دلال دکل نفتی 87 میلیون دلاری که هیچگاه به ایران تحویل داده نشده در مصاحبه با خبرگزاری رویترز مدعی شد: «حق دلالی من 3 میلیون دلار بود اما بیشتر این پول به جیب افرادی در شرکت سرمایه گذاری مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران رفت.»
کد خبر: ۸۵۶۴۶۴۴
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، سال گذشته برای نخستین بار، خبری مبنی بر گم شدن یک دکل حفاری دریایی به ارزش 87 میلیون دلار در رسانه‌ها منتشر شد. از آن زمان به بعد، خبرهای مربوط به تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه گذاری مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران از ابتدای تاسیس تاکنون به بهانه مشخص شدن سرگذشت این دکل نفتی منتشر شد.

 خبر بازداشت اولین متهم فساد در این شرکت را منتشر کرد و در سال جاری بود که اسناد بیشتری درباره دلالی این دکل و ارتباط پسر یکی از وزرای اصلاحات با دلال این دکل به خصوص رضا مصطفوی طباطبایی منتشر شد و سپس شریک مصطفوی یعنی شیرانی در این خصوص بازداشت شد.

پس از اینکه مراد شیرانی بازداشت شد، شریک وی در این معامله و دیگر معامله‌های مربوط به دکل و تجهیزات نفتی فعالیت گسترده‌ای در رسانه‌ها برای تطهیر خود و تیمی که در ایران به وی مرتبط بوده‌اند را آغاز کرده است. این فرد قبلا با رسانه‌های بی‌بی‌سی،‌صدای آمریکا و برخی رسانه‌های دیگر صحبت کرده است و اکنون مصاحبه ایشان با رویترز را می‌خوانید

خبرگزاری رویترز به مصاحبه با این فرد یعنی رضا مصطفوی طباطبایی پرداخته است. وی که اکنون ساکن دبی است در رابطه با دکل 87 میلیون دلاری به این خبرگزاری انگلیسی گفته است: درحالی‌که رسما در ماجرای گم شدن این دکل نفتی متهم نشده است، اما نمی‌تواند به ده‌ها میلیون دلار از دارایی‌اش در ایران دسترسی داشته باشد.‌

به گفته وی، در سال 2011 به علت تحریم‌ها، خرید دکل‌های نفتی برای تهران دشوار شده بود از این‌رو شرکت سرمایه‌گذاری مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران از طباطبایی درخواست کرد تا یک دکل نفتی برای ایران خریداری کند.

طباطبایی، تاجر قدیمی تجهیزات صنعت نفت در خلیج فارس در ادامه به رویترز گفت که دکلی با مالکیت شرکت رومانیایی « گروپ سرویسی پترولیر اس‌ای» یافته است اما به علت تحریم‌ها علیه شرکت سرمایه گذاری مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، این معامله باید از طریق یک شرکت تجاری ثبت شده در ترکیه انجام می‌شد.

رادو پترسکو مدیر ارتباطات این شرکت رومانیایی به رویترز گفت: «این شرکت طباطبایی را نمی‌شناسد. اتهامات وی پوچ و نادرست است. اطلاعات این فرد که دلال نامیده می‌شود، درست نیست... این شرکت در گذشته 2 دکل نفتی در ایران داشته است و در صورت برداشته شدن تحریم‌ها به ایران بازخواهد گشت.»

طباطبایی مدعی شد: قیمت این دکل 67 میلیون دلار بود اما شرکت سرمایه گذاری مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به این دلیل که دور زدن تحریم‌ها هزینه داشت، مبلغ آن را 87 میلیون دلار مصوب کرد.

وی در ادامه ادعای خود افزود: «به علت تحریم‌ها، ایران پول کافی برای پرداخت برای این دکل نداشت... شرکت فروشنده، به علت تاخیر در پرداخت، قرارداد را لغو کرد.»

این درحالی است که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران گفته است، هرچند این دکل به ایران تحویل داده نشد اما تهران تمام 87 میلیون دلار را پرداخت کرده است.

طباطبایی افزود: «حق دلالی من 3 میلیون دلار بود اما بیشتر این پول به جیب افرادی در شرکت سرمایه گذاری مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران رفت.»

به نوشته این گزارش، در رابطه با این پرونده، هفته گذشته، فرد به نام مراد شیرانی با سمت مشاور شرکت سرمایه گذاری مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در تهران دستگیر شده است.

رویترز به نقل از یک سخنگوی شرکت سرمایه گذاری مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران نوشت: سیاست این شرکت در قبال مورد این دکل نفتی که در حوزه مسئولیت مدیریت کنونی نبوده است، سکوت است.

علی طاهری مطلق رئیس شرکت سرمایه‌گذاری مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در زمان انعقاد قرارداد خرید این دکل نفتی به یکی از روزنامه‌های ایران گفته است که تحریم‌ها ضمانت ارسال این دکل به ایران را غیرممکن ساخته بود... شرکت ترکیه‌ای که معامله توسط آن انجام شد در حقیقت متعلق به طباطبایی بود و این شرکت برخی از پول را نزد خود نگاه داشت.

اتهامی که طباطبایی به طور قاطع آن را رد کرد و مدعی شد که در هیچ یک از نشست‌های شرکت سرمایه گذاری مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و شرکت واسطه و مالک دکل در مراحل اولیه شرکت نداشته است و نمی‌داند که پول به چه حسابی واریز شده است.

بنا به این گزارش ، این درحالی است که در رسانه‌های ایران اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهد که پول به حساب شرکتی واریز شده که اختیارات آن به طور کامل به طباطبایی تفویض شده بود.

همچنین اسناد دیگری نشان می‌دهد دست اندرکاران دلالی این دکل از جمله طباطبایی ارقام بسیار کلان‌تری از این دلالی سود می‌برده‌اند و آغاز همکاری طباطبایی، شیرانی و شرکت تاسیسات دریایی به زمانی بسیار قبل از آنچه طباطبایی اشاره کرده باز میگردد.

ارسال نظرات