پاسخ رئيس فدراسيون فوتبال به انتقادات وزير ورزش

كفاشيان: قانوني بركنارم كنند!

رئيس فدراسيون فوتبال گفت: اگر بخواهند رئيس فدراسيون را تغيير دهند بايد مجمع تشكيل و رأي‌گيري شود كه ما ديگر اين رئيس را نمي‌خواهيم. يا اينكه صبر كنند در انتخابات فرد ديگري به عنوان رئيس انتخاب شود.
کد خبر: ۸۵۶۲۷۶۸
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
به گزارش خبرگزاري بسيج، وزير ورزش  شمشيرش را براي كفاشيان از رو بسته. او كه در بدو ورود روي ناخوش خود را به فوتبال نشان داده بود، ‌حالا كفاشيان را نشانه رفته؛ موضع‌گيري‌اي كه البته از سوي رئيس فدراسيون فوتبال هم بي‌جواب نمانده است. 
گودرزي بعد از آنكه در مجلس و ديدار با نمايندگان مردم در ميدان بهارستان گفته بود، اختيار ندارد در فدراسيون فوتبال دخالت كند، در مصاحبه‌اي با سايت وزارت ورزش نيز حرف‌هاي تندي عليه كفاشيان زد: «مي‌گوييم الان پول بدهيم چه مي‌كني؟ مي‌گويد شق‌القمر مي‌كنم. بعد پول را برمي‌دارند سفر مي‌روند و براي خودشان مسافرت مي‌تراشند. از 365 روز پنج روز تهران هستند، 60 روز هم روي هوا، 300 روز هم در خارج از كشور آن هم با بيزينس كلاس.» صحبت‌هايي كه كفاشيان در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم به آنها واكنش نشان داده است. 
  
مشكل وزير جاي ديگري است
گفته مي‌شود در مجلس بين تاج و گودرزي درگيري لفظي به‌وجود آمده و در اين بين وزير اعلام كرده نمي‌تواند در فدراسيون فوتبال اعمال نظر كند و اتفاقاتي كه مي‌افتد، دست او نيست. ادعايي كه كفاشيان در خصوص آن اين گونه واكنش نشان مي‌دهد: «وزير ورزش از اتفاقاتي در فدراسيون فوتبال ناراضي است كه 10 سال است وجود دارد و براساس اساسنامه است. وزير مي‌گويد تغييرات مديريتي دست او را بسته است و محدوديت‌هايي به وجود آورده اما اساسنامه را كه من ننوشته‌ام. اين اساسنامه را به من هم دادند و گفتند طبق همين پيش برو. در تدوين و نوشتن آن هم نقشي نداشته‌ام و آن را ديگران نوشته‌اند وهمان موقع مصوبه دولت و فيفا را هم در خصوص آن گرفته‌اند. البته اساسنامه وحي منزل نيست و قابل تغيير است و اكنون درحال تغيير اساسنامه هستيم و تغييراتي را كه فيفا داشته بايد در آن اعمال كنيم و سپس اساسنامه را به اعضاي مجمع و وزارتخانه هم مي‌دهيم تا نظراتشان را در خصوص تغييرات بگويند. بعد از آن اساسنامه به مجمع مي‌آيد و اگر تأييد شد بايد به تأييد فيفا نيز برسد. ما فقط مجري هستيم. اما اينكه گفته مي‌شود اساسنامه فعلي به تأييد فيفا و دولت نرسيده درست نيست.»
  
