خبرهای داغ:
رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه در جمع راویان راهیان نور فارس:
سردار حق طلب خطاب به حاضران در دوره طاها گفت: حتماً در کنار گذراندن این دوره‌های کوتاه آموزشی، به مطالعه کتاب‌های دفاع مقدس بپردازید و سخنان یادگاران دفاع مقدس را بشنوید و اطلاعات خود را تکمیل کنید.
کد خبر: ۸۵۶۲۹۵۱
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج فارس  "طاها" دروه آموزشی راویان راهیان نور فارس که در در دانشکده علوم قرآنی شیراز آغاز گردیده بود، با سخنرانی سردار احمد حق‌طلب، رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه پایان یافت.

کلاس های این دوره آموزشی با موضوعات  آشنایی با مناطق دفاع مقدس، اخلاق روایتگری، آشنایی با راهیان نور، اصول و روش رواتگری و موضوع مهم "روایت و روشنگری" برگزار گردیده اند، همچنین در پایان این دوره کارگاه عملی نیز برای راویان برگزار شده است تا با آگاهی کامل در دریای بیکران سرزمین های نور به اجرای عملیات فرهنگی بپردازند.

سردار احمد حق‌طلب، رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه در مراسم اختتامیه دوره آموزشی راویان دفاع مقدس فارس که در محل کنگره سرداران و 15 هزار شهید این استان برگزار گردید، با بیان اینکه وظایف خطیری بر عهده راویان دفاع مقدس است، به فرمایشات مقام معظم رهبری در اسفند 1392 و در دیدار با دست‌اندرکاران اردوهای راهیان نور اشاره کرد و گفت: معظم‌له در این دیدار دو نکته اساسی را به ما گوشزد فرمودند.

وی افزود: دو نگرانی که مقام معظم رهبری در رابطه با دفاع مقدس داشتند، یکی اینکه مراقب باشیم که حادثه دفاع مقدس به فراموشی سپرده نشود و دوم اینکه تحریفی در بیان این حادثه بزرگ نیز رخ ندهد، در حقیقت معظم‌له دو آفت فراموشی و تحریف را برای این دوران برشمردند.

حق‌طلب افزود: در طول تاریخ مشاهده کردیم که واقعه غدیر با آن همه شاهد که به وسیله پیامبر (ص) رقم خورد، بعد از رحلت آن حضرت، گویا این حادثه کلاً فراموش می‌شود و امروز نیز بیش از 25 سال از دفاع مقدس ما گذشته است و ممکن است چنین خطری برای این دوران بزرگ نیز رخ دهد.

رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه کل کشور خاطرنشان کرد: امروزه در برخی از دانشگاه‌های ما نه تنها دانشجویان بلکه برخی از اساتیدی که در دفاع مقدس حضور نداشتند، برخی از حوادث دفاع مقدس را فراموش کرده و یا حتی برخی دیگر انکار می‌کنند.

وی با بیان اینکه در آینده‌ای نه چندان دور افرادی عَلم انکار این حادثه بزرگ و رشادت‌های آن را به دست می‌گیرند و با این جریانات مخالفت می‌کنند، گفت: همانطور که امروز مشاهده می‌کنیم برخی حوادث قبل از انقلاب و جنایات صهیونیست‌ها را منکر می‌شوند، باور این مسئله نیز سخت است که طی سال‌های آینده درباره دفاع مقدس هم مخالفت‌هایی صورت گیرد.

حق‌طلب همچنین لزوم توجه به عدم تحریف وقایع دفاع مقدس را گوشزد کرد و ادامه داد: اگر فراموشی آفتی برای حوادث مهم تاریخی است، دوای درد آن بازگو کردن آن‌ها به‌صورت مستند و هنرمندانه است.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری برخی از سوال‌هایی که جوانان امروز درباره دفاع مقدس می‌پرسند را مطرح فرمودند که ما باید پاسخ این سوالات را بدهیم. به عنوان مثال برخی می‌پرسند چرا جنگ شروع شد و چرا بعد از فتح خرمشهر، جنگ تمام نشد و مگر عربستان و صدام قول مساعد نداده بودند که خسارات وارد شده را پرداخت کنند، پس چرا ایران صلح را در آن زمان نپذیرفت.

رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه کل کشور افزود: امروز اگر کسی درباره این سوالات تحقیق کند، متوجه خواهد شد که این سوالات هیچ سند و منبع معتبری ندارند و تنها برای تحریف وقایع دوران دفاع مقدس مطرح می‌شوند و آنقدر تکرار می‌شوند تا تبدیل به باور شوند.

