عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه غنی سازی اورانیوم یک روز تعطیل نمی شود گفت:‌ تا 15 سال آینده می‌توانیم با ماشین سانتریفیوژ نسل 6 و 8 به 190 هزار سو برسیم.
کد خبر: ۸۵۶۳۸۸۳
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای  سخنران ویژه امروز اجلاسیه خبرگان رهبری رهبری با حضور در ساختمان مجلس قدیم شورای اسلامی و در جمع اعضای مجلس خبرگان پیرامون مذاکرات هسته‌ای و موضوع برجام به سخنرانی پرداخت.

برپایه این خبر عراقچی در سخنرانی خود به رعایت خطوط قرمز در مذاکرات از سوی تیم مذاکره اشاره کرد و گفت:‌ ما بحث تعطیلی غنی سازی که جزو خطوط قرمز مدنظر مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی ایران بود را نپذیرفتیم و اجازه ندادیم که غنی‌سازی حتی یک روز هم تعطیلی شود.

وی همچنین با طرح موضوع حرکت به سمت تولید 190 هزار سو در 15 سال آینده تصریح کرد: در مذاکرات و همانطور که در متن برجام آمده است غنی‌سازی صنعتی و تجاری به رسمیت شناخته شده و صنعت هسته‌ای با تحقیق و توسعه و استفاده از ماشین‌های نسل 6 و 8 سانتریفیوژ در مدت 15 سال به سمت تولید 190 هزار سو حرکت می‌کند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و مالی مدنظر رهبری از دیگر مطالبی است که بیانگر رعایت خطوط قرمز از سوی تیم مذاکره کننده است.

وی همچنین تصریح کرد:‌ بعد از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی تحریم‌های موشکی و نظامی به صورت تدریجی برداشته می‌شود.

عراقچی همچنین با بیان اینکه در روند برگزاری مذاکرات تیم مذاکره کننده برخی از محدودیت‌ها را پذیرفتند اظهار داشت:‌ این محدودیت‌ها 2 خاصیت دارد یکی آنکه با وجود محدودیت هیچ صنعتی در کشور تعطیل نمی‌شود و دیگری آن است که هیچ کدام از محدودیت‌ها ابدی و دائمی نیست.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره پذیرش نظارت بیشتر بر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران برنامه هسته‌ای مخفیانه‌ای ندارد و به همین دلیل بحث پذیرش نظارت بیشتر بر صنعت هسته‌ای نگرانی ایجاد نمی‌کند.

عراقچی همچنین در خصوص مسائل امنیتی در بحث نظارت بیشتر آژانس بر صنعت هسته‌ای هماهنگی‌هایی در روند برگزاری مذاکرات با دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی از قبیل سازمان انرژی اتمی،‌ وزارت اطلاعات،‌ وزارت دفاع و نیروهای مسلح انجام دادیم و در نهایت در برجام مکتوب شد.

گفتنی است پیش از این قرار بود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای بررسی برجام و مذاکرات هسته‌ای در هجدهمین اجلاس خبرگان رهبری حضور داشته باشد که به علت سفر، معاون وی عراقچی در این اجلاس حضور می‌یابد.

به گزارش بسیج شب گذشته و در اولین روز از هجدهمین اجلاسیه خبرگان رهبری سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در سخنانی توافق هسته ای را تشریح کرد.

ارسال نظرات