مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در گفتگو با خبرگزاری بسیج

تشکیل 91 تعاونی در طول سال گذشته تا کنون در استان/ تحقق هزار میلیارد تومان اعتبار وعده استانی در بحث اشتغال و رفع بیکاری تا سال آینده

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: سال گذشته در استان 68 تعاونی تشکیل شده است و امسال نیز تا کنون 23 تعاونی در راستای ایجاد اشتغال؛ تولید و خدمات ایجاد شده است.
کد خبر: ۸۵۶۴۴۹۹
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲

احمد رشیدی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار داشت: بر اساس قوانین توسعه برنامه چهارم؛ پنجم و ششم توسعه در بخش تعاون ملی بحث واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی در اولویت قرار دارد و در سخنان اخیر ریاست جمهوری نیز به این امر اشاره شد و بر واگذاری امور به بخش خصوصی و تعاونی تاکید شد.

وی به سیاست های ابلاغی اصل 44 اشاره کرد و گفت: از پنج بند سیاستهای کلی ابلاغی، یک بند مستقل به توسعه بخش تعاونی اختصاص یافته است و تاکید اصلی بر بخش تعاونی است.

وی گفت: بر اساس سیاست های کلی واگذاری؛ تبیین الزامات واگذاری و مصارف درآمدهای حاصل از واگذاری و اختصاص (30) درصد آن به تعاونی های فراگیر ملی در نظر گرفته شده که در سطح ملی این 30 درصد تحقق پیدا نکرده است.

وی در ادامه گفت: دکتر روحانی در سخنان اخیر خود به واگذاری بیشتر امور به بخش خصوصی و تعاونی تاکید کرد و اهداف بخش تعاون و خصوصی در واقع جلوگیری از کارفرما بودن مطلق دولت است.

رشیدی افزود: در بحث یارانه ها نیز قرار بود قسمتی از آن به بخش تولید اختصاص یابد که آن نیز در سطح ملی تحقق پیدا نکرد و اکنون با اصلاح این موضوع و حذف قشر پردرآمد و اختصاص به بخش تولید و خدمات انتظار میرود این امر بهتر پیش رود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان ادامه داد: با استفاده از پتانسیل های کشور، تاکید و توجه به زیر ساخت ها، افزایش تولیدات داخلی انتظار میرود بحث توسعه با سرعت بیشتری انجام شود.

تشکیل 91 تعاونی در طول سال گذشته و امسال در استان

رشیدی در ادامه رشد تعاونی ها را گامی در جهت ارائه خدمت و تولید در بخش های مختلف صنعت،معدن؛کشاورزی و.. عنوان کرد و گفت: سال گذشته در استان کردستان 68 تعاونی تشکیل شده است و امسال نیز تا کنون 23 تعاونی در راستای ایجاد اشتغال؛ تولید و خدمات ایجاد شده است.

وی بیان داشت: در حوزه روابط کار نیز حفظ تولید و اشتغال وصیانت از نیروی کار جزو وظایف تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و در همین راستا در سال گذشته 8 هزار بازرسی انجام شده است و مسائل مربوط به مسایل کارگر؛ قوانین کار و کارفرما کنترل می شود.

وی افزود: اکنون 2 هزار و 600 نفر مستمری بگیر بیمه بیکاری در استان وجود دارد و تلاش می شود با آموزش های لازم این تعداد به حوزه کار برگردند و هزینه های کمتری به دوش دولت باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان حوزه رفاه اجتماعی، سلامتی و تندرستی را نیز جزو وظایف این ارگان عنوان کرد و گفت: در حوزه اشتغال نیز کاریابی های استان سال گذشته 1709 مورد کار شناسایی و ایجاد کار شده است.

وی به تاثیر رفع تحریم ها در بخش تولید اشاره کرد و گفت: با ورود گروه های تجاری و بازرگانی سرمایه گذاری به کشور و با رفع تحریم ها شرایط مناسب تری ایجاد شود که اعتبار بیشتری برای بحث اشتغال تولید و افزایش سرانه تولید و در آمد زایی فراهم شود.

وی به وعده استانی ریاست جمهوری در سفر اخیر به استان کردستان اشاره کرد و گفت: در این سفر هزار میلیارد تومان در بحث توسعه اشتغال به استان اختصاص یافته است که امید است تا سال آینده این امر محقق شود و گامی در جهت رفع بیکاری و توسعه استان شود.

وی به تلاش های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به عنوان دبیرخانه اشتغال به موضوع رفع بیکاری و توسعه اشتغال اشاره کرد و گفت: تاکید مجموعه استان و استاندار تلاش در این جهت در قالب اختصاصا اعتبارات از طریق بانک های عامل می باشد.

رشیدی افزود: در راستای رفع بیکاری همچنین کارگروه اشتغال در استان از سال گذشته شکل گرفته و 20 جلسه نیز ادامه داشت که در این جلسات حداقل مشکل حداقل 53 مورد واحدهای تولیدی استان رفع شد.

وی افزود: این کارگروه امسال نیز در سطح کشور و استان رسمیت پیدا کرده است که ریاست آن به عهده استاندار و دبیرخانه کارگروه اشتغال نیز بر عهده سازمان صنعت معدن و تجارت است.

وی در ادامه به هفته تعاون اشاره کرد و گفت: بحث تعاون در فرهنگ اسلامی ما ریشه کهن دارد و با توجه به ویژگی های این تشکل از جمله کنترل تعاونی توسط حضور دمکراتیک اعضا (حاکمیت اعضا)؛ مشارکت اقتصادی اعضا، خودگردانی و استقلال تعاونی (خود اتکایی و عدم تأثیر پذیری از مراکز قدرت غیر)؛ آموزش، کارورزی و اطلاع رسانی در تعاونی (توانمندسازی مستمر)؛ همکاری تعاونی‌ها با هم (یکپارچگی و خوداتکایی بخش تعاونی این تشکل ها دارای مزیت های بسیار زیادی است که با شکل گیری آن و تکیه بر مزایای آن بیکاری استان رفع خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: تشکیل تعاونی ها به صورت گروهی و با ویژگی هایی که ذکر شد عامل مهمی در جهت رفع بیکاری افزایش تولید بویژه برای استان های محروم می باشد.

رشیدی گفت: 2 هزار و 106 تعاونی با 18 اتحادیه در استان کردستان در بخش های مختلف حمل و نقل؛ مسکن، معدن خدمات کشاورزی و.. فعالیت می کنند و همواره توسعه و ترویج تعاون نیازمند همکاری کلیه ی سازمانها می باشد.

مدیر کل تعاون تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تصریح کرد: 322 هزار و 537 نفر اعضای تعاونی های استان کردستان می باشد که برای 22 هزار و 15 نفر شغل ایجاد کرده است.

وی به برنامه های هفته ی تعاون اشاره کرد و افزود: افتتاح مسابقه ی تنیس روی میز بانوان ، دیدار تعاونگران با نماینده ولی فقیه، گردهمایی ترویجی در روستای گاوشله و دزلی، غباررویی و عطرافشانی از مزار شهدا با حضور تعاونگران، راهپیمایی خانوادگی کارکنان مدیریت، همایش تقدیر از تعاونی های برتر استان کردستان و مسابقه ی نقاشی کودکان از جمله ی این برنامه هاست.


ارسال نظرات
آخرین اخبار