خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه بیشترین آثار موزه خط و کتابت نی‌ریز را قرآن‌های خطی تشکیل می‌دهند، گفت: برخی از این آثار برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۸۵۶۲۳۲۴
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج فارس مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس  در حاشیه افتتاح موزه خط و کتابت نی‌ریز در جمع خبرنگاران، این موزه را نخستین موزه خط و کتابت قرآن جنوب کشور عنوان کرد که در جوار آرامگاه میرزا احمد نی‌ریزی احداث شده است.

وی ابراز کرد: این موزه با ساختمانی 2 طبقه شامل یک گالری و دو اطاق کنفرانس یا آمفی تئاتر اتاق خزانه و اداری و همچنین راهروهای مختلف با کاربری گالری ساخته شده است.

به گفته وی مساحت محوطه این موزه 6 هزار و 522 متر مربع است و ساختمان آن نیز در زمینی به مساحت یک هزار و 24 متری ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به یکصد اشیاء و کتب تاریخی و خطی و همچنین نسخ خطی قرآن در موزه نگه‌د‌اری می‌شود، گفت: بخش عمده‌ای از این اشیاء این موزه را قرآن‌های خطی قدیمی تشکیل می‌دهد.

وی با یادآوری اینکه بخشی از اشیاء و اقلام این موزه تخصصی اهدایی مردم شهرستان نی‌ریز است، گفت: نسخ و کتاب‌های خطی این موزه برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفته است.

امیری خاطرنشان کرد: کهن‌ترین اسناد تاریخی که در این موزه به نمایش گذاشته شده قرآن‌های خطی هستند که قدمتشان به قرن 8 و 9 هجری قمری برمی‌گردد.

وی همچنین گفت: موزه تخصصی نی‌ریز نخستین موزه خط کتابت در جنوب کشور است که در شهر نی‌ریز به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه بر لزوم ساخت موزه تخصصی در شهرستان‌های این استان تاکید کرد و گفت: هم اینک عملیات 5 موزه تخصصی دیگری در فارس در حال اجرا است که می‌توان به موزه‌های تخصصی پاسارگاد، نورآباد، باغ موزه مشاهیر و موزه منطقه‌ای و ... اشاره کرد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال 95 این موزه‌ها تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسند.

وی در ادامه تاکید کرد: بی تردید ساخت چنین موزه‌هایی در رشد و توسعه گردشگری و معرفی جاذبه‌های استان در سطح ملی و بین‌المللی تاثیر زیادی دارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها