یک کارشناس بازار کار

ادعای اغراق‌آمیز ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در بهار امسال/ بازار کار خاموش و راکد است

یک کارشناس بازار کار در واکنش به ادعای نوبخت معاون رئیس‌مهور مبنی بر ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۴ تأکید کرد: نصف ادعای آقای نوبخت هم اغراق‌آمیز است چرا که بازار کار در شرایط خاموش و راکد به سر می‌برد.
کد خبر: ۸۵۶۰۶۹۱
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه رئیس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی آمار اشتغال ایجاد شده توسط دولت در سه ماهه ابتدایی سال جاری (بهار) را ۷۰۰ هزار شغل جدید عنوان کرد و از ورود سالانه ۸۰۰ هزار نیروی کارجوی جدید به بازار کار خبر داد.

در این باره برخی از کارشناسان با انتقاد از این آمار، ادعای مطرح‌شده را غیر واقعی اعلام کرده و معتقدند دولت هنوز هیچ اقدام عملی مؤثری در ایجاد رونق اقتصاد و اشتغال انجام نداده است.

حمید حاج‌اسماعیلی به عنوان یک فعال بازار کار درباره آمار اشتغال ایجاد شده به خبرنگار فارس گفت: هیچ فردی در این شرایط آمار اعلام شده مبنی بر ایجاد 700 هزار شغل را نمی‌پذیرد.

وی افزود: حتی در مدت 5 ماه هم چنین آماری برای اشتغال کشور بسیار زیاد است، چرا که سه ماهه ابتدایی به دلیل تعطیلات عید نوروز، جنب و جوشی در بازار کار وجود ندارد و فعل و انفعالاتی رخ نمی‌دهد.

این کارشناس بازار کار معتقد است که علاوه بر شرایط رکودی بازار، دولت هم اقدام خاصی در زمینه سرمایه‌گذاری انجام نداده و علاوه بر آن، انتظارات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مبنی بر پرداخت یارانه تولید هم محقق نشده است.

حاج‌اسماعیلی تأکید کرد: در کنار این موضوعات، حمایت تسهیلاتی بانکها هم به طور کامل محقق نشده است و اطلاعاتی که دولت در زمینه ایجاد اشتغال داده است، با شرایط فعلی بازار کار کاملاً در تضاد است.

وی درباره وعده دولت مبنی بر کاهش هزینه دریافت تسهیلات از بانکها گفت:‌ در کنار مشکلاتی همانند رکود، کاهش تولید و ظرفیت خالی بنگاه‌های اقتصادی، نرخ سود تسهیلات کاهش نداشته و همچنان تأمین مالی هزینه‌ بالایی برای فعالان اقتصادی دارد.

این کارشناس بازار کار، شرایط تولید با واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری را رکودی اعلام کرد و گفت: نه تنها سرمایه‌گذاری داخلی برای تولید ملی انجام نشده، بلکه سرمایه‌گذاران خارجی هم رغبتی برای ورود و ایجاد بنگاه‌های تولیدی ندارند.

وی افزود: هم‌اکنون بازار کار با انبوهی از انباشت نیروی کار مواجه است و بسیاری از بنگاه‌ها در صورت تداوم شرایط فعلی، احتمال خطر تعطیلی را گوشزد می‌کنند.

حاج‌اسماعیلی با بیان اینکه بازار کار با توجه به عوامل ذکر شده، شرایط مثبتی پیدا نکرده است، تصریح کرد: تعداد زیادی از افراد متقاضی اشتغال در کشور هستند و هر روز بر تعداد آنها اضافه می‌شود، اما به دلیل سیاست‌های انقباضی رونقی در اشتغال و به کارگیری آنها ایجاد نمی‌شود.

ارسال نظرات