مدیرعامل شرکت نفت و گاز‌ پارس، از هدفگذاری دولت برای رسیدن به تولید ٨٠٠ میلیون مترمکعبی گاز از میدان گازی خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۲۶۳۶
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس به مناسبت هفته دولت گفت: دستیابی به تولید جدید ١٠٠ میلیون متر مکعبی گاز از زمان آغاز به کار دولت جدید تا پایان سال ١٣٩٣ نه تنها رکوردی بی‌نظیر در حوزه تولید و بهره‌برداری از مگاپروژه‌های گازی از خود به جا گذاشت بلکه به سالهای بحرانی تامین تقاضای زمستانی گاز کشور پایان داد.
 
وی با اشاره به بهره‌برداری از فاز ١٢ و افتتاح آن از سوی رئیس‌جمهوری، به ثمر نشستن تولید نهایی از فازهای ١٥ تا ١٨ پارس جنوبی (که تولیدی افزون بر ١٧٥ میلیون مترمکعب را به دنبال خواهد داشت)، تصریح کرد: اینک دولت برای دستیابی سریع‌تر به تولید ٨٠٠ میلیون مترمکعبی هدفگذاری شده از میدان گازی پارس جنوبی، امیدوارتر خواهد بود.  
 
مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس ادامه داد: این را باید به مثابه‌ دستاورد شکوهمندی دانست که پایه محکمی برای ورود ایران به صحنه تجارت جهانی گاز و طبعا نقش آفرینی فراتر در بازارهای منطقه‌ای و جهانی گاز ایجاد می‌کند.
 
شعبانپور تصریح کرد: پروژه‌های پارس جنوبی بنا به ویژگیهای آنها، نیازمند انبوهی از تخصصهاهستند و ساختار ویژه آنها ایجاب می‌کند تا مجموعه‌ای از عملیات فنی و تخصصی در زمینه‌های مطالعات مهندسی، تامین مالی در مقیاس کلان، تبیین مدل همکاری با انبوهی از شرکتهای سازنده و پیمانکار داخلی و خارجی، شناسایی حرفه‌ای مبادی تولید، ثبت سفارش و تامین کالا و تجهیزات، مدیریت یکپارچه پروژه در حوزه‌های خشکی و دریا و نظارت بر روند‌ اجرا و نظایر آن عملی شود که در این باره الزامات راهبری توسعه این میدان مشترک، تجاربی ماندگار برای صنعت نفت به جا گذاشت.
 
به گفته وی، پارس جنوبی از ابتدای فعالیت خود شاهد بیش از ٦٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بوده که تحقق این رقم در تاریخ صنعت نفت ایران و حتی در بسیاری از کشورهای صاحب ذخایر بزرگ نفت و گاز بی سابقه بوده است.  
 
مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس گفت: ساخت و اجرای زنجیره وسیعی از فعالیتهای بالادستی در بخشهای خشکی و دریایی (با گستره‌ای از عملیات پیچیده مهندسی و ساخت سازه‌هایی با تکنولوژی بالا) و نیز مدیریت یکپارچه روند‌های اجرایی (از طراحی تجهیزات تا نصب و بهره‌برداری از آنها) از جمله اقدامات محوری است که در فراگرد توسعه پارس جنوبی به ثمر نشسته است؛ اقداماتی که هریک در ادوار مختلف حاصل تلاش خدمتگزاران این عرصه و نمودهایی از تحقق آرمانهای ملت در این میدان مشترک بوده است.
 
شعبانپور افزود:  آنچه در این میان خودنمایی می‌کند آن دست از اقداماتی است که پس از یک دوره رکود نسبی در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه طرحها، از سوی دولت یازدهم به منصه ظهور رسید؛ وزارت نفت دولت یازدهم در برنامه‌ای کارآ و نظام مند و با هدف دستیابی سریع‌تر به منابع گازی موجود در مخزن مشترک،‌ با اولویت بندی توسعه طرحهای این میدان، زمینه راه‌اندازی سه پروژه گازی این حوزه را در بازه زمانی دو ساله به سرانجام رساند.  
 
به گزارش شرکت ملی نفت ایران، وی گفت: در این میان با نصب و راه‌اندازی٧ سکوی دریایی (شامل ٥ سکوی یک میلیارد فوت‌مکعبی و دو سکوی ٥٠٠ میلیون فوت‌مکعبی) و آماده‌سازی ١٢ ردیف پالایشگاهی در فازهای ١٢، ١٥، ١٦، ١٧ و ١٨ این میدان مشترک، عملا هدفگذاری دستیابی به ظرفیت تولید ١٥٠ میلیون مترمکعبی گاز فراهم آمد.  
 
مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس افزود: نتیجه این حماسه صنعتی، پیشی گرفتن ارقام تولید به مصرف و دستیابی به موازنه مثبت گاز است که طی سالهای گذشته تراز منفی آن مخاطراتی را در این زمینه به وجود آورده بود.
ارسال نظرات