مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان لزوم جایگزینی درامد نفتی با صادرات غیر نفتی و محصولات باغی، گفت: درآمد صادرات ۱۵ تن کشمش معادل صادرات یک‌هزار بشکه نفت است.
کد خبر: ۸۵۶۳۵۱۷
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸


به گزارش خبرگزاری بسیج، به استان قزوین، رمضان روئین‌تن مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری با اشاره به اجرای طرح فراز در باغات انگور گفت: 11 هزار هکتار باغ انگور در کشور تحت پوشش طرح فراز قرار دارد که این میزان تا سال 95 به 55 هزار هکتار می‌رسد.

وی با بیان اینکه استان قزوین دارای حدود 35 هزار هکتار باغ انگور است، افزود: تاکنون در سطح 1450 هکتار از این باغات طرح فراز (ایستاده کردن باغات انگور) به اجرا درآمده و در سطح 1500 هکتار نیز این طرح در حال اجرا شدن است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هزینه اجرای هر هکتار سیستم آبیاری نوین به علاوه طرح فراز در باغات انگور حدود 30 میلیون تومان است، گفت: 15 میلیون تومان یارانه از سوی دولت به ازای اجرای این طرح‌ها به باغداران پرداخت می‌شود.

روئین تن بیان داشت: استان قزوین در سطح 6 هزار هکتار متقاضی برای اجرای طرح فراز دارد که در صورت تأمین اعتبارات لازم، این پروژه در این باغات نیز به اجرا درمی‌آید.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باغات انگور کشور حدود 290 هزار هکتار است، گفت: انگور به صورت دیم به عمل می‌آید و 70 هزار هکتار از باغات انگور به صورت دیم کشت می‌شود.

وی اظهار داشت: براساس بررسی‌ انجام‌شده، کل باغات انگور کشور را می‌توان فراز یا ایستاده کرد و این در حالی است که انگور در تمام نقاط کشور قابلیت کشت دارد.

وی افزود: همچنین قرار است 25 درصد باغات کشور را به آبیاری نوین و طرح فراز تجهیز کرد.

روئین تن با بیان اینکه تولید انگور دنیا 77 میلیون تن است، گفت: سرانه تولید انگور در کشور 34.5 کیلوگرم و در دنیا 11 کیلوگرم است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: از میزان تولید انگور در کشور سالانه 640 هزار تن از آن تبدیل به کشمش می‌شود و از هر 4 کیلوگرم انگور تازه یک کیلو کشمش به دست می‌آید.

وی افزود: با اجرای طرح فراز به دلیل افزایش کیفیت انگور که حاصل از تابیدن آفتاب و جذب بیشتر نور خورشید توسط انگور است می‌توان از هر 3.5 کیلوگرم انگور یک کیلو کشمش به دست آورد.

روئین تن با بیان اینکه سرانه مصرف تازه‌خوری انگور در کشور 14 تا 15 کیلوگرم است، گفت: هیچ جای دنیا محصولات باغی ایران را تولید نمی‌کند و کیفیت محصولات باغی تولیدشده در ایران به دلیل شرایط اقلیمی با کشورهای دیگر بسیار متفاوت است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشمش ایران کیفیت بالایی دارد، اظهار داشت: در تولید 20 محصول باغبانی، ایران رتبه اول تا هفدهم را داراست.

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمان تحریم برای عرضه پسته ایرانی به اتحادیه اروپا و سایر کشورها پیش آمد، گفت: در آن دوران اتحادیه اروپا پسته آمریکا را با 15PPM خریداری می‌کرد اما پسته ایران با 5PPM خریداری می‌شدد.

وی افزود: مطرح شدن مسائلی از جمله آولاتوکسین بالا در پسته‌های ایرانی برای صادرات این محصول مشکلاتی را ایجاد کرد، ما هم‌اکنون حتی با گذشت آن شرایط پسته ایران به جایگاه بسیار ممتازی در دنیا برخوردار است به طوری که 170 کشور پسته ایران را خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه احداث باغات به دلیل درآمد بالا در کشور رو به افزایش است، گفت: ما به دنبال افزایش سطح در باغات نیستیم، بلکه افزایش عملکرد مدنظر است.

روئین تن تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی روی چند محصول برای جایگزینی درآمدهای نفتی کار می‌کند که یکی از آنها کشمش است.

وی افزود: از یک هکتار باغ انگور 60 تن انگور که 15 تن کشمش حاصل می‌شود، 40 هزار دلار درآمد به دست می‌آید که این رقم معادل صادرات یکهزار بشکه 40 دلاری نفت است.

روئین‌تن بیان داشت: بنابراین افزایش تولید می‌تواند درآمد خوبی را در باغات برای کشور ایجاد کند و تولید محصولات باغی و صادرات آن می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: از هر هکتار باغ پسته سالانه 100 تا 300 میلیون تومان درآمد حاصل می‌شود، بنابراین چنین درآمدی مردم را راغب به گسترش باغات می‌کند.

روئین‌تن بیان داشت: سرانه مصرف کشمش در ایران نیم کیلو، سرانه مصرف قند و شکر 20 کیلو، سرانه مصرف عسل یک کیلو، سرانه مصرف نمک 6 کیلو، سرانه مصرف پسته یک کیلو و سرانه مصرف چربی و روغن 22 کیلوگرم است.

وی اظهار داشت: اگر کشمش را وارد بازار مصرف کنیم و سرانه مصرف آن را افزایش دهیم، می‌توان بخشی از واردات شکر را کم کرد و بدین ترتیب از خروج ارز جلوگیری نمود.

ارسال نظرات