رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: ضریب امنیت غذایی در حال حاضر به ۶۰ درصد رسیده در حالی که این رقم در سال ۸۴، ۸۲ درصد بوده است.
کد خبر: ۸۵۶۱۲۵۳
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، قباد افشار در مراسمی در مرکز همایش‌های صدا و سیما با اعلام این مطلب، افزود: سازمان امور اراضی در مسیر مطالبات مقام معظم رهبری، دولت، قوه قضاییه، مجلس در حال حرکت است که در این زمینه نیازمند همراهی همه مردم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در یکدهه گذشته این سازمان نه تنها از اهداف خود دور و کم رنگ شده بلکه عرصه را برای ایجاد تخلفات باز کرده است. رئیس سازمان امور اراضی ادامه داد: عرصه‌های مناسب کشاورزی در سالهای گذشته مورد تاخت و تاز وتخریب قرار گرفته است و عده ای از افراد برای سودجویی و یا راحتی خود اقدام به این کار کرده اند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: در 5 دهه گذشته یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی ما نابود شده است و در این بین 5 تا 10 میلیون تن تولید خود را از دست داده است.

افشار اظهار کرد: امام علی(ع) می‌گوید«مردمی که آب و خاک دارند اما نتوانند غذای خود را تأمین کنند مردمی‌اند که لطف خدا شامل حال آنها نیست» اما ما این الطاف را داریم و در حال نابودی آنها هستیم.

وی اضافه کرد: چند روز پیش در شیراز بودم که در این استان 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به بهانه باغ و باغچه تبدیل وضعیت شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تأکید کرد: هدررفت آب خیانت به کشور است و گناهی نابخشودنی به حساب می‌آید درحالی که این آب قابلیت تولید در بخش کشاورزی دارد برای تفریح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افشار اضافه کرد: از ویلاهای چندصد میلیونی در کشور سالانه یک ماه بیشتر استفاده نمی‌شود که این امر مصداق بارز اسراف به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه برای بازرگداندن اراضی کشاورزی نیازمند یاری و کمک همه هستیم گفت: صدا و سیما و قوه قضاییه مجلس خبرگزاری‌ها و همه مردم در حفظ اراضی کشاورزی تأثیرگذار هستند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور یادآور شد: در 10 تا 20 سال گذشته ما شاهد این بودیم که علی رغم فعالیت‌هایی که در این سازمان وجود داشته اما بازخورد مناسبی نداشته ‌اند و مسیر مشخصی برای تلاش‌های صورت گرفته وجود نداشت اما امروزه مقام معظم رهبری این مسیر را مشخص کرده است و مردم این مهم را از ما می‌خواهند.

*بودجه سازمان امور اراضی 20 برابر شده است

افشار با اشاره به سامانه تلفنی 131 برای ارتباطات مردمی گفت: دولت بودجه سازمان امور اراضی را 20 برابر کرده و اجازه تأمین و تجهیز به سازمان ما داده است. همچنین طرح های برزمین مانده‌ای مانند سند دارکردن اراضی کشاورزی را ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به سریال پایتخت و همکاری‌های صدا و سیما برای فرهنگ سازی برای حفظ اراضی کشاورزی، یادآور شد: عوامل سریال پایتخت امسال به صورت خودجوش با سازمان امور اراضی همکاری کردند که این سریال نقش مهمی در فرهنگ سازی مردم دارد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی وزارت کشور با ایجاد ستاد جلوگیری از تغییر کاربری اراضی با ریاست استانداران قوه قضاییه با شورای حفظ حقوق بیت‌المال و وزارت نیرو با جلوگیری از خدمات ما را در این زمینه همراهی کرده است و این سازمان هیچ مانعی برای خود در مقابل با زمین خواری نمی‌بیند.

افشار با اشاره به اینکه برای تولید خاک 700 تا 800 سال زمان نیاز است، گفت: ضریب امنیت غذایی در حال حاضر به 60 درصد رسیده در حالی که این رقم در سال 84، 82 درصد بوده است و برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تأمین خودکفایی نیازمند به این اراضی هستیم.

وی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی نیز همکاری‌های مناسبی با این سازمان دارد و اعلام آمادگی کرده تا قوانینی که نیازمند به اصلاح هستند تغییر دهد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در پایان اظهار داشت: همه ما عزم خود را جزم کرده‌ایم تا در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و نظام برای ارائه خدمات بهتر تلاش کنیم و شاهد این امر باشیم که در سال‌های آینده چیزی به اسم زمین خواری وجود نداشته باشد.

ارسال نظرات