عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مواد مخدر آینده کشور ما را به شدت تهدید می‌کند، گفت: همه معتادانی که به نوعی شناسنامه‌دار هستند باید به مکانی دورافتاده جهت زندگی جزیره‌ای منتقل شوند. تا شاید از سختی و ناچاری مجبور به ترک اعتیاد شوند.
کد خبر: ۸۵۶۰۵۱۸
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر،  علیرضا خسروی  اظهارداشت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در صورتی که به این مفهم باشد که علاوه بر وظیفه دستگاه‌ها سایر نهادها و مردم هم وارد عرصه عمل جهت مبارزه و پیشگیری از اعتیاد شوند، مناسب است ولی اگر دستگاه‌های موظف در امر مبارزه و پیشگیری بخواهند در کنار این رویکرد از مسئولیت خود شانه خالی کنند بسیار وضعیت نگران کننده‌ای پیش خواهد آمد.

وی در مجلس با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون هزینه‌های زیادی در راه مبارزه با مواد مخدر متحمل شده است، افزود: درمان معتادان و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از اعتیاد همچون انتقال بیماری‌هایی همچون ایدز و هپاتیت و وقوع ناهنجاری مثل سرقت و کیف قاپی نیز هزینه‌های زیادی را بر دوش جامعه و دولت می‌گذارد.

نماینده مردم سمنان پیشنهاد کرد: همه معتادانی که به نوعی شناسنامه‌دار هستند باید به مکانی دورافتاده جهت زندگی جزیره‌ای منتقل شوند. تا شاید از سختی و ناچاری مجبور به ترک اعتیاد شوند. در این جزیره در اختیار آنها به ازای شرایط سخت کار مواد قرار داده شود تا با این روش دیگر اعضای جامعه و جوانان از مواد مخدر مصون بمانند.

خسروی تصریح کرد: معتادان را باید مجبور به زندگی جزیره‌ای کرد این روش بهترین راهکار جهت مبارزه با اعتیاد است و نتایج موثر و موفقی را به همراه دارد.

وي در مورد مخدرهای صنعتی و روان‌گردان‌ها گفت: مصرف این مواد تبعات و عوارض بسیار زیاد فردی و اجتماعی دارد ولی دامنه استفاده از این مواد در کشور به مصرف مخدرهای سنتی نمی‌رسد وبه نظرم اولویت مبارزه با مواد مخدر سنتی است. با آموزش به جوانان و دانش آموزان بیشتر می‌توان در زمینه روان‌گردان‌ها موفق بود ولی در مورد معتادان حتما باید به صورت جزیره‌ای عمل کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه برخی معتقدند مواد مخدر باید در اختیار برخی از معتادان جهت جلوگیری از قاچاق و شیوع اعتیاد همچنین کاهش آسیب‌های ناشی از آن قرار گیرد، افزود: این مساله بسیار غلط است باید به صورتي عمل کرد که سایر افراد از اعتیاد مصون بمانند.
خسروي در مورد ارتباط کمبود شادی با اعتیاد گفت: خیلی موافق این مساله نیستم چراکه معتادان اکثر برای اعتیادشان دنبال مقصرند. شکست عشقی، بیکاری و نبود اجتماع خوب را دلیل اعتیاد خود عنوان می‌کنند در حالی که بسیاری از افراد با همین مشکلات مشابه مواجه‌اند و به سمت مواد مخدر گرایش نیافته‌اند بنابراین کمبود شادی دلیل اعتیاد نیست.

وي تصریح کرد: مواد مخدر آینده کشور ما را به شدت تهدید می‌کند و سالانه تعداد زیادی نیز در مرزهای کشور در راه مبارزه با این پدیده شهید و مجروح می‌شوند بنابراین برای جلوگیری از این مساله باید طرحی نو اندیشید و فارغ از روش‌های گذشته بدنبال راهکار موثر و نتیجه بخش بود.

خسروي در پایان در مورد طرح انتقال معتادان به جزیره یا مکان دور و مجزا در کشور خاطر نشان کرد: در این روش معتاد تصیم می‌گیرد برای ادامه حیات به سختی کار کند و برای تامین خوراک مثلا ناچار به ماهیگیری شود یا تمایل به زندگی با افراد سالم دارد. معتاد یا می‌ماند و پس از مدتی خود مجبور به ترک می‌شود یا تا پایان عمر به دور از جامعه سالم همان‌جا خواهد ماند. با این روش علاوه بر جامعه‌ای عاری از معتاد سایر افراد نیز بیشتر مصمون از بلای اعتیاد هستند و جرائمی همچون سرقت نیز به شدت با خالی شدن شهر از معتادان کاهش می‌یابد.
ارسال نظرات