استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد:

تغییر سیستم «تئوری محوری» آموزش به «مبانی عملی»، راهکار رفع بیکاری است

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد اصلاح سیستم آموزشی کشور از «تئوری محوری» به «مبانی عملی» را یکی دیگر از راهکارهای رفع معضل بیکاری دانست و گفت: سیستم آموزشی کشور ما بیشتر بر پایه آموزش تئوری به دانشجو بنا گردیده و کمتر حالت کارآموزی عملی برای دانشجویان دارد.
کد خبر: ۸۵۶۴۸۵۵
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، سید محسن میرحسینی استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد، اظهار کرد: اگر یک محیط سیستمیک میان دانشگاه و جامعه و صنعت برقرار شود بخشی از معضلات امروزی بیکاری انبوه فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز حل خواهد شد.

وی  ادامه داد: آنچه متأسفانه در کشور ما و از هنگام شکل گیري صنایع و دانشگاه ها دیده شده است نوعی بی توجهی و حتی بدبینی متقابل میان صنایع و دانشگاه هاست، صاحبان صنایع علاقه‌ای به برقراري ارتباط با دانشگاه‌ها و بهره‌مندي از دانش و علم آنها از خود نشان نمی‌دهند و بعضاً حالتی از بدبینی نسبت به دانشجویان و فارغ التحصیلان در بین آنها به چشم می خورد که افق برقراري ارتباط را تیره و تار می سازد.
دکتر میرحسینی افزود: از سوی دیگر نیز دانشگاه ها بدون داشتن تصویر روشنی از نیازهای صاحبان صنایع و کارخانه ها یا نیاز جامعه اقدام به گزینش دانشجو می‌کنند که این مسایل روي هم رفته باعث ایجاد بخشی از بحران بیکاری در جامعه ایران گردیده است.
وی تأکید کرد: در یک جمع بندی می توان گفت منطبق نبودن رشته های تحصیلی با نیاز بازار کار یکی از معضلاتی است که گریبان بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی را گرفته است و در این خصوص این چرخه معیوب باید اصلاح شود و دولت مهمترین عامل در این زمینه می تواند باشد.
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد اصلاح فرهنگ موجود در جامعه را راهکار دیگری برای رفع معضل بیکاری عنوان و تصریح کرد: در این خصوص دولت و دستگاه های تبلیغاتی مانند صدا و سیما و مطبوعات و رسانه ها می توانند تأثیر و نقش بسزایی را ایفا نمایند.

دکتر میرحسینی خاطرنشان کرد: در جامعه باید فرهنگ موجود در جامعه اصلاح شود که آفت مدرک گرایی یا فرهنگ غلط اینکه همه باید وارد دانشگاه شوند و یک مدرک دانشگاهی داشته باشند هرچند که بدرد آنان هم نخورد باید اصلاح شود.
وی تأکید کرد: هر جوان ایرانی بر اساس پتانسیل فکری و ذهنی و علاقه و خلاقیت خود وارد عرصه کار و تولید شود و این فرهنگ در خانواده ها نهادینه شود که صرف دانشگاه رفتن ملاک ارزیابی افراد قرار نگیرد بلکه ملاک خلاقیت و پتانسیل جوانان در حرفه های مورد نیاز جامعه باشد.
دکتر میرحسینی یادآور شد: چه عیبی دارد یک جوان بعد از دیپلم مهارت تعمیر اتومبیل را فرا گیرد که مورد نیاز جامعه است تا اینکه در یکی از رشته هایی که اصلا مورد نیاز جامعه نیست وارد دانشگاه شود و بعد از دریافت مدرک تحصیلی کارشناسی و یا کارشناسی ارشد سطح توقع او از شغل و کار بالا رفته بگونه ای که پرداختن به برخی کسب و کارها را نمی پسندد و در شأن خود نمی داند و همین مسئله خود مزید بر علتی شده تا از بسیاری فرصت های شغلی باز ماند و هم جامعه به تخصص او نیازی نداشته باشد.
وی اصلاح سیستم آموزشی کشور از «تئوری محوری» به «مبانی عملی» را یکی دیگر از راهکارهای رفع معضل بیکاری دانست و افزود:  سیستم آموزشی کشور ما بیشتر بر پایه آموزش تئوری به دانشجو بنا گردیده و کمتر حالت کارآموزی عملی برای دانشجویان دارد که این امر باعث می‌شود تا دانشجو بعد از فارغ التحصیلی نتواند در مقام عمل مسئولیت های واگذار شده به خود را بخوبی انجام دهد و این امر باعث سلب اعتماد صنعت و جامعه به دانشگاه می گردد.

یزدآوا

ارسال نظرات