خبرهای داغ:
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس خبر داد

افزایش 141 درصدی ورود گردشگر خارجی به فارس

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس گفت: از سال 91 تا 93 شاهد افزایش 141 درصدی ورود گردشگران خارجی به استان فارس بوده‌ایم.
کد خبر: ۸۵۶۲۳۰۶
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴

عنایت‌الله رحیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار به گزارش خبرگزاری بسیج فارس در شیراز اظهار داشت: دستاورد خوبی که در دولت تدبیر و امید در زمینه گردشگری محقق شده افزایش بسیار خوب ورود گردشگر به فارس است که با اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی و تعامل با مردم کشورهای جهان درصد ورود گردشگران خارجی به این استان حدود 141.1 افزایش‌ یافته است.

وی افزود: تعداد گردشگران خارجی فارس، از حدود 27 هزار و 737 نفر گردشگر خارجی در سال 91 به یک‌میلیون و 60 هزار نفر در سال 93 افزایش‌ یافته است که با توجه به مباحث رفع تحریم و ثبات و امنیت کشور، افزایش این رقم قابل تحقق است.

رحیمی ادامه داد: هر استانی باید تأکید و تمرکز را بر مزیت‌های نسبی که دارد بگذارد تا بتواند بهترین بهره‌برداری را داشته باشد.

این مسئول اضافه کرد: در استان فارس هدف‌گذاری‌هایی را بر اساس اسناد بالادستی از قبیل برنامه 20 ساله کشور، طرح آمایش سرزمین، برنامه‌های پنج‌ساله توسعه اجتماعی و اقتصادی و بودجه‌های سنواتی مدنظر قرار دادیم و دستگاه‌های اجرایی با اجرای پروژه‌هایی که بر عهده آن‌ها است این مهم را به‌پیش می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که فارس در زمینه آب شرب و کشاورزی دارد و از سویی بنابر تأکید مسئولان اجرایی و دولت بر این موضوع، اقداماتی برای تأمین آب شرب و استحصال روان‌آب‌ها و تغذیه منابع آب زیرزمینی در دست اجرا است.

رحیمی تصریح کرد: به علت قرار گرفتن در گلوگاه و محل تقاطع چند استان و همچنین دسترسی مناسب به دریا، فارس ظرفیت خوبی را در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت کالا و مسافر دارد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس ابراز داشت: از سویی این استان سابقه مبادلات تجاری با قدمت زمانی بالا با کشورهای حوزه خلج فارس دارد که می‌طلبد در زمینه حمل‌ونقل و به‌ویژه حمل‌ونقل ارزان و ریلی سرمایه‌گذاری صورت پذیرد که دولت در این زمینه نیز گام‌های خوبی را برداشته است.

رحیمی افزود: در ارتباط با فرودگاه و حمل‌ونقل هوایی، احداث بزرگراه‌ها و حمل‌ونقل زمینی اقداماتی در دستور کار بوده است.

وی یادآور شد: افزایش جمعیت و مهاجرت‌ها به مرکز، مشکلاتی را در زمینه آب شرب ایجاد کرده بود که دولت در این زمینه پروژه‌های خوبی را در دستور کار قرار داد و اکنون در حال اجرا است.

این مدیر اجرایی بیان کرد: در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی که از پتانسیل‌های اصلی استان است و در زمانی که کشاورزی فارس دچار مشکل شده می‌تواند در امر اشتغال‌زایی و معرفی فرهنگ این استان به دنیا مثمر ثمر باشد، پروژه‌هایی با اعتبارات خوب در دست اجرا است.

به گفته وی، در بحث حمل‌ونقل درون‌شهری، ترافیک‌ها باعث اتلاف وقت شهروندان و افزایش عصبیت‌ها بود که در این راستا حمل‌ونقل ریلی در شیراز آغاز شد و دولت اعتباراتی را برای تکمیل خط اول و راه‌اندازی خط دوم آن تزریق کرد.

* ورزشگاه میانرود تا پایان سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس سپس اظهار داشت: احداث ورزشگاه و مکان‌های فرهنگی برای جوانان و مواردی از قبیل تکمیل ورزشگاه میانرود در دستور کار قرار گرفت که امید می‌رود بسیاری از پروژه‌های این حوزه در سال جاری یا حداکثر در سال آتی به بهره‌برداری برسد.

رحیمی افزود: با توجه به اختصاص اعتباراتی که در سفر ریاست جمهوری به ورزشگاه میانرود انجام شد، امید داریم حداکثر تا پایان سال 95 به بهره‌برداری برسد ضمن اینکه امسال نیز حدود 250 هزار میلیون ریال اعتبار به این پروژه اختصاص‌یافته است.

