در معاملات صبح بازار آسیا، بهای هر بشکه نفت خام شیرین سبک آمریکا برای تحویل در ماه اکتبر با ۳۷ سنت افزایش به ۳۸ دلار و ۶۷ سنت رسید/ همچنین هر بشکه نفت برنت نیز با افزایش ۴۴ سنتی به ۴۳ دلار و ۱۳ سنت رسید
کد خبر: ۸۵۵۹۷۳۳
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، به رغم تداوم فشار بر بازار جهانی نفت، بهای نفت خام که روز دوشنبه تحت تاثیر بحران بازارهای مالی و نگرانی ها از سلامت اقتصاد جهان به شدت کاهش یافته بود، روز سه شنبه در بازار آسیا با افزایش نسبی همراه شد.

در معاملات صبح روز سه شنبه بازار آسیا بهای هر بشکه نفت خام شیرین سبک برای تحویل در ماه اکتبر با سی و هفت سنت افزایش به سی و هشت دلار و شصت و هفت سنت رسید. در همین حال هر قیمت بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در همان موعد، با افزایش چهل و چهار سنتی به چهل و سه دلار و سیزده سنت رسید.

روز دوشنبه بهای نفت در بازار نیویورک برای اولین بار در شش سال گذشته به زیر چهل دلار در هر بشکه رسید.

برنارد آو، تحلیلگر موسسه آی جی مارتکس مستقر در سنگاپور گفت: بهای نفت خام و مواد اولیه در بازار معاملات آسیا پس از سقوط روز دوشنبه تا اندازه ای به ثبات رسیده است اما به نظر نمی رسد که این وضعیت نیز دوام چندانی داشته باشد.

این کارشناس افزود: اصلی ترین عامل تعیین کننده وضعیت بازار در حال حاضر این است که بدانیم آیا مقامات چین بار دیگر برای مقابله با نوسانات بازار و ایجاد ثبات در آن وارد عمل خواهند شد و اگر جواب مثبت است چه زمانی اینکار را خواهند کرد. فعالان و سرمایه گذاران بازار همچنان در نگرانی و ترس حاکم بر بازار که ناشی از کندی رشد اقتصاد جهانی، سقوط قیمت مواد اولیه، خطرات فزاینده تورم منفی، کندی رشد اقتصاد چین و جدول زمانی افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا است، به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، میزان تولید جهانی نفت همچنان بالا است و این وضعیت هم برای اوپک و هم برای آمریکا ادامه دارد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از سقف نظری تولید سی میلیون بشکه در روز به مراتب بیشتر تولید می کند و میزان تولید نفت خام در آمریکا نیز به علت بهره برداری از منابع نفت شیست همچنان بالاست. طبق گزارش اخیر وزارت انرژی آمریکا میزان ذخایر نفت این کشور در حال حاضر به سطحی نزدیک شده که تقریبا از هشتاد سال پیش تا کنون سابقه نداشته است. ذخایر کنونی نفت خام آمریکا نسبت به همین زمان در سال گذشته میلادی بیست و سه و نیم درصد افزایش یافته است.

در این اوضاع کاهش تقاضای نفت از طرف چین که اولین وارد کننده انرژی در جهان محسوب می شود، مازاد عرضه در بازار را بیشتر خواهد کرد این در حالی است که سرمایه گذاران بازار بیم آن دارند که بازگشت نفت خام ایران به بازار وضعیت موجود را از این هم وخیم‌تر کند. با حصول توافق بر سر برنامه هسته ای ایران، این کشور می تواند در شش ماه آینده روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر تولید کند و به گفته کارشناسان این رویداد نیز فشار موجود بر بازار جهانی نفت را که در حال حاضر نیز تحت فشار ناشی از مازاد عرضه قرار دارد، افزایش خواهد داد.

ارسال نظرات