در حال حاضر سهامداران بازار سرمایه را بازار مناسبی برای سرمایه گذاری نمی‌بینند و تمام اعتماد خود را از دست داده‌اند.
کد خبر: ۸۵۶۲۳۷۷
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج ، این روزها تالار شیشه ای علی رغم تمام پیش بینی ها حال و روز خوشی ندارد در حالی که انتظار می رفت روند صعودی به معاملات تا پس از لغو تحریم ها بازگردد ولی تمام شرایط بر خلاف انتظارات پیش رفت و شاخص با سیر نزولی رو به رو شد.

این در حالی است که تمام چشم ها به نتیجه مذاکرات برای بازگشت رونق به بورس دوخته شده بود ولی این موضوع عملی نشد و بازهم شاهد برهم ریختگی تعادل بازار سرمایه و ضرر بسیاری از سهامداران به خصوص حقیقی ها بوده ایم.

ولی در این میان بهانه های متفاوتی برای توجیه روند بازار تراشیده شد که یکی از این بهانه ها همزمانی جمع بندی مذاکرات با فصل مجامع است که این امر موجب شده تا علی رغم تمام پیش بینی ها شاهد روند منفی در بورس باشیم زیرا شرکت ها تمایلی برای اعلام سود خود به مجامع نداشته اند و این امر نیز روند فعلی بازار سرمایه را تشدید کرده است.

بر این اساس کارشناسان معتقدند بازار سرمایه در انتظار فاز اجرایی توافقات برای رشد است و این مرحله تا زمان فاز اجرایی توافقات صورت نخواهد گرفت. . باید به بازار یک فرصت داد تا بتواند در میان و بلند مدت خود را با شرایط وفق داده و به روند صعودی برسد.

این در حالی است که مسولان روند فعلی بازار سرمایه را دور از انتظار نمی دانستند و بر این معتقدند که بورس در دوران قبل از لغو تحریم ها رشد خود را کرده و رفتار این روزهای بازار منطقی و دور از انتظار نیست.

در این مسولین از راه اندازی سامانه معاملات برای رشد بازار صحبت می کنند که شاید با این راهکار بتوانند جلوی این روند مفی مضاعف بازار را بگیرند.

در این بین سهامداران بازار سرمایه را بازار مناسبی برای سرمایه گذاری نمی بینند و تمام اعتماد خود را از دست داده اند و این موضوع همراه می شود با خروج سرمایه سهامداران از بورس و وررد آن به بازار پول که این موضوع شرایط بازار را حادتر خواهد کرد.

البته نباید از این حقیقت چشم پوشید که بازار سرمایه آینه تمام نمای اقتصاد کشور است و تمام تحولات موجود بر روی بورس اثر گذار خواهد بود و تا زمانی که مشکلات درونی اقتصاد مرتفع نشود نباید انتظار معجزه در بازار سرمایه را داشته باشیم.

در این بین سهامداران مقصر اصلی روند فعلی را حقوقی ها می دانند که با عرضه های بی موقع خود شرایط بازار را تشدید کردند و همه چیز را به نفع خود رقم زند.

با این وجود مسولین باز هم به سرمایه گذاران وعده این را می دهند که در آینده روند بازار متعادل خواهد شد و شاهد رشد و روند منطقی در بازار خواهیم بود حال باید در انتظار این وعده بلند مدت بود تا دید آیا روند رشئپد و منطقی به بازار باز خواهد گشت و یا این وعده هم در کنار وعده های دیگر از یاد خواهد رفت؟

در این راستا عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به مثبت بودن نتیجه مذاکرات هسته‌ای، وضعیت بازار سرمایه باید بهبود می‌یافت اما همزمان با مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای گزارش‌های 3 ماهه شرکتها ارائه شد و عملکرد شرکتها آنطور که پیش‌بینی می‌شد نبود یعنی شرکتها با افت چشم گیر مواجه شدند این در حالی است که پیش بینی می شود که در گزارش های 6 ماهه شرکتها کاهش سود اصلاح شده و گزارش محتاطانه آنها واقعی تر شود تا شوق خرید در بازار احیا گردد.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر سیاست های دولت بر روند بازار سرمایه تصریح کرد: البته سیاست های دولت نیز در ارائه گزارش محتاطانه شرکتها بی‌تاثیر نبود به طوری که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه معادن موجب شد تا شرکت‌هایی که سهم زیادی از بازار دارند تحت تاثیر این تصمیمات قرار گیرند.
 
ثابت در توضیح چشم انداز بورس در آینده گفت: در صورتیکه که توافق هسته‌ای اجرا شود تاثیر خود را در نیمه دوم سال روی سهام شرکتها می‌گذارد که در این شرایط بازار منتظر نخواهد ماند و قطعا رشد خود را آغاز می‌کند، لذا سهامداران بهتر است تا نیمه دوم سال صبر کنند.
منبع: مشرق
ارسال نظرات