رئیس مرکز پارک علم و فناوری شهرستان خاتم گفت: یکی از شاه راههای اصلی رسیدن به اقتصاد مقاومتی از مسیر پارک های علم و فناوری می گذرد.
کد خبر: ۸۵۶۴۸۵۸
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از خاتم، حسین حیدری رئیس مرکز پارک علم و فناوری شهرستان خاتم، در مورد نقش این مراکز در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت : واژه اقتصاد مقاومتی در شهریور ماه امسال توسط مقام معظم رهبری در دیدار با کارآفرینان مطرح و از آن پس وارد ادبیات اقتصاد مقاومتی کشور شد و تا امروز تفسیرهای مختلفی از آن شده است، اما به نظر می رسد انچه مد نظر معظم له است کاهش وابستگی ها و تاکید بر روی ظرفیتهای تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است، از طرفی فعالیت های اصلی پارک های علم و فناوری و مراکز رشد تلاشی است در همین راستا و در جهت رسیدن به همین اهداف، پس میتوان به جرات گفت یکی از شاه راههای اصلی رسیدن به اقتصاد مقاومتی از مسیر پارک های علم و فناوری می گذرد .

حیدری اظهارداشت: امروز تقریبا همه می دانند که دیگر نمی توانیم به منابع نفتی و معدنی کشور اتکا داشته باشیم و اگر بخواهیم برای آینده کشور سرمایه گذاری کنیم، باید روی نیروی انسانی که سرمایه اصلی کشور است سرمایه گذاری کرد. براین اساس و با توجه به رسالت خود، مرکز رشد و فناوری شهرستان خاتم با حداقل امکانات و اعتباری که در اختیار داشته است به حمایت از افراد مستعد و علاقمند به حوزه کسب و کارهای دانش بنیان و آموزش و ارتقا مهارت های این افراد و کمک به شکل گیری و تاسیس شرکت های دانش بنیان پرداخته است. همچنین پایه گذاری و آموزش برخی از علوم نوین در شهرستان از جمله رباتیک و کسب مقام های استانی و کشوری در سال های متوالی از دیگر افتخارات این مرکز می باشد.

وی به نقش پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در دوران پسا تحریم اشاره و خاطر نشان کرد: بی تردید در این دوره توسعه علم و فناوری و صادرات محصولات دانش بنیان افزایش خواهد یافت و پارک های علم و فناوری و مراکز رشد به عنوان یکی از متولیان اصلی در این حوزه می توانند منشا اثر باشند .از طرفی بحث انتقال فناوری و بومی سازی فناوری از موارد مهمی است که در دوران پسا تحریم می تواند بیش از پیش در دستور کار پارک ها و مراکز رشد قرار گیرد.

حیدری گفت: وجود مرکز رشد فناوری در صورتیکه توسط مسئولین مورد باور، توجه و حمایت (واقعی نه زبانی) قرار میگیرد و جایگاه شایسته خود را بدست آورد می تواند منشا اثرات فراوانی در شهرستان باشد.

رئیس مرکز علم و فناوری شهرستان خاتم افزود: امروزه نرخ بیکاری در شهرستان بالای 17 درصد است و تعداد زیادی از این افراد دانش آموختگان دانشگاهی هستند که حاضر نیستند در مشاغل سطح پایین و به اصطلاح شغل های پست فعالیت کنند از طرفی ایجاد صنایعی که بتواند پاسخگوی اشتغال این حجم بالای بیکاران باشد فرایندی است بسیار زمان بر و مستلزم صرف میلیاردها تومان هزینه، پس تنها راهی که وجود دارد ارتقا مهارت های این افراد و هدایت آنها به سمت تاسیس واحد های که منجر به اشتغال خود و چند نفر دیگر شود و این یک راهکار امتحان شده در دنیاست و بسیار کم هزینه که میتواند چرخ اقتصاد شهرستان را به حرکت در آورد.

وی گفت: مرکز رشد در صورت داشتن امکانات مناسب می تواند این امر را تسهیل نماید و با گستردن چتر حمایتی شانس موفقیت این واحد ها را افزایش و ریسک و عدم موفقیت را کاهش دهد اما متاسفانه تاکنون حمایتی از این مرکز به عمل نیامده است .

حیدری در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان مولفه های اقتصاد مقاومتی را در شهرستان خاتم پیاده کنیم؟ گفت: تاکنون در مرکز رشد فناوری شهرستان خاتم 12 شرکت نوپا تاسیس شده و همه این شرکت ها توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی راه اندازی شده است، البته این شرکت ها بسته به نوع قرارداد حمایتی حداکثر تا 3 سال در مرکز رشد مستقر هستند و از حمایت های آن برخوردارند و بعد از اتمام قرارداد از مرکز رشد خارج می شوند .

رئیس مرکز پارک و علم و فناوری خاتم خاطر نشان کرد: این شرکت ها موفقیت های نیز داشته اند که تاسیس اولین واحد مرغداری صنعتی در شهرستان – طراحی یک سیستم آبیاری نوین – ثبت اختراع هیدروپمپ- تولید چند محصول نمونه مواردی از آن است که طی چند روز آینده گزارش مفصلی از آن به اطلاع مردم خواهیم رساند . همچنین در حال حاضر 4 شرکت و تیم کاری جدید درحال فرایند پذیرش و انعقاد قرار داد استقرار در مرکز رشد هستند .


ارسال نظرات