در حالیکه ۳۳ روز از ابلاغیه وام ۱۰ میلیونی ازدواج توسط معاون اول روحانی می‌گذرد، اما وزارتخانه تحت مدیریت وزیر صنعت در کمال ناباوری تنها نام ۱۱ تولیدکننده را در سایت خود قرار داده!!
کد خبر: ۸۵۶۰۴۲۰
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،33 روز از ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور در خصوص اعطای وام 10 میلیونی ازدواج برای خرید کالاهای تولید داخل با دوام می گذرد، اما هنوز خبری از اجرایی شدن واقعی این طرح نیست! طبق این بخشنامه قرار بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی شرایط را برای خرید کالاهای با دوام داخلی از واحدهای فروش فراهم کنند.

بنا به این گزارش، در ابلاغیه جهانگیری در خصوص وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت به این نکته اشاره شده که این وزارتخانه باید بخشی را در سایت خود تعبیه کند که براساس آن زوج های جوان با مراجعه به این بخش بتوانند با واحدهای فروش لوازم خانگی با دوام، قیمت این لوازم خانگی و بانکهای عامل ارائه دهنده این لوازم آشنا شوند. وزارت صنعت، معدن و تجارت ابتدا به مدت دو هفته این طرح را اجرایی نکرده و حتی رایزنی هم با اتحادیه لوازم خانگی و تولید کنندگان این محصولات انجام نداد.

شنیده های ما حاکیست که بعد از پیگیریها و گزارشهای متعدد «نسیم» این وزارتخانه با فشار برخی از مقامات بالاتر از جمله معاون اول رئیس جمهور اقدام به تشکیل جلساتی با اتحادیه لوازم خانگی کرد، اما به نظر می رسد این جلسات هم چندان به نتیجه نرسید.

اکثریت فروشندگان لوازم خانگی همچنان از این طرح وزارت صنعت اظهار بی خبری می کنند و یا نسبت به نحوه اجرای آن انتقاداتی را دارند. سرانجام این وزارتخانه بعد از 25 روز از ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور بخشی را در پایگاه اطلاع رسانی خود قرار داد که براساس آن، نام برخی از تولیدکنندگان داخلی که در این طرح مشارکت می کنند، مشخص کرده است. اما بررسی این بخش از پایگاه اطلاع رسانی بیانگر نارسایی های زیادی در تعبیه این بخش است که به سردرگمی زوج های جوان می انجامد. در این بخش همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید تنها 11 شرکت تولید کننده لوازم خانگی وجود دارد که این مقدار محدودیت در معرفی تولید کنندگان لوازم داخلی تولید داخلی در نوع خود عجیب است.

محمد طحانپور در همین زمینه به خبرنگار اقتصادی «نسیم» گفت: در حال حاضر 900 تولید کننده لوازم خانگی در کشور وجود دارند که البته همه آنها اقدام به تولید لوازم خانگی با دوام نمی کنند ولی بسیاری از آنها مورد تایید این اتحادیه هستند.

وی افزود: وزارت صنعت برای اجرای این طرح بدون هماهنگی با اتحادیه لوزام خانگی موفقیتی را به دست نخواهد آورد و آنها باید برای معرفی تولید کنندگان لوازم خانگی با دوام به مردم از ما استعلام بگیرند.

اما ماجرا وقتی بغرنج تر می شود که همین 11 تولید کننده لوازم خانگی که در سایت وازرت صنعت مشخص شده اند اطلاعات دقیقی را در این پایگاه اطلاع رسانی ارائه نکرده اند. شرکت فرش اردهال، تهران سبحان، شرکت سینجر، شرکت ساکاگاز، بلور کاوه، بلور یزد، بلور نوری تازه ، مهفام جام ، صنایع چینی زرین ایران، توس چینی و ایران رادیاتور نام شرکتهایی است که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنعت آمده اند اما با وجود گذشت 33 روز از ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور وقتی متقاضیان خرید لوازم خانگی بر روی آن ها کلیک می کنند با تصویر زیر مواجه می شوند که در آن سه بخش لیست محصولات و شرایط اعطای کالا، لیست نمایندگی ها و لیست بانکهای عامل درج شده ولی هیچ کدام از این اطلاعات درج نشده است و مراجعه کنندگان با وعده تکمیل اطلاعات در این بخشها رو به رو می شوند.

 

نواقص اجرای طرح وام 10 میلیونی ازدواج جوانان ما را بر آن داشت که در همین زمینه با چند تن از تولید کنندگان گفتگو کنیم.

محمدرضا دیانی تولید کننده لوازم داخلی اسنوا که نام شرکتش در لیست وزارت صنعت دیده نمی شود با انتقاد از اجرای این طرح در وزارت صنعت به خبرنگار نسیم اظهار کرد: اجرای این طرح نواقص زیادی دارد و از ما هم اطلاعاتی گرفته شده تا در سایت وزارت صنعت درج شود، اما ما به اجرای این طرح نقدهای جدی داریم.

علی پاکزاد معاون بازاریابی و فروش شرکت صنام هم با انتقاد از وجود تنها 11 شرکت تولید لوازم خانگی در سایت وزارت صنعت به «نسیم» عنوان کرد: در کشور تولید کنندگان لوازم خانگی بسیار زیادی وجود دارد و من تعجب می کنم که چرا وزارت صنعت بدون هماهنگی با همه تولید کنندگان تنها نام 11 شرکت را در پایگاه اطلاع رسانی خود درج کرده است.

وی افزود: ما 100 درصد با اجرای این طرح موافقیم زیرا باعث افزایش تولید و سود آوری بیشتر برایمان می شود و به نوعی از تولید داخلی هم حمایت می شود ولی وزارت صنعت هم برای اجرای این طرح باید از ما حمایت کند.

این تولید کننده داخلی گفت: به نظر می رسد که تنها نام 11 تولید کننده که اطلاعات ارتباطات بهتری با مسئولین وزارت صنعت داشتند در پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه آمده است که این مایه تاسف است.

حسین احمدی معاون گروه تولیدی پارس خزر هم در این خصوص  گفت: تولید کنندگان لوازم خانگی تولید داخل با اجرای این طرح موافقند اما توقع دارند که وزارت صنعت تعامل بیشتری با آنها برای مشارکت در این طرح داشته باشد، اما به نظر می رسد مسئولان وزارت صنعت اهتمامی برای اجرای این طرح ندارند و تنها با چند تولید کننده خاص برای اجرای این طرح مذاکره کرده اند.

ابهامات موجود در روند اجرایی شدن این طرح با گذشت 33 روز از ابلاغیه معاون اول روحانی و سردرگمی زوجهای جوان شرایطی فراهم کرده تا این احتمال بیش از قبل قوت بگیرد که مسئولان وزارت صنعت عزمی برای اجرای این طرح ندارند و این طرح هم قرار است به دیگر طرحها و تسهیلات ازدواج دولت بپبوندد. باید دید سهل انگاری مدیران نعمت زاده و یک بام دو هوای آنها برای اجرای این طرح تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

ارسال نظرات