به همت مرکز رشد شهید حسن تهرانی مقدم بسیج علمی شهرستان شاهرود و با همکاری بوستان سلامت پارک شهدای محراب مسابقه طراحی و ساخت موشک های آبی برگزار می شود.
کد خبر: ۸۵۶۳۹۵۶
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
مسئول مرکز رشد شهید تهرانی مقدم بسیج علمی شاهرود در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در شاهرود با اشاره به برگزاری مسابقه طراحی و ساخت موشک های آبی اظهار کرد: این مسابقه برای اولین بار در شهرستان شاهرود طی دو روز در پارک شهدای محراب شهرستان شاهرود برگزار می شود.

بابک مخبریان افزود: در روز اول کارگاه آموزش ساخت و طراحی برای شرکت کنندگان انجام می شود و در روز پنج شنبه 12 شهریور ماه ساعت 21 شب مسابقه در محل پارک شهدای محراب شاهرود انجام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: طراحی ، برد ، سرعت و دقت عمل موشک از ملاک های برتری برای موشک های آبی ارائه شده در این مسابقه خواهد بود.

مسئول مرکز رشد شهید حسن تهرانی مقدم با بیان اینکه تاکنون 40 نفر ثبت نام کرده اند افزود: افراد می توانند برای حضور در کارگاه و مسابقه نیز تا زمان برگزاری ثبت نام کنند و محدودیت ثبت نام و زمان نداریم.

مخبریان تصریح کرد: هدف از انجام این برنامه ایجاد شور و نشاط علمی ،تمرین کار گروهی و تمرین عملی آموزه های فیزیکی و حرکتی در بین نوجوانان و جوانان و مشاهده تاثیرات آن در عمل می باشد.

مسئول بسیج علمی شاهرود بیان کرد: راکت آبی وسیله ساختی جذاب و مهیجی است که ساخت آن ساده و در هر فضای بازی قابل پرتاب است.

وی اظهار کرد: انواع بسیار گوناگونی از راکت های مدل وجود دارد و هر کسی با خلاقیت و لوازم در اختیارش می تواند راکتی جدید را طراحی و پرواز دهد؛ تنها کافی است به یک سری اصول پروازی و فنی دقت شود. در ساخت موشک آبی از محفظه لوله ای شکل به عنوان بدنه استفاده می شود که باید تحمل فشار هوا را داشته باشد. بطری نوشابه موردی بسیار خوب برای این کار است.

مخبریان عنوان کرد: پرواز راکت تنها با هوای فشرده، شبیه پرواز یک پوکه گلوله به صورت منحنی یا پرتاب گلوله از تفنگ می باشد اما با اضافه کردن مقداری آب در بدنه ی راکت مدت زمانی که نیرو به آن وارد می شود بیشتر می شود. زیرا بیرون ریختن آب از نازل زمان بیشتری می گیرد.

وی با اشاره به تعریف ساده موشک آبی افزود: موشک آبی را می توان یک بطری نوشیدنی گازدار معرفی کرد که به صورت وارونه قرار گرفته و در انتهای آن دماغه (نوک) موشک نصب شده است. درون بطری موشک تا حد معینی آب وجود دارد که این آب نقش سوخت موشک را ایفا خواهد کرد.استفاده از بال هم جهت پرواز بهتر و پایداری بیشتر توصیه می شود.

مسئول مرکز رشد شهید تهرانی مقدم شاهرود تصریح کرد: دماغه یا نوک موشک قسمتی است که وظیفه شکافتن هوا و آئرودینامیک کردن جریان روی بطری نوشابه را دارد. بعلاوه اگر قرار باشد موشک شما مجهز به چتر فرود باشد و یا باری را حمل کند؛ این قسمت بهترین گزینه است. کار دماغه مخروطي ایجاد حالت آئرودینامیکی برای موشک و کم کردن مقاومت هواست.

وی ادامه داد: بال ها یا پره ها از مهمترین قسمت های موشک آبی شما و مهمترین وجه تمایز یک بطری ساده و یک موشک آبی هستند. بال های موشک باعث می شوند به هنگام پرواز پایداری بیشتری ایجاد شده و پرواز مستقيم داشته باشد؛ مقدار آب داخل بطری معمولا بین نصف تا یک سوم حجم بطری است.

مخبریان عنوان داشت: در موشک های آبی از آب برای حرکت موشک استفاده می شود و ما برای ایجاد نیروی پیشران در موشک های آبی با استفاده از یک تلمبه ، علاوه بر آب موجود در بطری ، هوا را در بطری فشرده و جمع می کنیم و با آزاد کردن دهانه خروج آب (گلوگاه بطری) ،انرژی زیادی که در بطری ذخیره شده آزاد می شود وآب را با فشار زیادی از دهانه خارج می کند و این عمل باعث حرکت موشک به سمت مخالف خروج آب می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها