نتایج یک تحقیق نشان داد ۷۹۶ میلیون نفر در جهان بی سوادند و بی سوادی امسال ۱.۲ تریلیون دلار بار مالی به اقتصاد جهانی تحمیل خواهد کرد.
کد خبر: ۸۵۶۰۶۹۵
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از گاردین، بنیاد سوادآموزی جهانی هشدار داد، بی سوادی «یک بحران جهانی» است که امسال 1.2 تریلیون دلار بار مالی به اقتصاد جهانی تحمیل خواهد کرد.

بر اساس گزارشی که توسط این بنیاد منتشر شد، 796 میلیون نفر از مردم جهان یا به طور کامل بی سوادند، یا عملا بی سواد، یعنی نمی توانند کارهای اولیه ای نظیر خواندن برچسب یک دارو را انجام دهند.

بر اساس این گزارش، مردم در کشورهای فقیر و غنی به دلیل بی سوادی «در یک دور فقر با فرصت های محدود کاری یا تولید درآمد گیر افتاده اند.»

در این گزارش از فرمول ارائه شده توسط سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) استفاده شده که اندازه و ساختار اقتصاد کشورهای مختلف را مورد توجه قرار می دهد. این فرمول هزینه بی سوادی برای کشورهای در حال توسعه را نیم درصد تولید ناخالص داخلی آنها برآورد کرده است. در اقتصادهای نوظهور نظیر چین و هند، این هزینه 1.2 درصد تولید ناخالص داخلی است، در حالی که هزینه بی سوادی در کشورهای توسعه یافته حدود 2 درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، این برآوردها منعکس کننده سطح پایین هزینه های دولت ها در زمینه خدمات اجتماعی نظیر رفاه، سلامت و سیستم قضایی در کشورهای کمتر توسعه یافته است.

این بدان معناست که کشورهایی با بیشترین تولید ناخالص داخلی بیشترین هزینه را به جهت بی سوادی متحمل می شوند. کشورهای ثروتمند هر سال حدود 898 میلیارد دلار از این قضیه خسارت می بینند که ناشی از بی سوادی نیروی کار و کاهش بهره وری اقتصادی است، در حالی که اقتصادهای نوظهور بر اساس این گزارش، سالانه 294 میلیارد دلار از بی سوادی صدمه می بینند.

بر اساس پیش بینی ها، آمریکا در سال 2015 از بی سوادی 362.49 میلیارد دلار صدمه خواهد دید که بیش از هر کشور دیگری است. پس از آمریکا چین و ژاپن قرار دارند که پیش بینی شده به ترتیب 134.5 و 84.21 میلیارد دلار خسارت ببینند. کشور انگلیس نیز 57 میلیارد دلار از بی سوادی زیان خواهد دید.

کشورهای در حال توسعه با بالاترین زیان ناشی از بی سوادی بنگلادش و آنگولا به ترتیب با یک میلیارد دلار و 530 میلیون دلار هستند.

در این گزارش خاطر نشان شده که مردم بی سواد 42 درصد کمتر از افرادی که قادر به خواندن و نوشتن هستند درآمد دارند.

اندرو کای، مدیرعامل بنیاد سوادآموزی جهانی گفت: «شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه یک فرد کاملا بی سواد یا عملا بی سواد... در طول زندگی خود و در کار خود از این بی سوادی تاثیر می پذیرد و توانایی آنها برای کسب درآمد تضعیف می شود.»

ارسال نظرات