میزگرد آسیب‌شناسی اردوهای جهادی با بررسی مشکلات، موانع و نقاط قوت و ضعف اردوهای جهادی با تاکید بر"توسعه اردوهای جهادی کارمندی به عنوان راهکاری برای رفع محرومیت" در یزد برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۶۱۱۵۷
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، در این میزگرد که به همت خبرگزاری تسنیم و بسیج سازندگی استان یزد برگزار شد، سیدمحمد میرقانعی رئیس بسیج سازندگی یزد هم در این میزگرد اظهار داشت: اجرای هر کاری سختی‌های خاص خودش را دارد و نیاز به مقدمه چینی، برنامه‌ریزی و خیز اولیه برای اجرای درست کار وجود دارد.

وی افزود: گروه‌های جهادی و طرح هجرت، حرکت بسیار قشنگ و خوبی است که در ابتدای آن برنامه‌ریزی‌هایی را انجام می‌دهیم تا ابتدا اقشاری که می‌توانند و باید حضور داشته باشند وارد میدان شوند.

مسئول بسیج سازندگی استان یزد ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات برای برنامه‌ریزی، دخیل کردن مسئولان مرتبط با این حوزه در زمینه اردوهای جهادی است.

علیرضا زارع از پیشکسوتان اردوهای جهادی و مسئول اردوی جهادی سردار شهید شوشتری هم در ادامه این میزگرد یکی از مهمترین مشکلاتی که در بحث اردوهای جهادی وجود دارد را عدم تعریف این اردوها به طور مناسب در برنامه کاری بسیج محلات دانست.

وی با اشاره به اینکه اردوهای جهادی دانشجویی در نقاط مختلف استان یزد و کشور برگزار می شود، گفت: بسیج محلات در صورتی که به صورت ویژه وارد اردوهای جهادی شود، می تواند تاثیرگذاری بالایی در بحث خدمت رسانی به مردم محروم کشور داشته باشد.

محسن مرتضوی مسئول فرهنگی بسیج سازندگی استان یزد هم در این نشست با اشاره به اهمیت توجه ویژه به توسعه کمی و کیفی اردوهای جهادی، اظهار داشت: اردوهای جهادی محلات بیشتر به صورت روستا در روستا انجام می‌شود.

وی با بیان این مطلب که اردوهای روستا در روستا معمولا به صورت روزانه است، گفت: امسال حدود 5 تیم اردوی جهادی شبانه روزی از بسیج محلات تشکیل شده و به روستاهای محروم رفته اند.

وی با اشاره به اینکه 41 اردوی دانشجویی با حضور بیش از 700 نفر از دانشجویان و 70 گروه جهادی محلات روستا به روستا و روستا در روستا امسال فعالیت می کنند، گفت: حدود 1300 تا 1400 نفر در اردوهای بسیج محلات شرکت دارند.

حمایت و همراهی برخی مسئولان از اردوهای جهادی بالاتر از حد انتظار است

از مهمترین مسائلی که در ارتباط با اردوهای جهادی مد نظر قرار می‌گیرد و در این نشست هم بر آن توجه ویژه‌ای بود، اهمیت حمایت ویژه مسئولان از اردوهای جهادی است.

زارع مسئول اردوی جهادی شهید شوشتری در ارتباط با مشکلات موجود در راه اردوهای جهادی، با بیان این مطلب که یکی دیگر از آسیب ها و مشکلاتی که وجود دارد، عدم توجه برخی از مسئولان به این اردوهاست، گفت: بسیاری از مسئولان زمانی که جهادگران با آنها ارتباط برقرار می کنند، تمام تلاش خود برای رفع مشکلات آنها و مردم محل را به کار می گیرند ولی تعداد اندکی هم هستند که توجهی به این مطلب ندارند.

مسئول بسیج سازندگی استان یزد در این رابطه، خاطرنشان کرد: شاید در برخی نقاط افرادی حاضر به همکاری و همراهی با اردوهای جهادی نباشند ولی در بسیاری موارد مسئولان هم همراهی خوبی با اردوها دارند.

میرقانعی ادامه داد: اردوهای جهادی دو نتیجه دارند، اول اینکه خود افراد از اثرات معنوی اردوها تاثیر بگیرند و در زمینه معنویات و فرهنگ خود را تقویت کنند به گونه ای که بعضی از نقاط، حضور اردوهای جهادی تحریکی برای جامعه هدف بوده است و آنها را به تکاپو واداشته است.

مسئول بسیج سازندگی استان یزد با تاکید بر اینکه این اردوها بر زندگی مردم مناطق محروم هم تاثیر خوبی دارد، گفت: خیلی از موارد می‌بینیم که دهیار، بخشدار و فرماندار و دیگر مسئولان که در جریان اردوی جهادی قرار گرفته‌اند، همیاری و همکاری بسیار خوبی با تیم اردوی جهادی داشته‌اند.

وی با بیان این مطلب که بهترین وضعیت اردوهای جهادی را اردوهای جهادی دانشجویی دارند، افزود: این همراهی‌ها به حدی بود که نمی‌توان صحبت‌های یک فرد مخالف اردوهای جهادی را به کل مجموعه گسترش داد چرا که ما همراهی از افرادی دیدیدم که شاید اصلا انتظار آن را نداشته باشیم.

حضور روحانی، پایه اردوهای جهادی را استحکام می‌بخشد

یکی دیگر از مسائلی که در این نشست بر آن تاکید شد، اهمیت حضور یک روحانی به صورت تمام وقت در محل اردو و ارتباط وی با مردم روستا بود.

زارع با تاکید بر اهمیت حضور روحانی در اردوهای جهادی، گفت: در اردوهایی که روحانیون به صورت کامل در اردو حضور دارند و با مردم و حتی جهادگران ارتباط برقرار می کنند، سطح معنوی کار بسیار بالا می رود.

مسئول اردوی جهادی سردار شهید شوشتری خاطرنشان کرد: در سالهای قبل مواردی وجود داشته که روحانیونی از دیگر استانهای کشور متقاضی حضور در اردوهای جهادی یزد بوده اند.

وی تاکید کرد: روحانی اگر در اردوهای جهادی نباشد، اصل و پایه اردوهای جهادی با مشکل مواجه هست چرا که بحث خودسازی در اردوهای جهادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

توسعه اردوهای جهادی کارمندی در یزد

آشنایی کارمندان ادارات با مشکلاتی که مردم محروم مناطق مختلف کشور با آن درگیر هستند، می‌تواند زمینه ارائه خدمات بهتر به این مناطق توسط کارمندان را فراهم کند.

مسئول بسیج سازندگی استان یزد با تاکید بر این مطلب که برنامه‌ای داریم که کارمندان ادارات را به اردوهای جهادی کارمندی بفرستیم که آنها هم با مشکلات مردم روبرو شوند، گفت: کسی که می‌خواهد مسئولیتی در کشور را شروع کند، اگر از دهیاری و بخشداری شروع نکرده، نمی‌تواند وزیر کشور خوبی شود چرا که درد را از ابتدا احساس نکرده است.

وی ادامه داد: در صورتی که بتوان برنامه‌ای هماهنگ کرد که کارمندان حداقل در سال یک یا دو مرتبه در روستاهای محروم حاضر شوند، خیلی از موارد را از نزدیک می‌بینند و با مشکلات مردم آشنا می‌شوند.

میرقانعی با اشاره به سرکشی از چند روستایی که اردوهای جهادی در آن برگزار می‌شود، گفت: یکی از انتقادهایی که وجود دارد این است که افرادی که اقدام به انجام کار می‌کنند، از قبل برنامه‌ریزی مناسبی ندارند.

مسئول بسیج سازندگی استان یزد با تاکید بر اینکه نفس اردوهای جهادی این است که شرائط مردم و محل را با چند روز زندگی با مردم دریابیم، گفت: مسئول اردوهای جهادی باید اطلاعات لازم در زمینه‌های مختلف را به دست آورد تا بتوان برنامه‌های خوب و مناسبی اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه برخی مشکلات موجود در مناطق محروم را می‌توان با یک پیگیری مرتفع کرد، خاطرنشان کرد: از کادر اردوهای جهادی درخواست کردیم که جمع‌بندی از وضعیت اردو و مشکلات مناطق محروم ارائه کنند تا پیگیری‌های لازم در سطح شهرستانی و استانی برای رفع این مشکلات انجام شود.

میرقانعی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری اردوهای جهادی را به سه قسمت انجام می‌دهیم تا در پایان اردوها، بتوانیم وضعیت و تاثیرپذیری اردو را بسنجیم.

مسئول بسیج سازندگی استان یزد در ارتباط با سطوح این برنامه‌ریزی، گفت: ابتدا اقدام به شناسایی برای آگاهی از وضعیت قبل روستا و پس از آن در دو مرحله حین برگزاری اردو و پس از آن برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: هر سال اقداماتی که در رابطه با اردوهای جهادی برگزار می‌شود، از کیفیت و کمیت بهتری برخوردار است و هماهنگی‌ها برای رفع مشکلات بیشتر انجام می‌شود.

منبع:تسنیم

ارسال نظرات