توانند قیچی افتتاح احداث موزه شهر را در دستان ریاست جمهوری قرار دهند.

* با رساندن بودجه از سوی شهرداری موزه افتتاح می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران اظهار کرد: مالک اصلی ساختمان، شهرداری قائم‌شهر است و آنچه وظیفه اصلی میراث فرهنگی بود در زمینه تجهیزات مورد نیاز برای احداث موزه خریداری شد.

دلاور بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه برای تکمیل ساختمان احداث موزه با شهرداری توافق شد تا بودجه‌ای را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهند، خاطرنشان کرد: بر اساس توافق، شهرداری باید مبلغی بالغ بر 400 میلیون تومان در اختیار میراث قرار دهد تا کارهای نهایی این ساختمان به پایان برسد.

وی ادامه داد: اگر شهرداری بتواند بودجه مورد نیاز را به موقع در اختیار میراث فرهنگی استان قرار دهد، این سازمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن در احداث موزه‌ شهر اقدام می‌کند.

بزرگ‌نیا با تاکید بر اینکه این موزه می‌تواند در زمان سفر ریاست جمهوری آماده شود، تصریح کرد: موزه مشارکتی میان شهرداری و شورا است و زمانی که شهرداری به توافقات خود عمل کند، سازمان میراث فرهنگی هم اقدامات لازم برای احداث این موزه تا سفر ریاست جمهوری را انجام می‌دهد.

* شهرداری با مشکلات مالی مواجه است

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قائم‌شهر اظهار کرد: با توجه به مصوبه شورا، ساختمان موزه در اختیار شهرداری قرار گرفت تا مبلغ 400 میلیون تومان را برای تکمیل ساختمان موزه در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد.

مهدی ابراهیمی با بیان اینکه اکنون شهرداری با مشکلات مالی مواجه است، اضافه کرد: با رفع مشکلات مالی، شهرداری اعتبار مورد نیاز را برای تکمیل ساختمان موزه در اختیار میراث فرهنگی قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه باید هزینه‌ها مدیریت شود، متذکر شد: باید مشکلات مالی شهرداری برطرف شود تا در این زمینه بتوانیم اقدامات موثری انجام دهیم.

* موزه به شهر هویت می‌بخشد

یک کارشناس باستان‌شناسی مازندران نیز درباره مزایای موزه در شهر، بیان کرد: موزه یک شهر نشان‌دهنده هویت آن شهر است، زیرا در آن اشیا و عتیقه‌های دوران‌ گذشته این شهر به نمایش گذاشته می‌شود.

سمیه کریمی با بیان اینکه موزه به شهر حیات می‌بخشد، خاطرنشان کرد: بازدیدکنندگان با مشاهده اشیای موجود در موزه به سطح فرهنگ شهر پی ‌می‌برند که در سال‌های دور مردم این شهر برای زندگی خود از چه وسایلی استفاده می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه هر شهری باید از یک موزه بهره‌مند باشد، تصریح کرد: بسیاری از گردشگران به فرهنگ بومی شهرها علاقه‌مند هستند و می‌خواهند زمانی که وارد شهری شدند با بازدید از موزه شهر با فرهنگ آنها آشنا شوند.

کریمی با تاکید بر اینکه موزه نقش موثری در جذب گردشگر دارد، اضافه کرد: قرار گرفتن موزه شهر می‌تواند گردشگران بسیاری را جذب کند و این امر در توسعه گردشگری نقش به‌سزایی دارد.

وی ادامه داد: باید توسعه گردشگری در قائم‌شهر افزایش پیدا کند، زیرا این شهر برای جذب گردشگر دارای منابع و ظرفیت‌های مناسبی است که باید در این راستا اقدامات مناسبی ایجاد شود.

کریمی در پایان با اشاره به اینکه موزه شهر قائم‌شهر می‌تواند در جذب گردشگر و اشتغال‌زایی نقش موثری ایفا کند، گفت: شهرستان قائم‌شهر برای جذب گردشگر از جذابیت کمی برخوردار است اما احداث موزه شهر می‌تواند اقدام موثری در جذب گردشگر را رقم بزند.

موزه شهر قائم‌شهر دارای بخش‌هایی اعم از مردم‌شناسی، کتابخانه و باستان‌شناسی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار