رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه با اقدامات و حمایت‌ دولت امسال تا کنون در تولید چای افزایش داشته‌ایم، گفت: برای تأمین 85 درصد چای مورد نیاز، سالانه حدود 500 میلیون دلار صرف واردات این محصول می‌شود.
کد خبر: ۸۵۶۳۳۳۷
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، ایران با جمعیت حدود یک درصد از جمعیت کل جهان، حدود 4 تا 4.5 درصد از مصرف کل چای دنیا را به خود اختصاص داده و چای به عنوان یکی از نوشیدنی‌های اصلی مردم ایران به شمار می‌رود.

از آنجا که در سال‌های اخیر به دلیل کم توجهی مسئولین بسیاری از باغداران باغات خود را رها کردند و تولید این محصول با افت شدید کمی و کیفی مواجه شد این صنعت دچار لطمات زیادی شد.

براساس این گزارش: در دو سال اخیر با توجه خاص مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و دولت به صنعت چای و اقدامات انجام شده این صنعت تا حدودی احیا شده و امید است که در آینده‌ای نه چندان دور  از وضعیت بهتری هم برخوردار شود.

براساس آمارهای موجود از سازمان چای در حال حاضر حدود 32 هزار هکتار از اراضی شمال کشور زیر کشت چای است که حدود 90 درصد آن در گیلان و 10 درصد آن هم در مازندران واقع شده است.

متوسط تولید برگ سبز باغات چای حدود 7 تن در هکتار است که این رقم با توجه به شرایط آب و هوایی و سایر عوامل مرتبط در مناطق متغیر است .

محمدولی روزبهان رئیس سازمان چای کشور گفت: از آغاز فصل برداشت برگ سبز چای تاکنون 71 هزار تن برداشت شده که این مقدار بیانگر 15 درصد رشد نسبت به کل تولیدات سال قبل است.

وی با بیان اینکه حدود 1.5 ماه تا پایان فصل برداشت فاصله داریم گفت: سال گذشته فقط 65 درصد برگ سبز چای تولید شد و براین اساس تاکنون 6 تن نسبت به سال گذشته افزایش برداشت برگ سبز چای داشته‌ایم.

رئیس سازمان چای کشور به بیان دلایل افزایش تولید در سال جاری پرداخت و گفت: اگرچه در یک ماه و نیم تابستان میزان نزولات جوی چندان مناسب نبود، اما در روزهای اخیر آن شرایط تا حدودی جبران شده و بارش باران‌ در هفته‌های اخیر کمیت و کیفیت را جبران کرده است.

وی افزود: توجه وزارت جهاد کشاورزی و دولت در سال گذشته باعث افزایش احساس امید در بین باغداران شده بطوری که باغداران با انجام عملیات به زراعی و شخم زنی و حذف علف‌های هرز و همچنین تغذیه و کوددهی به موقع و مناسب توانستند کمیت و کیفیت را در تولید این محصول افزایش دهند.

* چای ایرانی تولید کارخانجات فروخته شد

روز بهان با تأکید بر اینکه مردم کشور با نگاه عزتمدانه به اقتصاد، به تولید داخل اهمیت می‌دهند و این نگاه هم مکرر از سوی رهبر معظم انقلاب به مردم اعلام می‌شود، گفت: با توجه به تولید کیفی مناسب امسال کارخانجات چای تمام تولیدشان را به فروش رسانده‌اند و از چین‌های اول و دوم محصولی روی دست کارخانه‌دار نمانده است.

* عدم بکارگیری سم در تولید چای ایرانی

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: چای ایرانی در جهان منحصر به فرد است و از هیچ گونه سمی در تولید آن استفاده نمی‌شود.

روزبهان بیان داشت: استفاده نکردن از سم در باغات چای باعث می‌شود که چای ایرانی خالص، بهداشتی و عاری از سم و بدور از مواد شیمیایی باشد و این خواص باعث به فروش رفتن چای به قیمت مناسب و رونق اقتصادی می‌شود.

* انبارهای چای سنواتی بسته شد

رئیس سازمان چای کشور افزایش قیمت تضمینی برگ سبز چای در دو سال گذشته را عامل دیگر افزایش تولید عنوان کرد و افزود: کنترل چای‌ سنواتی (چای تولیدی قبل از سال 88) و عدم باز شدن انبارها در فصل برداشت باعث شده چای ایرانی اقبال مردم را به دست آورد و به راحتی به فروش برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه ارزش برگ سبز چای خریداری شده از کشاورزان حدود 115 میلیارد تومان است، گفت: از این چای حدود 15 هزار و 800 تن برگ سبز چای خشک استحصال می‌شود.

