با حضور استاندار و جمعی از مسئولین از سایت و نسخه جدید بروشور مجموعه تاریخی "آقازاده ابرکوه" رونمایی شد.
کد خبر: ۸۵۶۴۷۵۷
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج ازابرکوه،مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در باره سایت گردشگری مجموعه تاریخی آقازاده ابرکوه  گفت: این طرح شامل پنج خانه قدیمی با هدف معرفی فرهنگ و آثار تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده، که امیدواریم نوروز 95 این مجموعه ها در اختیار گردشگران قرار گیرد.
محمدمهدی شرافت اظهار کرد : پنج طرح پردیسان در شهرستانهای تفت، ابرکوه ، اشکذر ، اردکان و یزد به بخش خصوصی واگذار شده است برای اجرای طرح پردیسان دراین مناطق 80میلیاردریال اختصاص یافته است
وی خاطرنشان کرد : طرح پردیسان یکی ازکارهای ارزشمند دولت یازدهم است که درجهت آشنایی مردم با کار و فرهنگ قدیم و مرمت خانه های قدیمی ومعرفی به گردشگران می باشد.
نماینده شرکت آفاق روشن ابرکوه در ادامه این مراسم اظهار داشت: اقدامات حفاظتی و نگهداری از بناها، تهیه و نصب بنر جهت اطلاع رسانی به مسافران نوروزی در ایام نوروز، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در ایام نوروز به مدت دو هفته و آمادگی همه روزه برای پذیرایی از گردشگران از ابتدای سال جاری تاکنون از برنامه های انجام شده می باشد.
سید محسن عظیمی افزود: گردشگران داخلی پس از سرو ابرکوه بیشترین بازدید را از خانه تاریخی آقا زاده داشته اند.
وی ادامه داد: در جهت تهیه طرح تکمیلی مرمت و آماده سازی احیاء و بهره برداری از مجموعه خانه های پردیس ابرکوه با در نظر گرفتن توانایی های فنی و انجام پروژه های متعدد، نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت مشاور اقدام گردید و در حال حاضر تهیه طرح تکمیلی در حال انجام می باشد.
عظیمی چاپ بروشور خانه تاریخی آقازاده به دو زبان فارسی و انگلیسی و در دو طرح مختلف و تاسیس واحد روابط عمومی جهت برقراری ارتباط موثر و هدفمند با گروه های مختلف از دیگر اهداف اعلام کرد که که صورت پذیرفته است.
وی افزود: در راستای اطلاع رسانی مناسب و تعامل با تورهای مختلف از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از500 نفر از گردشگران خارجی از این مجموعه دیدار داشته اند.
عظیمی تصریح کرد : راه اندازی سایت اینترنتی دو زبانه (انگلیسی و فارسی) جهت اطلاع رسانی به عموم مردم و گردشگران داخلی و خارجی انجام شد که طراحی سایت به گونه ای می باشد که سایت را برای ابعاد غیر متعارف گوشی های همراه و تبلت ها هماهنگ می کند و کاربران با هر ابزاری دسترسی آسان به این سایت را خواهند داشت
وی  هدف ایجاد این طرح به عنوان بروشور این مجموعه را ترکیب فرم تصویری دو بادگیر که معرف اصلی خانه آقازاده می باشد  به همراه طراحی فونت آن که در هم ادغام گردیده است دانست و  فرم خانه آقا زاده به صورت آنالیز شده در طراحی بروشوراجرا شده که به همراه تایپوگرافی( طراحی فونت)  براساس خط معلی البته با نگاهی گرافیکی به این خط، ترکیب  بروشور این مجموعه را تکشیل می دهد. رنگ بندی کار سعی شده از رنگ های ستنی که رنگ خشت  وخاک را تداعی می کند و جوهره اصلی این بنا براساس خشت می باشد با رنگ آبی که در واقع مکملی برای این رنگ می باشد و حس زمینی وآسمانی را القا می کند.
سهرابی مشاور شرکت مهندسان مشاور شمسه یزد از طرح مرمت و احیای پردیس ابرکوه گزارشی را ارائه نمود و اهداف مرمت و احیای این طرح بزرگ را  که شامل بنای تاریخی به مثابه محمل معرفی فرهنگ گذشته، الگوسازی برای حفظ میراث تاریخی، احیای بنای تاریخی با اعطای کاربری در خور آن، ایجاد تحرک اجتماعی، حفظ پیوستگی و استمرار تاریخی بافت تاریخی، احیای هنرهای سنتی به دنبال احیای بنای تاریخی و تامین خدمات گرد شگری می باشد تشریح کرد.
در پایان این مراسم استانداراز سایت و نسخه جدید بروشور این مجموعه تاریخی رونمایی کرد و از مجموعه تاریخی آقازاده و زیباترین بادگیر کشور هم دیدن نمود.


ارسال نظرات