معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خبر داد

بهره‌برداری از ۲۴۰۰ میلیارد تومان پروژه برقی در هفته دولت

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: برای هفته دولت در سال جاری بالغ بر دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه در بخش‌های تولید، انتقال، فوق توزیع و توزیع نیروی برق در سراسر استان‌های کشور آماده بهره‌برداری ‌است.
کد خبر: ۸۵۶۱۵۸۳
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴

به‌ گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، هوشنگ فلاحتیان امروز شنبه با بیان اینکه این پروژه‌ها در قالب سه هزار و 587 پروژه آماده بهره‌برداری است اظهار داشت: هم‌زمان با بهره‌برداری از این پروژه‌ها عملیات اجرایی 511 پروژه جدید نیز به مبلغ بیش از 600 میلیارد تومان آغاز خواهد شد که تأمین برق مطمئن و پایدار برای متقاضیان و مشترکین برق را در پی دارد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: در مجموع برای هفته دولت در سال جاری تلاش کردیم در زمینه‌های تولید، انتقال و تأمین برق شهرک‌های صنعتی، چاه‌های کشاورزی و سایر بخش‌هایی که نیاز به برق داشتند، زیرساخت‌های مورد نیاز را مهیا کنیم.

وی با اشاره به اینکه در قالب این پروژه‌ها 57 روستای جدید نیز تأمین برق خواهند شد؛ افزود: با بهره‌برداری از این 57 پروژه جمع روستاهای برق‌دار کشور به 55 هزار و 721 روستا خواهد رسید.

فلاحتیان با بیان اینکه در سال جاری برای اولین بار با انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب همدان به نیروگاه این شهر به منظور استفاده در سامانه خنک کننده و تبدیل برج "تر" نیروگاه همدان به برج "خشک" گفت: این دو پروژه در جهت صرفه‌جویی در مصرف آب اجرایی می‌شود تا ضمن اینکه خود وزارت نیرو به عنوان الگو در مصرف آب عمل کرده بتوان در مناطقی که دارای چالش کم‌آبی هستند، از شبکه‌های فاضلاب برای تأمین نیاز برج‌های خنک کننده نیروگاه‌ها استفاده کرد تا خلل و توقفی در زمینه تأمین برق صورت نگیرد.

وی با بیان این مطلب که در سال جاری عملیات 7 هزار مگاوات نیروگاه جدید آغاز خواهد شد، بیان داشت: هدف ما از این کار تبدیل نیروگاه‌های گازی موجود به سیکل ترکیبی است، تا راندمان نیروگاه‌ها از 32 درصد به 47 درصد افزایش یافته و صرفه‌جویی سوخت قابل‌توجهی نیز نصیب کشور شود.

* برنامه وزارت نیرو برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

معاون برق وزیر نیرو در خصوص فراگیر شدن نیروگاه‌های خورشیدی و استقبال مردم از این فرایند گفت: در حال حاضر حدود 95 درصد از تولید برق کشور توسط سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود که بایستی به سمت استفاده انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر حرکت کنیم و در همین راستا تشویق قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که مبادرت به احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی نمایند را در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: وزارت نیرو خرید برق این نیروگاه‌ها را به‌صورت تضمینی برای یک دوره 20 ساله تعهد می‌کند.

فلاحتیان با بیان این مطلب که نیروگاه‌های خورشیدی از جمله نیرو گاه‌هایی هستند که می‌توان آن را بر بام همه منازل نصب کرد، افزود: وزارت نیرو آمادگی دارد تا 50 درصد سرمایه‌گذاری سلول‌های خورشیدی را که مردم خودشان نصب کنند؛ به‌صورت بلاعوض به آنان پرداخت نماید و برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی را نیز از آنان خریداری خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر بر فرض،‌ یک کیلووات سلول خورشیدی بر بام یک منزل نصب شود و حدود هشت میلیون تومان هزینه داشته باشد، وزارت نیرو چهار میلیون تومان به‌صورت بلا عوض در وجه مشترکان پرداخت خواهد کرد، تصریح کرد: ضمن پرداخت وجه فوق، برق تولیدی این نیروگاه را نیز به قیمت هر کیلووات ساعت حدود 970 تومان خریداری می‌کنیم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه برق تحویلی از سوی دولت به مردم حداکثر حدود 60 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت است که 10 تومان آن نیز به‌صورت یارانه به مردم عودت می‌شود، گفت: مردم برای هر کیلو وات ساعت برق خریداری از دولت 50 تومان پرداخت می‌کنند ولی برق تولیدی نیروگاه خورشیدی خود را به ازای هر کیلو وات ساعت 970 تومان به مدت 20 سال به دولت خواهند فروخت و این حرکتی در جهت محیط زیست و کمک به فرهنگ‌سازی برای تأمین برق مورد نیاز مردم از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خورشیدی و بادی خواهد بود.

وی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد که با توجه به وضعیت آب و هوایی و تابش خورشید در کشور، در طول یک‌سال می‌توان از 1800 کیلو وات ساعت انرژی خورشیدی برای یک ساختمان مسکونی استفاده کرد و متوسط مصرف ماهیانه خانه‌های مسکونی حدود 200 کیلو وات است که این رقم در طول سال به دو هزار و 400 کیلو وات ساعت می‌رسد.

فلاحتیان افزود: منازل مسکونی می‌توانند 1800 کیلووات ساعت از انرژی مورد نیاز خود را در طول سال از انرژی خورشیدی و 600 کیلووات ساعت انرژی الباقی را از شبکه‌های برق عمومی تأمین کنند.

وی تاکید کرد: شرکت‌های توزیع نیروی برق در استان‌های مختلف کشور و واحدهای تابعه آنها آمادگی دارند تا متقاضیان را در این زمینه یاری و راهنمایی کنند و اتصال آن‌ها را به شبکه‌های برق برقرار کنند.

ارسال نظرات