حق‌طلب بیان اینکه برخی از تحریف‌های دوران دفاع مقدس به وسیله دشمنان و برخی دیگر به وسیله دوستان نادان صورت می‌گیرد، گفت: حادثه دفاع مقدس مانند زندگی پربرکت ائمه معصومین و عاشورا، آنقدر بزرگ و پرحماسه است که اگر سال‌ها درباره آن روایتگری کنیم، کفایت نمی‌کند.

وی با تأکید براینکه راوی نباید به دنبال این باشد که حتماً اشک مردم را دربیاورد، گفت: برخی از حوادث دوران دفاع مقدس خود مانند روضه کربلاست چون رزمندگان ما با عشق به اهل بیت (علیهم السلام) و الگوگیری از آنان به میدان جنگ با یزیدیان زمان رفتند لذا بیان حقایق و این واقعیت‌ها خود روحیه حماسی و ایثار را در جوانان ایجاد می‌کند و نیازی به تحریف نیست.

رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه کل کشور گفت: راویان دوران دفاع مقدس باید حتماً مستند صحبت کنند؛ امروزه از صحنه‌های دفاع مقدس فیلم، عکس و اسناد فراوانی در دست است که اگر در برخورد با وسایل ارتباط جمعی دقت نکنیم، به این حادثه بزرگ لطمه خواهیم زد.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ ایران بعد از انقلاب اسلامی، هیچ حادثه‌ای بزرگتر از دفاع مقدس نبوده است، ادامه داد: در صحیفه امام جلد 21 صفحه 283، 16 نکته و تذکر درباره دفاع مقدس بعد از پذیرش قطعنامه‌ آمده است، به عنوان مثال ما انقلابمان را در جنگ صادر کردیم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را ثابت کردیم و ...؛

به گفته وی، در جنگ حس برادری و طن‌دوستی در نهاد تمام افراد بیدار شد و پیشرفت‌های امروز ما در حوزه نظامی و موشکی و یا حتی هسته‌ای که تن دشمن را به لرزه انداخته است، ثمره دفاع مقدس است.

حق‌طلب همچنین خواهان ورود راویان پیشکسوت به بحث روایتگری شد و گفت: مقام معظم رهبری در آن دیدار سال 1392 تأکید فرمودند تا جایی که امکان دارد از راویان پیشکسوت استفاده کنیم لذا باید فرمایش ایشان را عملیاتی کنیم زیرا کسی که دوران جنگ و جهاد را دیده است به خوبی می‌تواند زوایای مختلف آن را بیان کرده و اثرگذاری بیشتری داشته باشد، البته شاید در برخی موارد ما چاره‌ای جز استفاده از روایان جوان نداشته باشیم به عنوان مثال در بخش خواهران چاره‌ای جز استفاده از این راویان نداریم.

رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه کل کشور خطاب به راویان شرکت‌کننده در این دوره توصیه کرد: حتماً در کنار گذراندن این دوره‌های کوتاه آموزشی، به مطالعه کتاب‌های دفاع مقدس بپردازید و سخنان یادگاران دفاع مقدس را بشنوید و اطلاعات خود را تکمیل کنید.

وی به فرمایش دیگر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سپاه در عملیات کربلای 5، عاشورا را مشق کرد، اشاره کرد و گفت: روایان دفاع مقدس در بیان وقایع این دوران در حقیقت حرکت حضرت زینب (سلام الله علیها) و اسرای کربلا را مشق و دنبال می‌کنند حضرت زینب (سلام الله علیها)  الگویی برای روایان است با این تفاوت که روایتگری امروز ما همراه با احترام است اما آن روز حضرت زینب (سلام الله علیها) در دوران اسارت و سختی به روایتگری حادثه عاشورا پرداخت.

حق‌طلب با تأکید بر اینکه روایتگری باید با بیان صریح و شفاف و عادلانه صورت گیرد، گفت: همچنین باید تلاش کنیم تا روحیه ایمان، تقوا، شجاعت، شهامت، خودباوری و برادری دینی را در میان جوانان خود تقویت کنیم زیرا تنها چیزی که موجب وحشت دشمنان می‌شود همین روحیه است.

رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود به بیان تسهیلات ارائه شده برای راهیان نور در سال جاری پرداخت و گفت: در سال جاری اعتبارات زیارتگاه‌ها چند برابر شده است که این مبلغ صرف بازسازی و فضاسازی فرهنگی شده است، سیستم های صوتی سیار تهیه شده است، همچنین اعتبار خوبی برای کاور و جلیقه‌های روایتگران تخصیص یافته که به زودی بین سپاه‌های استان‌ها توزیع خواهد شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها