مسئول اورژانس اجتماعی بافق تشریح کرد:
بتول کریمیان گفت: اگر درطلاق های توافقی دادگاه سخت گیری هایی را انجام دهد تا به سادگی ازهم جدا نشوند بهتراست.
کد خبر: ۸۵۶۳۰۲۹
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: طلاق توافقی مسئله ای است که این روز با تمام مسائلی که در کشور وجود دارد رهبر انقلاب به آن اشاره و مآنرا به عنوان معظلی برای جامعه اسلامی ایران مطرح کردند. خبرنگار بافق خبر، با خانم بتول کریمیان روانشناس و مسئول اورژانس اجتماعی بافق به گفتگو نشست تا ابعاد مختلف این پدیده شوم در بافق آشنا شویم.

چگونگی طلاق توافقی دلایل اینکار

ما به جز طلاق های توافقی طلاق های یک طرفه هم داریم این نیست که فقط طلاق توافقی داشته باشیم. حتی پرونده هایی که در دادگاه در جریان بوده که یک طرف راضی بوده و طرف مقابل ناراضی و در نهایت که به توافق نرسیدند با مشاوره به این نتیجه رسیده اند تا به صورت توافقی از هم جدا شوند. در طلاق توافقی اگر نامه از بهزیستی بیاورند چون بهزیستی مشاوره میدهد اگر زوجین به توافق نرسیدند راهنمایی میدهد جهت طلاق توافقی و به سرعت هم کار انجام می شود ولی در طلاق یک طرفه یک سال حتی دو سال هم طول کشیده و به همین دلیل اکثرا به سمت طلاق توافقی می روند.

در تعداد زیادی از پرونده های طلاق، با پشیمانی بعدی طرفین روبرو بوده ایم

متاسفانه ما پرونده هایی داشتیم در طلاق توافقی که دارای بچه بودند و زوج هایی که بچه ندارند و واقعا شرایط زندگی برایشان سخت است الان توافقی از هم جدا شوند بهتر است تا اینکه با بچه از هم جدا شوند؛ ولی زوج هایی که بچه دارند بالاخره باید زمان بگذرد مشاوره و راهنمایی شوند تا از هم جدا نشوند و متاسفانه ما خیلی از پرونده هایی داشتیم که بعد از اینکه طلاق گرفتند، به ما مراجعه کردند و ابرازپ شیمانی کرده اند و خواستار برگشت به زندگی شده اند.

دادگاهها در طلاق های توافقی سختگیری بیشتری داشته باشند

به نظر من اگر در طلاق های توافقی دادگاه سخت گیری هایی را انجام دهد تا به سادگی از هم جدا نشوند بهتراست. متاسفانه یک سری خانواده ها بر سر مهریه و بچه به توافق هایی می رسند که وقتی برای طلاق به دادگاه مراجعه می کنند سریع طلاق انجام شود و پرونده هایی هم داشتیم که زوجین از دادگاه  برای طلاق، نامه داشتند؛ اما با وساطتی که انجام شده است دوباره به زندگی ادامه دادند.

آمار طلاق توافقی در بافق:

سال۹۱از ۷۵ پرونده ۱۵پرونده توافقی بود یعنی۱۵%

سال۹۲از۱۱۵پرونده ۲۹پرونده توافقی بوده یعنی۲۵/۲%

سال۹۳ از ۱۰۸پرونده ۲۸مورد توافقی یعنی۲۵/۹%

سال۹۴ تاکنون۶۹ پرونده ای که داشتیم۱۳مورد یعنی۱۸/۸%توافقی بوده است.

ضمنا در مورد طلاق در شش ماه اول سال نسبت به شش ماهه دوم سال کمتر می باشد.

اختلاف سنی بین زوجین و اعتیاد مهمترین دلیل طلاقهای بافق می باشد

علت های طلاق توافقی متاسفانه بالاترین موردی که وجود دارد اختلاف سنی بین زوجین می باشد مخصوصا زمانی که سن دختر کمتر باشد یعنی در سن۱۵یا۱۶سالگی ازدواج می کند و مهم ترین علت بعدی اعتیاد می باشد.

برنامه اورژانس اجتماعی برای مبارزه با این مشکل

در ابتدای ازدواج واحد پیشگیری بهزیستی یک سری آموزش هایی را برای زوج ها انجام میدهد تا با مفهوم زندگی و راههای مقابله با طلاق آشنا شوند و در مدارس هم برنامه های آموزشی داشته ایم.

در بحث طلاق توافقی در بهزیستی خیلی زمان بر نیست و سریع انجام می شود ولی ما در طلاق های توافقی همانند طلاق های یک طرفه برای زوج ها حداقل سه جلسه و در بعضی از مواقع بیشتر هم می گذاریم تا از این اتفاق جلوگیری کنیم.

نقش دور شدن خانواده ها از فرهنگ اصیل ایرانی درگسترش این معضل:

هر وسیله ای که اختراع شود مسلما یک فایده هایی دارد و یک ضرر، ولی این بر می گردد به فرهنگ استفاده از آن وسیله، ولی متاسفانه یک سری سوء استفاده هایی هم می شود مثلا در بحث روابط نامشروع و یا فرار زناشویی و یا تماس تلفنی و فضای مجازی،گرایش به شخص دیگر بر اساس تاثیرات فیلم های ماهواره ای، ما اینگونه پرونده ها هم داشتیم ولی اعتیاد در بافق حرف اول را می زند.

 نقش پدر و مادر در انتخاب:

ازدواج های زود هنگام متاسفانه با اجبار پدر و مادر صورت می گیرد و وقتی هم به مشکل برمی خورند به جای اینکه به بهبود رابطه کمک کنند با دخالت های نابجا باعث به وجود آمدن طلاق می شوند.

ارسال نظرات