مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه به دلیل فروش اوراق مشارکت ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی داریم، از بهره‌برداری همه واحدهای نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه روز شنبه هفته آینده خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۰۶۷۳
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید محمد‌رضا رضازاده امروز در محل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در خرداد ماه سال گذشته مراسم آبگیری سدهای فاز پایین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه اجرا شد.

وی ادامه داد: 4 واحد 260 مگاواتی جمعاً به میزان هزار و 40 مگاوات داریم.

رضازاده ادامه داد: واحدهای نیروگاه تلمبه‌ذخیره‌ای در حالت ژنراتوری و پمپی همزمان کار می‌کنند؛ پمپاژ آب و تولید برق دارند.

وی افزود: در بهمن ماه سال گذشته هر 4 واحد به‌صورت ژنراتوری به شبکه متصل شد و در مردادماه امسال اتصال پمپی نیز عملیاتی شد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: در این مدت واحدهای سیاه‌بیشه به شبکه برق کشور کمک کردند و در تیرماه پیک تولید با 92 مگاوات ساعت برق داشتیم.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نقش نیروگاه سیاه‌بیشه ایجاد تعادل در شبکه برق کشور در ساعات پرباری و کم باری است؛ در کمتر از 30 ثانیه واحدهای نیروگاه سیاه‌بیشه به  تولید اصلی خود می‌رسند.

رضازاده اظهار داشت: وجود نیروگاه‌های تلمبه ذخیره در کنار سایر نیروگاه‌ها موجب کاهش استهلاک واحدهای نیروگاهی می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه تلمبه ذخیره‌ای به ایجاد تعادل در شبکه برق می‌رسد، اظهار داشت: نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه اولین نیروگاه در این عرصه است؛ این نیروگاه در برخی شرایط در تابستان سال گذشته نزدیک به 22 ساعت کار کرده‌اند.

وی ادامه داد: وجود نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای به ذخیره برق نیروگاه‌های بادی و خورشیدی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در مجموع یک‌هزار و 300 میلیارد تومان برای کل پروژه نیروگاه تلمبه ذخیره سیاه‌بیشه سرمایه‌گذاری شد، اظهار داشت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم حجم مخازن بالا و پایین افزایش یابد؛ در سد بالا با 6 متر افزایش ارتفاع حجم مخزن از 4.3 میلیون مترمکعب به 6 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد؛ خاک‌ریزی در پایین دست انجام و سد مرتفع می‌شود.

رضازاده ادامه داد: در سد پایین نیز جان‌پناه روی تاج سد به ارتفاع یک متر ایجاد می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: در کل برآورد هزینه 130 تا 150 میلیارد تومان برای سد بالا و پایین بدون اعمال تغییر د مسیر انتقال آب خواهد بود.

وی بیان کرد: با اجرای موارد مذکور می‌توانیم توان تولید برق در نیروگاه سیاه‌بیشه را 1.5 برابر کنیم؛ در واقع حجم مخزن و ساعات کار نیروگاه افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: مسئولیت نیروگاه سیاه‌بیشه از سال 82 به شرکت توسعه صنایع آب و نیرو واگذار شد؛ در این عرصه سختی‌های زیادی را تحمل کردیم، نظیر یک‌طرفه شدن جاده چالوس و یا احداث کارگاه تولید لوله‌های با قطر 5 متر در نزدیک نیروگاه و یا احداث جاده برای رساندن لوله‌ها به محل نیروگاه که همه به خوبی اجرا شد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بیان کرد: 700 میلیارد تومان به شبکه بانکی بدهکار هستیم که از این رقم 200 میلیارد تومان جریمه تأخیر در پرداخت است؛ این بدهکاری به‌دلیل فروش اوراق مشارکت است.

ارسال نظرات