مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به کمبود مساجد در استان گیلان، گفت: هویت مسلمانی صدای اذان است و باید در فضای شهر شنیده شود.
کد خبر: ۸۵۵۹۰۵۴
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از گیلان، فیروز فاضلی در همایش تجلیل از فعالان فرهنگی مساجد استان که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی مسجد در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) سپاه قدس گیلان برگزار شد  اظهار کرد: استان گیلان بعد از جدایی از استان البرز از تهران از نظر وسعت بیست و هشتمین استان در کشور است.

وی با بیان اینکه جمعیت استان گیلان بیش از 22 میلیون و 548 هزار نفر است، افزود: میزان شهرنشینی در استان گیلان 60درصد و میزان روستانشینی 40درصد و شامل 84.3درصد جمعیت باسواد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه تراکم جمعیت در استان گیلان که بیست و هشتمین استان وسیع کشور است 177 نفر در هر کیلومتر مربع است، گفت: تعداد کل مساجد این استان 2 هزار و 803 مسجد می‌باشد.

فاضلی با بیان اینکه تعداد مساجد نسبت به تراکم و مساحت گیلان کم است، تصریح کرد: کمبود مساجد در اعیاد و ایام مختلف نمود پیدا می‌کند و گاها برای برپایی نماز عیدفطر در هوای بارانی  چهار بار در یک مسجد نماز اقامه می‌شود تا مردم بتواند شرکت کنند.

وی با بیان اینکه با وجود کمبود مسجد در روزهای عادی وجود مخاطبان در مساجد کم است، خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی درست کاری کرد تا مساجد با وجود کم بودن در طول سال فعال باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه 72 کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح استان گیلان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: دو هزار هیئت مذهبی در استان گیلان به ثبت رسیده است.

فاضلی با بیان اینکه یکی از کارکردهای مساجد بحث‌های اندیشه سازی است، افزود: مسجد جایگاه اندشه است و در آن تبادل اندیشه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مسجد پایگاه واقع نگری است، گفت: واقعیت‌ها در مسجد بازنگری می‌شود و از انحراف و گناه جلویگری می‌گردد و مومن در مسجد شرم و حیا پیدا می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: برادری در مسجدی‌ها، رسیدن به علم تازه، رسیدن به سخن مفید، رسیدن به رحمت الهی ترک گناه و تقویت شرم و حیا از خصوصیات مساجد است.

فاضلی با بیان اینکه معماری مساجد فوق العاده است و محراب محل جنگ با نفس درشکستن خود و فروتنی است، خاطرنشان کرد: سردرب، مناره، گلدسته، محراب هر کدام دارای معماری خاص خود است، محراب محل جنگ با نفس، فروتنی و تواضع است که باید به این اصول در احداث مساجد رعایت شود.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا نظیر استانبول صدای اذان به وصرت آشکار از مساجد به گوش می‌رسد، اضافه کرد: هویت مسلمانی صدای اذان است و اذان موجب آرامش می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود: صدای اذان باید از گلدسته‌های مساجد در فضای شهربه گوش برسد و محدود به داخل مساجد نباشد زیرا اذان دارای موسیقی است و سبب پژواک و آرامش می‌شود.

ارسال نظرات