در گفتگوی بسیج با کارشناسان سیاسی مطرح شد

تضعیف شورای نگهبان؛ تضعیف اسلامیت و جمهوریت نظام

هر نوع بیان و اقدامی که شورای نگهبان را تضعیف کند در نهایت منتج به تضعیف اسلامیت و جمهوریت نظام می گردد.
کد خبر: ۸۵۶۱۸۷۶
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

خبرگزاری بسیج-گروه سیاسی: چندی پیش بود که ریاست محترم جمهوری اظهاراتی را در خصوص نظارت شورای نگهبان مطرح کردند که با انتقاد بسیاری از دلسوزان نظام مواجه شد.

آنطور که پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری ذکر کرده است دکتر روحانی در نشست مشترک هیات دولت و استانداران سراسر کشور با بیان این که «اینجا جمهوری اسلامی ایران است و قانون اساسی در آن حاکم است»، اظهار داشت: ما جایی را در کشور نداریم که بخواهد افراد صالح و دلسوز را که می‌خواهند با استفاده از تجربیاتشان به کشور خدمت کنند حالا از هر جناحی که باشند رد صلاحیت کند. تمام گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی قانونی مورد احترام هستند. همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند و ما هیأت اجرایی نداریم که یک جناح را تأیید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تأیید صلاحیت نکند.
رییس جمهوری تأکید کرد: شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم. دکتر روحانی با اشاره به این که امام راحل معتقد بود میزان رأی ملت است، اظهار داشت: ما فقط باید زمینه را برای برگزاری یک انتخابات سالم و باشکوه آماده کنیم. مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟ ملت ایران ملتی بالغ، باتجربه و بزرگ است که به خوبی برای آینده خود تصمیم می‌گیرد.

با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند این نوع از بیانات می توان منجر به تضعیف جایگاه شورای نگهبان گردد. نهادی که در سالهای گذشته پاسدار اسلامیت و جمهوریت نظام بوده است. خبرگزاری بسیج در راستای انجام رسالت های خبری خود در روزهای گذشته مصاحبه هایی را با تنی چند از کارشناسان سیاسی درباره مواضع اخیر آقای رئیس جمهور ترتیب داده است که ماحصل آن در ذیل از مد نظرتان خواهد گذشت:

حجت الاسلام سلیمی

مسئولان به جای حاشیه پردازی درباره نظارت شورای نگهبان به فکر حل مشکلات اقتصادی باشند

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بسیج در خصوص اظهارات اخیر ریاست جمهوری در مورد شورای نگهبان گفت: زیر سوال بردن نهادهای قانونی کشور کار درستی نیست.

وی بیان نمود: طبق اصل 99 قانون اساسی نظارت برانتخابات بر عهده شورای نگهبان است ودر تمام مراحل انتخاباتی مرحله تایید صلاحیتها بر عهده این شوراست.

وی با بیان اینکه باید در مقابل قانون تمکین داشته باشیم ، افزود: در این برهه زمانی کشور نباید وارد حواشی شویم و باید به مسائل اساسی تر همچون افزایش تولیدات ، بیکاری جوانان و... بپردازیم.

وی توجه به فرمایشات و خواسته های امام و مقام معظم رهبری را مهم خواند و گفت: نباید پا از خطوط قرمز فراتر نهیم.

آسودی مطرح کرد

تضعیف شورای نگهبان و گشودن باب نفوذ دشمن

سردار محمد علی آسودی مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص برخی اظهارات که منجر به تضعیف جایگاه شورای نگهبان می شود گفت: باید در بیانات و مدیریت‌مان به گونه ای عمل کنیم که روزنه ای برای دشمن پدید نیاید.

وی با بیان اینکه امیدواریم منظور ریاست جمهوری چیزی نباشد که دشمنان برداشت کردند، گفت: باید در صحبت ها و مطالبمان دقت نظر داشته باشیم تا دشمن اینگونه برداشت نکند چرا که دشمنان به دنبال بهره برداری از مواضع هر یک از مسئولان به نفع خود می باشند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که دشمن به دنبال روزنه های سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی است ، گفت: دشمن از هر طریقی به دنبال رسیدن به این روزنه هاست که این مسئله توجه و دقت مسئولین را می طلبد.

آسودی با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری گفت: امسال سال همزبانی و همدلی است و باید رفتار ما به گونه ای باشد که دشمن سوء استفاده نکرده و وحدت و یکپارچگی را اصل قرار دهیم.
رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی:

شورای نگهبان تا وقتی انقلابی است آماج تخریب ها قرار دارد

حجت الاسلام و المسلمین حمید روحانی کارشناس مسایل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار بسیج با انتقاد از برخی اظهارات که به تضعیف جایگاه شورای نگهبان منتج می شود گفت: متاسفانه در نظر برخی اگر شورای نگهبان سازش کند و اهل براندازی شود و آقازاده ها را تائید کند شورای نگهبان ایده آل است اما اگر شورای نگهبان به وظایف انقلابی عمل کند خطرناک است.

وی با بیان اینکه اصل قضیه این است که برخی از حرکت هر گونه نهاد و جمعیتی که اهل مقاومت باشند به شدت مضطرب هستند ، ادامه داد: آنها می خواهند این روحیه مقاومت درکشور را در هم بشکنند می بینیم که با چماغ افراطی گری و خشونت طلبی و تند روی وامثال اینها افراد حزب الهی و بسیجی را دائما سرکوب می کنند تا آنها را مایوس کنند.

وی با اشاره بر اینکه اکنون دو نهاد شورای نگهبان و دستگاه قضایی در مقابل نیرنگ‌های آنها ایستاده است، بیان کرد: آن‌ها سعی دارند این دونهاد را بی اعتبار کنند و روحیه مقاومت را در هم بشکنند.

روحانی با بیان اینکه روحیه مقاومت در طول تاریخ برای سازشکار و جاه طلب ها خطرناک بوده است، گفت: امروز هم این مسئله جدی است و آنها می‌خواهند سازش و آرمان های امام را کم رنگ کنند و آمریکا را بازگردانند و تسلیم و کرنش در پیش دارند واز نهادی مانند شورای نگهبان مضطرب هستند.

شاکری در گفتگو با بسیج:

نظارت شورای نگهبان نبود روحانی با 350 هزار اختلاف رای رئیس جمهور نمی شد

مجتبیشاکری عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار بسیج در خصوص اظهارات ریاست جمهوری در مورد شورای نگهبان گفت: به نظرم به آقای روحانی مشاوره بد داده می شود وایشان دچار یک سوء نگاه شده است.

وی به اختیارا ت شورای نگهبان اشاره نمود و آن را دژی محکم در برابر بدخواهان نظام خواند و گفت: شورای نگهبان تضمین کننده سلامت نظارت و اجرا و تامین کننده حقوق افراد شاکی بعد از انتخابات است.
وی با بیان اینکه حفظ میراث امام و شهدا بر عهده همین شورا بوده است، گفت: همین شورا فتنه را در اوجش داوری و مدیریت کرد.

شاکری با تاکید بر اینکه اگر دقت نظر شورای نگهبان نبود، آقای روحانی با 350 هزار اختلاف رای رئیس جمهور نمی شد افزود: به نظرم مسئو.لان باید در اظهار نظرهای خود دقت نظر بیشتری داشته باشند.

سراج:

تضعیف شورای نگهبان تضعیف اسلامیت و جمهوریت نظام است

شورای نگهبان از نهادهایی است که هم متضمن جمهوریت نظام است و هم اسلامیت و در جمهوری اسلامی ایران کمتر نهادی است که در هر دو جنبه دارای نقش باشد.

رضا سراج کارشناس مسایل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار بسیج در خصوص اظهارات اخیر ریاست جمهوری در مورد شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان از نهادهایی است که هم متضمن جمهوریت نظام است و هم اسلامیت و در جمهوری اسلامی ایران کمتر نهادی است که در هر دو جنبه دارای نقش باشد.

وی با اشاره به تجربه تاریخی مشروطه گفت: در آن زمان روشنکفر ها شرایط استحاله را ایجاد کردند و در مجلس اول نمایندگانی وارد شدند که در جهت خلاف هویت انقلاب و منافع ملی حرکت می کردند و لذا تجربه وجود شورای نگهبان تاریخی و متضمن اصل مراقبت و حفاظت است.

حجت الاسلام تویسرکانی در واکنش به سخنان رئیس جمهور درباره شورای نگهبان

سخنان دوپهلو تنها زمینه فتنه را فراهم می کند

حجت الاسلام تویسرکانی در واکنش به سخنان رئیس جمهور درباره شورای نگهبان گفت:سخنان مبهم تنها زمینه فتنه را فراهم می کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا تویسرکانی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفیندر گفت و گو با خبرنگار بسیج در خصوص اظهارات اخیر ریاست جمهوری در مورد شورای نگهبان گفت: به نظرم در شرایط فعلی مسئولین باید از بیان سخنان دو پهلو به طور جدی خودداری کنند.

وی با اشاره به نامگذاری سال 94 توسط رهبر معظم انقلاب به نام سال دولت و ملت همدلی و همز بانی ، گفت: بر مسئولین نظام این امر ضروری است که دراظهار نظرهای خود همدلی و وحدت را حفظ کنند و به ویژه از بیان مطالب ابهام برانگیز به شدت خودداری کنند چون سخنان مبهم زمینه فتنه را فراهم می کند.
وی ادامه داد: طبیعی است که ما بر اساس تدبیر مقام معظم رهبری موظف به حسن نیت در برداشت از سخنان مسئولان هستیم و دوری از تفسیرهای بد وظیفه اصل ماست.
تویسرکانی با بیان اینکه بیگانگان از این نوع سخنان برداشت های منفی می کنند، افزود: وظیفه مسئولا ن است که مبهم گویی را کنار بگذارند و بر اساس خط اصیل امام و اندیشه های رهبری سخن بگویند تا دشمنان در رسیدن به اهداف شوم ناکام بماند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار