خانلری
مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران:
خبرگزاری بسیج: مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در آئین اختتامیه جشنواره کشوری حابربن حیان با بیان حدیثی از امام رضا(ع) علم را گنجینه های کمال و کلید آن را پرسشگری دانست و افزود: ما در مدت دو روز برگزاری جشنواره پیرامون این مسائل بسیار صحبت و تمرین کردیم.َ
کد خبر: ۸۵۶۰۴۰۷
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ علی رضا کمرئی افزود: خدا را شاکریم که برگزاری این همایش علمی نصیب شهرستان های استان تهران شد و به لحاظ اجرایی و ستادی در ارتباط با دریای بی کران پژوهش در اندیشه هایمان عمیق تر شویم و از این فرصت برای سوق دادن سازمان خود در مسیر پژوهش و تحقیق بهره جوییم و در سال های آتی در غنی کردن جشنواره بتوانیم توفیق بیشتری حاصل کنیم و اگر این مسئولیت بر دوش دیگر دوستان بود ضعف را تبدیل به قوت نمائیم.

وی خاطر نشان کرد: بعد از گذشت چهار سال از برگزاری جشنواره روند رو به رشدی را تجربه می کند  و به جریان فرهنگی در آموزش و پرورش کمک می کند.

کمرئی با ارائه گزارشی از تمهیدات شهرستان های استان تهران برای برگزاری این همایش علمی تصریح کرد: با تشکیل ستاد برگزاری جشنواره و هماهنگی حوزه معاونت آموزش ابتدایی با حوزه ستادی جزئی ترین موارد تا طرحی و چاپ پوستر مورد بحث و بررسی و مشورت قرار گرفت تا همه مفاهیم و رسایی موضوع جشنواره و نتیجه مطلوب حاصل شود و سال های بعد شاهد تکامل آن باشیم چون نماد ها مهم است و هویت جشنواره محسوب می شود و در انتقال مفاهیم موثر است بنابر این تلاش شد پرچم ، تندیس و پوستر جشنواره به گونه ای طراحی شود که مفاهیم غنی این رویداد علمی را در بر بگیرد و امید به آینده دانش آموزان ابتدایی مطمح نظر بوده و شعارها بر محور جمع گرایی بوده که در مطالعات آینده پژوهی به طور منظم شرایط را بررسی می کند و تصویری از آینده ارائه کند. وی با اشاره به اینکه آینده یکی نیست، خاطر نشان کرد: یک آینده قطعی و محتوم برای ما متصور نیست و آینده ها ممکن و متعددند اما بعضی از آینده ها احتمال وجودشان بیشتر است و محتمل هستند. وی افزود: سند تحول بنیادین هم تصریح می کند که مدرسه و دانش آموز فردایمان چگونه باید باشد و آینده وطلوب مد نظر ما است و باید به سمت آن حرکت کنیم چرخش هایی که امروز باید در نظام آموزشی ما ایجاد شود در حوزه های مختلف از جمله معلم، دانش آموز، خانواده، مدرسه و ...باید  تغییر کند. معلم باید به اسوه و تحلیل گر تبدیل شود و روش هایی که در جشنواره بر آن تاکید کرد می تواند معلم و دانش آموز را برای آموزش و پرورش کارساز ومفید تبدیل کند.

وی اظهار داشت: زمان در آموزش و پرورش به ساعت رسمی متمرکز شده در حالی که کل ساعات باید به جریان یادگیری بینجامد و دانش آموز پرسشگر و روحیه پژوهشگری تقویت شود.همچنین مکان فقط کالس درس نیست و محیط یادگیری متنوع مد نظر ماست مدرسه نباید به تنهایی محل کسب آموزش باشد همچنین خانواده نباید بخشی از این حلقه باشد و به گونه ای رقم بخورد که ماراتن خانواده در ارائه پژوهش ها و تحقیقات تبدیل شود.

باید جهت گیری های محوری ما در جشنواره تغییر کند و در صدد افزایش آماری شرکت کنندگان باشیم؛ کانون جشنواره باید مدرسه باشد و تلاش برای نهادینه کردن روحیه پرسشگری در دوران ابتدایی اتفاق بیفتدو در هدف های پژوهشی تغییرات صورت بگیرد. 

همچنین در بحث شعر و سرود با موضوع جشنواره آقای درویش و همسرش تلاش کردند برنامه ای را اجرا کنند که موفق کردند و مورد توجه دکتر صالحی معاون رئیس جمهوری نیز قرار گرفت.

در بحث بسته فرهنگی نیز کتابی با عنوان جستجوگر امروز و پژوهشگر فردا حاوی مطالب چکیده پژوهش ها مطالب ، تولیدات و آثار دانش آموزان مولف برگزیده بخشی از محتواها بود که در این جشنواره ارائه شد.     

وی در پایان خاطر نشان کرد: هرکس در انجام یک پژوهش شرکت کند برنده است پیش بینی سطوح بهانه ای بیش نیست؛ همچنین پژوهش توانایی ذاتی نیست و باید نظام آموزشی در آموزش و تربیت نسلی محقق و پژوهشگر تلاش کند.

ارسال نظرات