مسؤول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در گفتگو با بسیج:

واردات مرکبات ظلمی بزرگ به کشاورزان است/ توانایی خودکفایی در تولید موز را داریم

کد خبر: ۸۵۶۳۷۵۴
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
محمدرضا جهانسوز مسؤول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با بیان اینکه ایران از نظر تنوع تولید محصولات کشاورزی کشور چهارفصل است، اظهار داشت: با توجه به چهارفصل بودن ایران ما می توانیم تقریبا تمام میوه ها را در داخل به تولید برسانیم.

معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی با انتقاد از از واردات بی رویه مرکبات، گفت: متأسفانه بخش زیادی از واردات کشور به مرکبات اختصاص داده می شود در حالی که ما توانایی تولید در داخل را داریم. چند سال پیش در وزارتخانه طرحی را به عنوان استمرار تولید مرکبات در کشور ارائه کردیم که به تصویب هم رسید اما با وضعیت فعلی می فهمیم که این طرح اجرایی نشده است.

طفره رفتن دولت از اعلام آمار تولیدات کشاورزی

وی با اشاره به بی توجهی دولت به معضلات بخش کشاورزی، تصریح کرد: امروز می بینیم که دولت در بحث اعلام آمار تولیدات کشاورزی کشور طفره می رود و می گوید که ما آمار دقیقی از این بخش نداریم و این خلاف واقع است، چرا که نه تنها دولت بلکه مؤسساتی که در ارتباط با بخش کشاورزی فعالیت دارند نیز آماری دقیق از وضعیت تولید مرکبات در اختیار دارند.

واردات مرکبات ظلمی بزرگ به کشاورزان

جهانسوز در ادامه اذعان داشت: با وجود ظرفیت های بسیار ارزشمندی که در بخش کشاورزی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، واردات هر گونه محصول کشاورزی بخصوص مرکبات یک ظلم بزرگ به کشاورزان است.

مسؤول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با بیان اینکه موز بیشترین رقم واردات کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: بر اساس بررسی هایی که 4 سال پیش در وزارت جهاد کشاورزی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که ما تا 10هزار هکتار توان کشت موز در جنوب کشور را داریم که با عملی شدن این قضیه به راحتی در تأمین نیاز موز در کشور خودکفا خواهیم شد.

کشاورزی باید اصلی اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور باشد

وی در ادامه گفت: تا زمانی که کشاورزی در کشور به رسمیت شناخته نشود اینگونه مشکلات باقی خواهند ماند. براساس بیانات رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) کشاورزی باید به یک اصل اساسی در زمینه تأمین امنیت غذایی کشور تبدیل شود و در این صورت دولت خود را موظف به توجه بیشتر به این بخش پراهمیت می داند.

معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی در پایان تأکید کرد: مهندسین کشاورزی ما یک ظرفیت خوب در کاهش معضلات بخش کشاورزی هستند، باید از این فارق التحصیلان و مهندسین رشته های مرتبط به کشاورزی نهایت استفاده را ببریم و از آن ها برای ساماندهی به این بخش بهره بگیریم.

ارسال نظرات