وی ادامه داد: از مجموع آب‌های استحصال‌شده و قابل‌استفاده و همچنین آب‌های زیرزمینی این استان، حدود 95 درصد در بخش کشاورزی، سه درصد در بخش صنعت و دو درصد باقی‌مانده در شرب به مصرف می‌رسد.

رحیمی اضافه کرد: به همین دلیل است که بهینه کردن مصرف آب ابتدا باید در حوزه کشاورزی مدنظر باشد و پس‌ از آن دو بخش دیگر یعنی صنعت و خانگی اهمیت می‌یابد.

* احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در 11 شهرستان فارس

این مسئول عنوان کرد: در زمینه کشاورزی ترویج کشت گلخانه‌ای و آبیاری‌های نوین پیگیری شده و برای بازیافت و استفاده مجدد از فاضلاب شهری اقداماتی در حال انجام است و اعتباراتی برای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شیراز و 11 شهرستان دیگر در دستور کار قرارگرفته که این فاضلاب تصفیه‌شده در بخش صنعت و کشاورزی قابل‌استفاده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس متذکر شد: برای کنترل روان آب‌ها نیز سدهای متعددی ساخته‌شده که سدهایی از قبیل چشمه عاشق، هایقر، سد نرگسی، کوار، تنگ سرخ در این زمینه قابل اشاره هستند.

وی یادآور شد: خط دوم آبرسانی به شیراز از درود زن در حال اجرا است و تصفیه‌خانه آن پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و خط انتقال و تونل مرتبط نیز در دست احداث است.

رحیمی بیان کرد: احداث آزادراه شیراز- اصفهان به طول 330 کیلومتر با 17 هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب تاکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته وی، احداث راه‌آهن شیراز - بوشهر - عسلویه به طول 645 کیلومتر 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و راه‌آهن شیراز - اهواز در دست مطالعه است.

رحیمی خاطرنشان کرد: راه‌آهن شیراز-جهرم-لار-بندرعباس به طول 585 کیلومتر در مراحل مقدماتی شروع کار است و راه‌آهن یزد-اقلید-یاسوج با طول 264 کیلومتر 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ضمن آن‌که راه‌آهن شیراز-گل گهر با 346 کیلومتر طول 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس همچنین گفت: بزرگراه شیراز - فیروزآباد - جم به طول 211 کیلومتر حدود 32 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و بزرگراه شیراز - قائمیه - بابامیدان به طول 81 کیلومتر 61 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ضمن آن‌که بزرگراه شیراز - جهرم - لار - بندرعباس و بزرگراه فسا - داراب، گهکوم و بزرگراه فسا - استهبان - قطرویه و شیراز - مرودشت - درودزن در حال اجرا هستند.

وی در ادامه افزود: در سال 93 حدود 3 هزار و 410 پروژه با اعتبار بیش از 2 هزار و 900 میلیارد تومان در دست اجرا بوده و در سال 94 نیز بعضی از این پروژه ادامه داشته و برخی تا پایان سال قابل‌افتتاح هستند.

* تسریع در روند اجرای پروژه‌ها با تزریق اعتبار

رحیمی عنوان کرد: سفر ریاست جمهوری به فارس سال گذشته انجام شد و 992 هزار میلیارد تومان اعتبار به این استان تعلق گرفت که در سال جاری و آتی این مبلغ به فصولی از قبیل منابع آب، فصل مسکن، تربیت‌بدنی، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل و رفاه و تأمین اجتماعی اختصاص می‌یابد که سهم سال 94 در شش ماه اول تخصیص داده‌شده و تزریق نقدینگی به پروژه‌ها انجام خواهد شد و با این کار روند اجرای پروژه‌ها تسریع می‌شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس یادآور شد: با توجه به اولویت‌گذاری و این‌که حوزه گردشگری یکی از ظرفیت‌های اصلی فارس است، باید نقصان‌های موجود در زیرساخت‌های گردشگری این استان برطرف شود.

به گفته وی، ساماندهی تخت جمشید و پاسارگاد در دستور کار قرار دارد و اعتبار 100 هزار میلیون ریال برای این کار اختصاص‌یافته است.

رحیمی ادامه داد: حدود 10 هزار میلیون ریال برای ساماندهی مجموعه سعدیه در نظر گرفته‌شده و ایجاد موزه مشاهیر با پیشرفت فیزیکی 40 درصد در مجموعه حافظیه در دست اجرا است.

ساماندهی مناطق نمونه گردشگری و احداث شش موزه در سطح استان و مرمت و بازسازی بناهای شاخص و مساجد تاریخی دیگر مواردی بود که وی در حوزه گردشگری به آن پرداخت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار