همکاری دولت افغانستان با نیروهای ناتو و لغو تعرفه‌های گمرکی برای برخی اقلام مورد استفاده این نیروها از جمله سوخت، فساد گسترده‌‌ای را در گمرکات سبب شده است.
کد خبر: ۸۵۶۱۶۷۵
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲


به گزارش خبرگزاری بسیج، «احمد فرید رسا» کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان در یادداشتی اختصاصی به بررسی موضوع سو استفاده ناتو از لغو تعرفه گمرکی دولت افغانستان برای سوخت مورد این نیروها پرداخته است.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است.

چند سالی است نیروهای ناتو با ایجاد فساد در گمرکات کشور افغانستان، تحت عنوان کالاهای مورد نیاز نیروهای ناتو، کالا به داخل افغانستان قاچاق می‌کنند و عواید گمرکی نمی‌پردازند.

عدم تغییر مجوزهای قبلی با وجود کاهش تعداد نیروها

نیروهای ناتو مجوزهایی را از دولت افغانستان دریافت کرده‌اند و با این مجوزها، کالاها و مایجتایج مورد نیاز خود را بدون پرداخت عواید و تعرفه گمرکی وارد می‌کنند. با کاهش تعداد نیروهای ناتو در کشور افغانستان برخی از این مجوزها از جمله مجوز واردات سوخت با همان مقدار قبلی هنوز به قوت خود باقی است.

به طور مثال اگر مجوزهای صادر شده سوخت در حدود 100 هزار تن در ابتدا صادر شده بود با کاهش نیروهای ناتو از 100 هزار نفر به 10 هزار نفر می‌بایست میزان سوخت مورد نیاز کاهش یابد اما این اتفاق نیفتاد و در حال حاضر این مجوزها در گمرکات شمال افغانستان با تبانی با تجار سوخت آن منطقه بعضاً به صورت 50 - 50 مبادله می گردد.

یعنی اگر تاجر سوخت از شمال کشور افغانستان بخواهد نسبت به واردات این کالا اقدام نماید می تواند با خرید این مجوزها از ناتو و یا واسطه‌های آنها، به جای پرداخت هزینه 200 تا 250 دلاری گمرک، چیزی در حدود 100 دلار به نیروی ناتو و یا واسطه‌های آنها پرداخت نماید.

کاسته شدن از درآمدهای گمرکی

این موضوع ضمن ایجاد فساد در گمرکات آن منطقه توسط نیروهای ناتو و یا واسطه های آنان باعث کاهش چشمگیر درآمدهای گمرکی افغانستان در شرایط کنونی شده است و هر چند مقامات دولتی کشور افغانستان بارها از مسئولان نیروهای ناتو درخواست شفاف سازی در این خصوص را نموده اند ولی تاکنون پاسخی دریافت نکرده اند.

«اجمل حمید عبدالرحیم‌زی» سخنگوی وزارت دارایی افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری ها اعلام کرد: «ما از نانو خواستیم تا برای اینکه از واردات نفت (سوخت) به نام این نیروها جلوگیری شود؛ مقدار نیازمندی خود را هر چهار ماه برای ما مشخص سازند».

همچنین چندی پیش مسئولان اتحادیه ملی استاندارد نیز اعلام کردند که یکی از علل واردات مواد نفتی کم‌کیفیت به بازارهای افغانستان لغو تعرفه‌های گمرکی در  واردات مواد نفتی برای نیروهای خارجی است، همچنین این نهاد اعلام کرد که مواد نفتی که از این طریق وارد افغانستان می‌گردند از سوی هیچ نهادی نظارت نمی‌شوند.

ارسال نظرات