شهرستان دامغان به‌عنوان تولید کننده مرغوب‌ترین پسته جهان از نظر ارزش غذایی، پس از برگزاری موفق نخستین جشنواره ملی پسته ایران در سال گذشته، 25 تا 27 شهریور‌ماه سال‌جاری میزبان دومین دوره این جشنواره خواهد بود.
کد خبر: ۸۵۶۳۸۱۱
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از دامغان، فرماندار این شهرستان، در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی دومین جشنواره ملی پسته ایران که با حضور شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، دبیر و اعضای ستاد برگزاری این جشنواره در محل فرمانداری دامغان برگزار شد، اظهار داشت: باید با مشارکت و حمایت همه‌جانبه و به ویژه همراهی و همکاری کشاورزان و پسته کاران بتوانیم جشنواره‌ای مطلوب برگزار نمائیم تا صنعت پسته دامغان و تلاشگران این عرصه در کشور از آن بهره ببرند.

علی اصغر مجد با اشاره به برگزاری برنامه‌های اصلی این جشنواره در سالن هلال احمر شهرستان دامغان و قدردانی از تلاش‌های کمیته‌های مختلف ستاد برگزاری دومین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان تا به امروز، افزود: وجود ۱۲ هزار هکتار باغ بارور پسته در دامغان و تولید سالانه ۴۰هزار تن پسته، از مرغوب‌ترین ارقام پسته در جهان نشانه توانمندی این خطه در عرصه تولید و عرضه طلای سبز است.

وی کسب رتبه نخست کشور در تولید پسته در هر هکتار به میزان دو هزار و ۹۵۰کیلوگرم و نیز صادرات یک هزار تن پسته به ارزش ۲۵۰میلیارد ریال از شهرستان دامغان را از دلایل برگزاری جشنواره ملی پسته ایران در این شهرستان برشمرد و تصریح کرد: معرفی پسته دامغان به بازارهای جهانی، ایجاد بازارهای تجاری داخلی و خارجی و توسعه صنایع وابسته به تولید پسته، توسعه سطح زیر کشت باغ‌های پسته در شهرستان دامغان از اهداف برگزاری این جشنواره است.

دبیر دومین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان نیز در این جلسه اظهار داشت: تبلیغات خوبی برای برگزاری جشنواره پسته امسال پیش بینی شده است که از جمله می توان به پخش تیزر کوتاه از شبکه‌های سراسری، شرکت بهره برداران پسته دامغان در برنامه خندوانه و تهیه و ارسال 100 بنر به دیگر استان‌ها اشاره کرد.

رضا زارع زاده با بیان اینکه همه تمهیدات لازم برای حضور علاقمندان به بخش‌های مختلف توسعه صنعت پسته و صادرات این محصول در این جشنواره فراهم شده است، افزود: امیدواریم با همکاری دستگاه‌های اجرایی و مدیران در خصوص تأسیس آزمایشگاه مرجع پسته و استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره ملی پسته ایران در دامغان اقدامات اساسی انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان دامغان با تأکید بر لزوم تدوین نقشه راه و اهداف کوتاه‌مدت و بلند مدت این جشنواره علمی، تخصصی، خاطر‌نشان کرد: تلاش می‌کنیم با حضور هرچه بیشتر پسته کاران سطح آگاهی آنان از وضعیت بسته بندی و مبانی و ضرورت توجه به این امر را فراهم آوریم تا در آینده با بسته‌بندی و فراوری مناسب سهم تولید کنندگان از ارزش افزوده این محصول ارزشمند به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

شهردار دامغان نیز در این جلسه آشنا نمودن شرکت کنندگان در دومین جشنواره ملی پسته ایران-دامغان با آثار و ابنیه فاخر تاریخی و فرهنگی دیار صددروازه، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و ابزار و ادوات مرتبط با صنعت پسته، معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری برای رونق اقتصاد منطقه و همچنین مباحث علمی و کارگاهی از جمله برنامه‌های جانبی این جشنواره خواهد بود.

مسلم نصرتی از برگزاری همزمان جشنواره سوم در تهران و شهرستان دامغان خبر داد و گفت: رویکرد سومین جشنواره ملی پسته ایران-دامغان، در سال آتی اجرای همزمان در تهران و شهرستان خواهدبود لذا امیدواریم اهداف ما برای صادرات و ایجاد تحول اقتصادی در منطقه میسر شود تا نام این محصول ارزشمن، پسته دامغان و پسته ایران بیش از پیش در جهان بلندآوازه شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها