سخنی در پی فرمایشات رهبری در جمع هیئت دولت:

سیاست‌گذاری‌ها رهبر انقلاب باید سرلوحه «فرهنگ کار» شود/متأسفانه جوان امروز «کار و صنایع دستی» را ننگ می‌داند

معاون تبلیغ و آموزش‌های کابردی حوزه علمیه استان یزد با اشاره به اهمیت موضوع کسب و کار و سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع هیئت دولت گفت: مسائل مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری بر مبنای تحقیق و بررسی است و موضوعاتی که در سخنرانی خود مطرح می کنند از باب ضرورت و حساسیت امر است.
کد خبر: ۸۵۶۲۴۹۴
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: معاون تبلیغ و آموزش‌های کابردی حوزه علمیه استان یزد در گفتگو با خبرنگار آوای اقتصاد با اشاره به ضرورت توجه به فرهنگ کار گفت: نفس کار، در دین مبین اسلام اهمیت ویژه ای داشته و احادیث بسیار زیادی در باب تلاش، کوشش، عدم تنبلی و تن‌پروری وجود دارد.

حجت الاسلام سید محمد محسن حسینی پور با اشاره به اهمیت موضوع کسب و کار و سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع هیئت دولت گفت: مسائل مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری بر مبنای تحقیق و بررسی است و موضوعاتی که در سخنرانی خود مطرح می کنند از باب ضرورت و حساسیت امر است.

وی با بیان این که مردم و تمامی مسئولین باید به بیانات رهبری توجه و در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های خود آن را سرلوحه کار خود قرار دهند؛ افزود: چنان چه در همه حوزه‌ها مثل اقتصاد، فرهنگ، سیاسی اجتماعی مطیع امر ولایت باشیم ؛مطمئناً بسیاری از مشکلات حل خواهد شد از جمله در مورد مسئله کار و فرهنگ کار ‌که اخیراً مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند.

حسینی‌پور با اشاره به حدیث امام محمد باقر(ع) که فرمودند «من مردی را که در کار دنیایش تنبل باشد مبغوض میدارم و کسی که در کار دنیا تنبل باشد ، در کار آخرتش تنبل تر است» نقش کار و تلاش در جامعه را بسیار مهم دانست.

وی ضمن بیان این که یکی از فرائض و واجبات در دین مبین اسلام طلب حلال است؛ تصریح کرد: وجود احادیث و روایات متعدد در خصوص کار و مذموم بودن تنبلی حاکی از آن است که اسلام به طلب حلال و کار و تلاش اهمیت می‌دهد.

حسینی‌پور با اشاره به این حدیث از پیامبر (ص) که « طَلَبُ الْحَلَالِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَة؛ کار کردن برای کسب روزی حلال بر هر زن و مرد مسلمان واجب است» گفت:با توجه به این روایت می‌توان این مفهوم را برداشت که در جایی که نیاز باشد؛ خواهران نیز برای طلب روزی حلال اقدام کنند که این امر در دین اسلام بسیار پسندیده است و بر هر زن و مرد مسلمان واجب است برای کسب روزی حلال تلاش و جهد داشته باشند.

معاون تبلیغ و آموزش های کابردی حوزه علمیه استان یزد با تاکید بر اهمیت اشتغال در اقتصاد اظهار داشت: مردم و مسئولین در هر حوزه‌ای باید وظایف خود را آن گونه که مقرر شده انجام دهند و همچنین بعضی از ارگان‌هایی که به طور مستقیم با این امر دخیل هستند؛ باید برای بیکاران جامعه شغل ایجاد کنند و راه‌های جستجوی کار را باید به مردم نشان دهند.

حجت الاسلام حسینی‌‌پور ضمن تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی افزود: مسئله مهم در خصوص فرهنگ کار، بحث فرهنگ‌سازی است؛ متأسفانه عده‌ای از جوانان کارکردن و کارهای دستی را برای خود ننگ می‌دانند و مشغولیت، تلاش و کوشش در این مشاغل را باعث خدشه‌دار شدن شخصیت خود می‌پندارند. این در صورتی است که نباید این تفکر که چون دارای تحصیلات عالی دانشگاهی هستند؛ انجام کارهای یدی برای آنان کسر شأن باشد.

وی ادامه داد: این درحالی است که فرهنگ کار در جمهوری اسلامی ایران نباید این گونه باشد؛ بسیاری از پیامبران ما به کارهایی مشغول بودند که اکنون جوانان ما انجام آن‌ها را کسر شأن خود می‌دانند. ما باید بدانیم هرکاری که رزق و روزی حلال در آن هست کار خوبی است و کسر شانی در آن نیست.

حسینی‌پور در خصوص ارتقاء تلاش و کار به گفتمان در فضای عمومی گفت: اصلاح این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد و لازمه آن این است که همه ارگان‌ها مخصوصاً ارگان ها فرهنگی حتی حوزه های علمیه دست به دست هم دهند و فرهنگ کار کردن را در جامعه نهادینه کنند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار