چند شرکت کانادایی و آلمانی طی ماه های گذشته اقدام به تولید گازوئیل از هوا کرده‌اند که از ماه آوریل استفاده از این گازوئیل ها آغاز شده است.
کد خبر: ۸۵۶۳۵۲۰
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از بی‌بی‌سی، به تازگی چند شرکت کوچک در کانادا و آلمان به فنآوری تولید گازوئیل از هوا دست پیدا کرده‌اند.

بر همین اساس این دو شرکت دی اکسید کربن را از هوا گرفته و از این ماده در تولید گازوئیل استفاده می کنند.

شرکت آلمانی سان فایر در ماه آوریل اولین محموله از این نوع گازوئیل را تولید کرد و وزیر آموزش و تحقیقات فدرال این کشور،‌جوآنا وانکا، به طور نمادین چند لیتر از این محصول را برای استفاده در خودروی خود ریخت.

از سوی دیگر شرکت کانادایی کربن انجینیرینگ نیز تأسیساتی طراحی کرده است تا بتواند روزانه یک تا دو تن کربن دی اکسید از هوا گرفته و با استفاده از آن روزانه 500 لیتر گازوئیل تولید کند.

استخراج کربن از هوا نیازمند استفاده از برق است که بر اساس گفته این دو شرکت در صورتی که این برق از منابع تجدید پذیر بدست بیاید تولید این نوع گازوئیل بدون تولید کربن و سازگار با محیط زیست خواهد بود.

از سوی دیگر در صورت استفاده از این روش، کربنی که در خودروهای مصرف کننده این نوع سوخت تولید می شود همان کربنی است که در مرحله اول از هوا گرفته شده بود و به میزان کربن کنونی در هوا افزوده نمی‌شود و مجددا قابل استخراج و استفاده است.

از سوی دیگر استفاده از سوخت‌های فسیلی روز به روز به میزان کربن هوا می افزاید و توقف و یا کاهش تولید این ماده خطرناک از جمله اهداف کنونی مهم جهانی است.

حجم دی اکسید کربن هوا در جهان در سال 2012-13 به 400 ذره در یک میلیون ذره افزایش یافت که بالاترین میزان آن در طول تاریخ ثبت علمی بوده است.

 از سوی دیگر بنا به اعلام سازمان ملی آب و هوا و اقیانوسی آمریکا، ماه های جولای 2014 و ژوئن 2015 گرم ترین ماه های تاریخ جهان از زمان ثبت آن بوده اند.

به طور کلی تولید این سوخت می تواند استفاده از سوخت های فسیلی را برای کشورها کاهش دهد.

کربن بدست آمده از هوا همچنین می تواند در تولید نوشابه های گاز دار مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر دولت آمریکا قصد دارد تا از این فرآیند در تولید سوخت ناوهای خود استفاده کند.

ارسال نظرات