روزبهان افزود: در چین بهاره 34 هزار و 500 تن برگ سبز چای به ارزش 66 میلیارد و 400 میلیون تومان تولید شد که بطور کامل وجه آن تأمین و به کشاورزان پرداخت شد.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه در چین تابستانه حدود 36 هزار تن برگ سبز چای تولید شده گفت: ارزش این میزان برگ سبز چای معادل 48 هزار میلیارد تومان است و تاکنون 22 درصد از وجه خرید چای به حساب کشاورزان واریز شده است.

وی افزود: تا الان 67 درصد کل بهای چای به حساب کشاورزان واریز شده و به عبارتی مبلغ 77 میلیارد تومان کشاورزان بابت فروش برگ سبز چای از دولت دریافت کرده‌اند.

روزبهان تصریح کرد: علیرغم پرداخت مطالبات چایکاران هنوز مبلغ 10 میلیارد تومان پول در حساب سازمان چای موجود است که با تأمین قدرالسهم چایکاران برای پرداخت به کشاورزان 13 میلیارد تومان دیگر به باغداران پرداخت می‌شود و به این ترتیب تا چند روز آینده میزان پرداختی سازمان چای به حدود 80 درصد یعنی مبلغ 90 میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان اینکه قهرمان اصلی در بهبود وضعیت تولید چای کشور مردم هستند که با خرید جنس و کالاهای ایرانی در راستای حمایت از تولید داخل تلاش می‌کنند، گفت: تأمین به موقع نقدینگی توسط دولت و کارخانه‌ها انگیزه چایکاران را از تولید بالا برده است.

روزبهان تصریح کرد: با فعال شدن هر هکتار باغ چای 7 دهم نفر به اشتغال کشور اضافه می‌شود و احیای 3 هزار هکتار از باغات رها شده کشور در سال زراعی جاری به معنای اشتغال‌زایی برای 2 هزار و 100 نفر بطور مستقیم است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه تأمین 85 درصد چای مورد نیاز کشور از طریق واردات است، بیان داشت: افزایش اشتغال و افزایش درآمد، کاهش واردات را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه 98 درصد باغات چای به صورت دیم آبیاری می‌شود، افزود: تولید همیشه تابع شرایط جوی است.

روزبهان بیان داشت: در 15 سال گذشته، باغات مجهز به سیستم آبیار تحت فشار از 15 هزار هکتار به 500 هکتار کاهش یافته و این امر بدان معنی است که نه تنها با آبیاری تحت فشار همراه نبوده‌ایم بلکه 90 درصد شبکه‌های آبیاری هم از بین رفته است.

* 500 میلیون دلار صرف واردات چای می‌شود

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه تقریبا حدود 500 میلیون دلار صرف واردت چای به کشور می‌شود، گفت: اگر چای در کشور تولید نشود سالانه باید مبلغ 650 میلیون دلار را صرف واردات کرد.

وی افزود: چای محصول جایگزین ندارد و در صورت لزوم باید قهوه را جایگزین مصرف آن در کشور کرد که این محصول نیز وارداتی است و ارزش کشور را هدر می‌دهد.

روزبهان با اشاره به اینکه بزرگترین وارد کننده چای، همسایه ایران، پاکستان است، گفت: با برنامه‌ریزی برای افزایش تولید می‌تواند حتی به یک صادر کننده چای تبدیل شد.

وی افزود: در 80 درصد باغات چای کشور امکان کشت هیچ‌گونه محصولی در آن وجود ندارد، زیرا این اراضی در ارتفاع و سطح شیب‌دار قرار دارند و در صورت رها شدن تبدیل به اراضی متروکه و غیر قابل کشت می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور در مورد خواص چای برای حفظ ذخایر آب اظهار داشت: چای نفوذ آب را به زمین بیشتر می‌کند

روزبهان تصریح کرد: امسال با مصوبه خوب شورای تامین و حمایت وزارتخانه و شخص وزیر و پیگیری‌ها سازمان و سایر ارگان‌ها در استان‌های شمالی بخصوص گیلان و همچنین دادگستری‌ها و ارگان‌های نظارتی دیگر مقرر شد، تا چای سنواتی براساس مصوبه شورای تأمین استان تا آخر دوره‌های تولید در انبار‌ها  بماند و خارج نشود.

وی افزود: همچنین بر این اساس مقرر شده تا چای پس از فصل تولید و برداشت با نظارت سازمان چای و غذا و دارو و ارگان‌های نظارتی فقط برای صادرات و آن هم برای مصارف صنعتی یعنی تولید اسانس، رنگ و عطر خارج شود.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: برای صادرات چای سنواتی نظارت کافی می‌شود، تا با تخلف برخی افراد، اعتبار چای ایرانی خدشه دار نشود.

براساس این گزارش: توجه به تولید چای ایرانی نه تنها برای کشور اشتغال‌زایی دارد، بلکه با این کار 500 میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

ارسال نظرات