امام جمعه موقت شاهرود با بیان اینکه اگر عالم باشیم می توانیم رزقی حلال را کسب کنیم، گفت: اصناف، کسبه و بازارایان باید فقه بازار را فرا گیرند.
کد خبر: ۸۵۶۴۲۸۷
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت الاسلام و المسلمین عباس امینی در مجمع بسیج اصناف استان سمنان که با اصناف و بازاریان و مسئولین کشوری استانی و شهرستانی در تالار پارمیس شاهرود برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه خدا اگر به کسی خیری رحمت کند او را در دین فقیه می کند، اظهار کرد: هر کسی باید فقیه باشد و معنایش اجتهاد نیست؛ بلکه خدا را بشناسد،فضائل اخلاقی را بداند و احکام را بداند.

وی افزود: وقتی فقه گفته می شود سراغ احکام فرعی می رویم در صورتی که فقه اینگونه نیست و ضرورت تبیین فقه برای همه گروه ها لازم است و باید دانست فقه سه رکن عقاید،اخلاق و احکام دارد و برای بندگی لازم است که این سه رکن را دارا بود.

امام جمعه موقت شاهرود با بیان حدیثی از پیامبر در باب بندگی بیان کرد: بندگی ده جزء دارد که نه جزء آن طلب رزق حلال است و مقام بندگی به قدری والاست که پیامبران ابتدا به مقام بندگی می رسند و بعد به مقام پیامبری و رسالت و این نشان از اهمیت آن دارد.

وی ادامه داد: اگر عالم باشیم می توانیم طلب رزق حلال کنیم و علم یعنی حلال و حرام را بدانیم و رعایت کنیم چرا که بین حلال و حرام فاصله بسیار کم است و جهل به احکام ما را به حرام می برد و علم به احکام ما را به حلال رهنمون می سازد.

امینی تصریح کرد: ضرورت فهمیدن احکام و سایر فقه که اعتقادات و اخلاقیات است واجب و کاسب مطلوب باید احکام،اعتقادات و اخلاقیات را با هم داشته باشد.

وی با اشاره به تغییر سبک زندگی و تأکید رهبر انقلاب بر سبک زندگی اسلامی گفت: سبک کَسَبه و حتی معماری بازار ما که اسلامی بوده و در کنار آن مسجد و حوزه علمیه بوده و بازاریان ما طلبگی می کردند و مکاسب می خواندند و بعد مغازه می رفتند تغییر کرده و عوض شده است.

امام جمعه موقت شاهرود تأکید کرد: فقه را باید با اجزای آن دید و برخورد کاسب ما می تواند دید و نگاه جوان ما را تغییر دهد و باید با تعهد ادامه راه را با همت والاتری طی کرد.

وی با تأکید بر آموزش فشرده فقه برای بازاریان و کسبه افزود: باید دوره را همه بگذارنند و سپس مجوز داده شود و بر این کار نظارت داشت؛ چرا که حرام در کسب آمد در همه جامعه تأثیر منفی می گذارند و فقط در خانواده فرد نیست.

امینی با اشاره به عمل حلال در همه کارهای انسان بیان کرد: کسبه ای که در پیاده رو راه را می بندد حق الناس است و راننده ای که پارک دوبل می کند و بنزین بیت المال را مصرف می کند اینها حلال نیست، وقت مردم را باید رعایت کرد چون آن هم کاری حلال است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها