انجمن علمی نجوم دانشکده فیزیک دانشگاه یزد از تست اولیه دستگاه آشکارساز امواج رادیویی که اعضای این انجمن آن را طراحی کرده و ساخته‌اند، خبر داد.
کد خبر: ۸۵۵۹۵۹۸
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵

به گزارش خبرگزاري بسیج از یزد به نقل از روابط عمومي دانشگاه يزد: در راستای تست اولیه آشکارساز امواج رادیویی، تیمی از دانشجویان فیزیک عضو این انجمن برای آشکارسازی امواج رادیویی حاصل از شهاب‌ها (نظریه‌ الکتروفونیک) همچنین ثبت مرئی بارش شهابی برساووشی که یکی از مهمترین بارش‌های شهابی سالیانه است، به سرپرستی زهرا رضایی راهی روستای نصرآباد یزد شدند.

در ادامه این گزارش در مورد بارش شهابی برساووشی توضیح داده شده است که با رد شدن دنباله‌دارها از کنار خورشید و منظومه‌ شمسی، بقایایی از آنها در مسیر عبورشان باقی می‌ماند كه با حرکت زمین به دور خورشید و قرار گرفتن در این مسیرها و برخورد این ذرات با جو زمین، بارش شهابی اتفاق می افتد و با توجه به قرار گرفتن مرکز بارش در صورت فلکی برساووش، به آن بارش شهابی برساووشی می‌گویند.

همچنین در مورد نظریه الکتروفونیک این توضیح آمده است که با برخورد ذرات به جو زمین که منجر به سوخته شدن آنها می‌شود، دنباله‌ای نورانی در آسمان مشاهده می‌شود که به آن شهاب می‌گویند اما پدیده‌ نادری وجود دارد که با به دام افتادن میدان الکترومغناطیسی زمین در دم پلاسما، گونه شهاب و سپس آزاد شدن آن امواج الکترومغناطیسی تولید می‌شوند که با برخورد این مواج به اشیا سطح زمین یا به عبارتی دیگر transducer  ها، صدایی به طور همزمان تولید می‌شود.  

اعضای اين تیم اعزامی متشكل از پدرام آشفته اردکانی، متین ترکیان، یاسر حاجی‌حسینی، سراج‌الدین حقیقی، محمدحسین خسروی، زهرا شعرباف، نفیسه صدیقی، مریم نشاسته گر و محمدرضا نصیرزاده بوده است.

 

ارسال نظرات