تغييرات دست وزارت را باز نمي‌كند
هرچند تصور مي‌شود تغييرات اساسنامه جديد دست وزير ورزش را براي تغييرات در اركان مديريتي فدراسيون باز كند، اما كفاشيان معتقد است اين كار شدني نيست: «برخي بندهاي اساسنامه دستورات فيفا است و پايه‌هاي اصلي آن براي 209 عضو يكسان اما ساير بندها را خود كشورها مي‌نويسند. اينكه رئيس فدراسيون را كسي جز مجمع نتواند عزل كند جزو بندهايي است كه فيفا تعيين كرده و در تمام دنيا به همين شكل است و فقط براي ايران نيست. در ساير رشته‌ها نيز طبق اساسنامه كه مجمع بالاترين مرجعي است كه مي‌تواند رئيس، اعضاي هيئت رئيسه و اساسنامه را تغيير دهد. به طور مثال يكي از اعضاي هيئت رئيسه كه من موافق او نباشم را نمي‌توانم بركنار كنم چون مجمع او را انتخاب كرده و اگر هم كسي بگويد فلاني را عوض كن من نمي‌توانم اين كار را انجام دهم چون اگر اين كار را انجام دهم خلاف مقررات و اساسنامه عمل كرده‌ام و شايد اينجا به من خرده گرفته شود كه چرا قانون را اجرا نكردم.»
  
نظرات وزارت را اعمال كرديم
رئيس فدراسيون فوتبال اما فشار وزارت ورزش را رد نمي‌كند: «ما نظرات وزارتخانه را پرسيديم و تغييراتي هم در فدراسيون ايجاد كرديم. نايب‌رئيس فدراسيون، نايب‌رئيس بانوان و دبيركل فدراسيون با توصيه و مشورت با وزارت ورزش تغيير كردند و نمي‌دانم منظور وزير از باز بودن دستش براي تغييرات در فدراسيون به چه معناست و بهتر است اين را از خود وزير پرسيد. هدف فدراسيون فوتبال، من و هيئت رئيسه اين بود كه نظرات وزارت ورزش را اعمال كنيم. البته اينها فقط نظر بود و ما نظرات وزارت را اعمال كرديم. اما اگر اعمال نظرها بخواهد بيشتر شود طبق اساسنامه ما مشكلي نداريم. حتي اگر بخواهند رئيس فدراسيون را تغيير دهند بايد مجمع تشكيل و رأي‌گيري شود كه ما ديگر اين رئيس را نمي‌خواهيم. يا اينكه صبر كنند در انتخابات فرد ديگري به عنوان رئيس انتخاب شود. اين را اساسنامه مي‌گويد و من نمي‌گويم. اگر اساسنامه را اجرا كنيد خيلي بهتر از كارهاي ديگر است.»
  
كنار گذاشتن كفاشيان هم راه دارد
اما واقعيت اين است كه وزير از فدراسيون فوتبال ناراضي است. نارضايتي كه كفاشيان در خصوص دليل آن ابراز بي‌اطلاعي مي‌كند: «ما بين 47 كشور آسيايي در فوتبال دو، سه سال است كه طبق رنكينگ فيفا اول هستيم. فوتسال و فوتبال ساحلي نيز در رتبه اول آسيا قرار دارد و فقط در بخش بانوان است كه رتبه اول را در اختيار نداريم. بانوان هم شرايط خاصي دارند. نايب‌رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا هم هستيم. بيشترين عضو را در كميته‌هاي AFC داريم. ديگر نمي‌دانم بايد چه‌كار كنيم. درست است، ما بايد بر مبناي نظرات وزارت ورزش حركت كنيم. به همين دليل خيلي از كارهايي كه انجام مي‌دهيم با معاونان وزارت ورزش هماهنگ مي‌شود. اين نشان مي‌دهد به عنوان زير مجموعه وزارت ورزش همه جا با وزارت هماهنگ هستيم و به عنوان زيرمجموعه‌هاي بايد اين هماهنگي‌ها باشد. اما يكسري مسائل دست ما نيست. مثلاً اگر نظر وزارت رفتن كفاشيان از فدراسيون فوتبال است اين موضوع هم دو راه دارد و طبق اساسنامه مجمع فوق‌العاده مي‌تواند بگويد كه بروم يا اينكه انتخابات فدراسيون جلو بيفتد و نمي‌توان كار غيرقانوني كرد.»
ارسال نظرات
آخرین اخبار