خبرهای داغ:
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان فارس خبر داد
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان فارس گفت: با افزوده شدن یک چاه دیگر برای افزایش سطح آبگیری و غرقاب کردن زمین دچار درون‌سوزی شده تالاب پریشان، 36 ساعت است که تلاش برای مهار این پدیده درون‌زا ادامه دارد.
کد خبر: ۸۵۶۰۲۶۲
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۹

حمزه ولوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در شیراز اظهار داشت: دوام پدیده خشکسالی، تجزیه گیاهان و در پی آن متصاعد شدن گاز گیاهان از جمله عوامل ایجاد پدیده خودسوزی دریاچه پریشان است که به علت ماندن گیاهان در دریاچه خشک شده و گرمای زیاد زمین، فرایندی دودزا در گیاهان اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در تالاب‌های آب شیرین که امکان رویش گیاهی در حاشیه آنها وجود دارد بقایای گیاهی ته‌نشین شده و با رسوبات پوشیده و طی سالیان تبدیل به خاک گیاهی می‌شود که این خاک گیاهی مدفون‌ شده و اگر تالاب خشک شود و خشکی تداوم پیدا کند به سبب رطوبتی که در زیر وجود دارد و خشکی سطوح بالایی، تجزیه پوشش رخ می‌دهد که با گرمادهی شدید همراه است و این پدیده از شکاف‌های زمین هواگیری شده و خودسوزی اتفاق می‌افتد.

ولوی خاطرنشان کرد: به‌طور معمول این خودسوزی‌ها می‌تواند در سطوح وسیعی همزمان آغاز شود و مهار را با مشکل مواجه کند.

مدیرکل محیط‌ زیست فارس تصریح کرد: ما برای مهار این پدیده، انتقال آب را در راستای مهار درون‌سوزی آغاز کردیم و از چاه‌های اطراف لوله‌کشی برای غرقاب کردن زمین را انجام دادیم.

وی اضافه کرد: اما در برخی نقاط به سبب امکان فرو رفتن فرد در زمین، دسترسی وجود ندارد و باید پوشش مصنوعی برای افزایش سطح اتکا احداث شود تا امکان لوله‌کشی به وجود آید.

ولوی یادآور شد: تاکنون کار به‌خوبی پیش رفته و امروز یک چاه دیگر نیز افزوده می‌شود و با غرقابی شدن تا پایان امروز مسئله به‌طور کامل حل می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان فارس همچنین گفت: با افزوده شدن یک چاه دیگر برای افزایش سطح آبگیری و غرقاب کردن زمین دچار درون‌سوزی شده تالاب پریشان، 36 ساعت است که تلاش برای مهار این پدیده درون‌زا ادامه دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها