بورس تهران معاملات امروز خود را در حالی به پایان برد که سرخوش از روز مثبت گذشته انتظار تداوم رشد پایدار قیمت سهام را داشت. اما انگیزه‌های نوسان‌ محور برخی بازیگران بزرگ بازار در کنار تداوم ناامیدی در بازارهای جهانی نتوانست به اوضاع پایدار بورس تداوم بخشد.
کد خبر: ۸۵۶۲۱۳۲
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
 
به گزارش خبرگزاری بسیج، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 8 شهریور ماه 94 با رشد 15 واحدی به عدد 64 هزار و 467 واحد رسید.

شاخص قیمت وزنی نیز در پایان معاملات این بازار با 6 واحد افزایش عدد 25 هزار و 484 واحد را تجربه کرد.

شاخص سهام آزاد شناور اما با افت 32 واحدی عدد 72 هزار و 679 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص بازار اول در حالی با افت 15 واحدی به رقم 45 هزار و 663 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 179 واحد افزایش رقم 137 هزار و 998 واحد را تجربه کرد.

شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در پایان معاملات امروز با 3 واحد افت به رقم 734 واحد دست یافت.

براساس این گزارش ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 146 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 588 میلیون سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی 23 هزار و 494 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 26 واحد، ملی صنایع مس با 14 واحد و اقتصاد نوین با 12 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس به دوش کشیدند. در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های مخابرات ایران و همراه اول هر کدام با 14 واحد و ایران خودرو با 10 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر بر جای گذاشتند.

طی معاملات امروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های درخشان تهران، مهرکام پارس، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، حق تقدم خرید سهام البرز دارو از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و نماد معاملاتی شرکت‌های مخابرات ایران بانک مهر اقتصاد و بین‌المللی توسعه ساختمان متوقف شدند.

بنا به گزارش، در مورد معاملات امروز بازار سهام بانک مهر اقتصاد در بازار پایه فرابورس پرحجم‌ترین نماد معاملاتی بازار سهام بود. در این نماد معاملاتی بیش از 180 میلیون سهم به ارزش 20 میلیارد و 889 میلیون تومان از کد حقوقی این شرکت دست به دست شد.

نماد معاملاتی بانک مهر اقتصاد در آستانه برگزاری مجمع فوق‌العاده برای تعیین اعضای جدید هیات مدیره در پایان معاملات امروز متوقف شده است.

در بازار معاملات بلوکی امروز پتروشیمی مبین به ارزش 36 میلیارد و 800 میلیون تومان، ملی صنایع مس به ارزش 6 میلیارد و 400 میلیون تومان و بانک گردشگری 2 میلیارد و یکصد میلیون تومان اصلی‌ترین معاملات کد به کد حقوقی‌ها در این نماد معاملاتی بود.

از نکات جالت توجه بازار امروز اقدام حقوقی‌های برخی شرکت‌ها برای معاملات کد به کد و بلوکی در بازار خرده‌فروشی بود که به نظر می‌رسید با هدف تقویت پشتوانه شاخص بورس پس از تجربه یک روز مثبت تکنیکالی  صورت می‌گیرد.

در بازار امروز بانک اقتصاد نوین بیش از یکصد  میلیون و 488 هزار سهم از سوی حقوقی در روند معاملات عادی این سهم کد به کد شد. ارزش این معامله بالغ بر 19 میلیارد و 900 میلیون تومان بود.

در نماد پتروشیمی مبین نیز هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان سهامدار عمده این شرکت بیش از 62 میلیون سهم را به ارزش 20 میلیارد و 900 میلیون تومان کد به کد کرد.

از مجموع معاملات امروز بازار سهام رقمی به ارزش بیش از 107 میلیارد تومان مربوط به معاملات کد به کد بود در مجموع می توان گفت: بازار امروز بازاری مبتنی بر معاملاتی ناپایدار و کم حجم بود که به دنبال دلیلی برای تداوم روند مثبت بازار می‌گشت.

طی معاملات امروز نماد ایران ترانسفو همچنان با عرضه شرکت صنعت و تجارت آداک به عنوان یکی از سهامداران عمده بالای یک درصدی خود مواجه بود این شرکت که به تازگی از آن به عنوان خریدار اصلی بلوک 23 درصدی ایران ترانسفو یاد می‌شود طی دیروز و امروز بیش از 142 میلیون سهم را در نماد معاملاتی (بترانس) واگذار کرده است.

به طور کلی از مجموع 70 میلیون سهم در اختیار این شرکت در اواخر خرداد ماه امسال به 44 میلیون و 700 میلیون سهم در هفته اول شهریور ماه امسال کاهش یافته است.

بنا به گزارش ، امروز دوباره نماد قندی‌ها روی مدار مثبت قرار گرفت و با حجم‌های محدود سهام مورد نظر در کانون توجه معامله‌گران نوسان گیر بازار قرار گرفت.

در عین حال نماد معاملاتی شرکت مخابرات ایران در آستانه برگزاری مجمع فوق‌العاده به منظور انتخاب دو عضو نماینده دولت و سهام عدالت در حالی متوقف شد که با عرضه سهام از سوی معامله‌گران مواجه بود. این عرضه‌ها به نماد معاملاتی همراه اول نیز سیگنال منفی فرستاد و باعث ریزش قیمت‌ها در این نماد شد.

در عین حال در نماد معاملاتی پتروشیمی مبین نیز هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان سهامدار این شرکت در حالی به بازارگردانی محدود سهام دراین نماد مشغول است که مالکیت 13.5 میلیون سهمی خود را از اواخر خرداد ماه امسال به 13 میلیون و 143 هزار سهم در روز گذشته کاهش داده است.

بر اساس این گزارش ، بازار سهام در آستانه پایان سال مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها و شرکت‌های کارگزاری در پایان شهریور ماه امسال به تکاپو افتاده تا بتواند دلیلی موجه برای یافتن سود در پایان دوره عملکردی این شرکت‌ها بیابد.

ارسال نظرات