تقاضای حجاج دلار را ۳۴۰۰ تومان کرد + توضیحات مسولان

پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۶۳ هزار نفر راهی سرزمین وحی شوند که به هر یک از حجاج ۳۰۰دلار سهمیه ارز مسافری تعلق می‌گیرد،اما به طور معمول زائران حج مبلغی نیز از بازار آزاد ارز خریداری می‌کنند تا برای خرید و سوغات استفاده کنند
کد خبر: ۸۵۶۳۳۲۰
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، از ابتدای شهریورماه سال جاری بازار ارز در حال تجربه صعود هایی پی در پی است که این اتفاق در آستانه تعیین تکلیف پیمان «برجام» تعجب برانگیز به نظر می‌رسد. دو روز پیش دلار برای اولین بار از اسفندماه سال گذشته تاکنون از مرز 3 هزار و 400 تومان عبور کرد که عبور یکباره قیمت دلار از این مرز مقداری غیرمنتظره به نظر می‌رسید. کارشناسان و فعالان بازار دلایلی برای این افزایش عنوان می‌کنند که در این میان مهمترین عامل اعزام حجاج ایرانی به سفر حج تمتع از دهم شهریورماه است. بازار طلا و سکه نیز متأثر از این افزایش روزگذشته‌اندکی تکان خورد و رشد کرد، به طوری که هر گرم طلا 18 عیار نیز در بازار داخلی 94 هزار و 530 تومان معامله شد. سکه تمام امامی نیز نسبت به روز گذشته خود شاهد کمی صعود بود و هر قطعه سکه 921 هزار تومان معامله شد. اما این رشد تنها نسبت به روز یکشنبه هفته جاری رقم خورد و در مجموع قیمت سکه و دلار نسبت به هفته گذشته روند کاهشی داشت.
 دلار با رشد تقاضا قد کشید
پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۶۳ هزار نفر راهی سرزمین وحی شوند که به هر یک از حجاج ۳۰۰دلار سهمیه ارز مسافری تعلق می‌گیرد، اما به طور معمول زائران حج مبلغی نیز از بازار آزاد ارز خریداری می‌کنند تا برای خرید و سوغات استفاده کنند که همین تقاضا‌ها به یک باره میزان خرید ارز را در بازار افزایش می‌دهد. این سفرها همزمان با یک روند افزایشی هر ساله، یعنی رونق سفرهای خارجی در ماه سپتامبر شده است که هر سال به خودی خود موجب افزایش قیمت دلار می‌شود.
محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به این افزایش تقاضا برای ارز در بازار گفت: تقاضا و عرضه عوامل ساختاری مؤثر بر بازار هستند که می‌توانند قیمت ارز را در کشور تحت تأثیر قرار دهند. اکنون نیز یکی از این عوامل ساختاری یعنی تقاضا به سبب افزایش سفرهای خارجی در حالی رشد یافته که عامل ساختاری دیگر ثابت مانده و عرضه ارز جدیدی به بازار تزریق نشده است. وی با بیان اینکه بازار طلا و سکه نیز تا اندازه‌ای متأثر از افزایش قیمت ارز بوده اظهار کرد: معمولاً نوسان قیمت ارز موجب نوسان قیمت طلا و سکه در بازار داخلی می‌شود و اکنون نیز بی‌تأثیر نبوده است اما باید متذکر شوم اگرچه دو روز است که قیمت سکه و طلا روندی صعودی در پیش گرفته است ولی این هفته قیمت سکه نسبت به هفته گذشته 25 هزار تومان و طلا نیز 3 هزار تومان کاهش یافته است. کشتی آرای تحولات بازار را منطقی عنوان کرد و گفت: التهابات کنونی بازار ناشی از انتظارات نیست و با واقعیت بازار انطباق دارد.
 بازار طلا متأثر از عوامل دیگر است
عبادالله محمدولی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر نیز با بیان اینکه رشد طلا و سکه متأثر از اونس جهانی نیز بوده است اظهار کرد: این اواخر رشد خرید طلا از سوی کشورهای چین و هند و همچنین حران یونان قیمت انس طلا در بازار جهانی را تحت تأثیر قرار داد که بازار ایران نیز متأثر از بازار جهانی اندکی رشد یافت.
 و اما عوامل مؤثر دیگر...
برخی فعالان بازار دلایل دیگری برای افزایش‌ها مطرح می‌کنند؛ نفروختن دلار توسط صرافان برای مقابله با دستورالعمل نظارتی بانک مرکزی جهت ساماندهی صرافی ها، بی‌منطق و انتظاری بودن رشد قیمت ها،‌ تبدیل سرمایه صاحبان درآمدهای بزرگ در روزهای اخیر به دلار برای فرار از قانون جدید مالیاتی و اختیار سازمان امور مالیاتی برای سرکشی به حساب‌ها از این دست است،‌ اما این دلایل به عقیده کارشناسان از قوت چندانی برخوردار نیست.

ارسال نظرات