بازخوردهای برگزاریِ یک مسابقه کارتون و کاریکاتور ایرانی درباره داعش فراتر از آن چیزی بود که دیگران گمان می‌کردند.
کد خبر: ۸۵۵۸۷۲۸
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷

مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش در سال جاری با همتِ مسعود شجاعی‌طباطبایی برگزار شد. این مسابقه توانست توجه رسانه‌های جهانی را به خود جلب کند. تا جایی که رسانه‌های غربی از این جشنواره به عنوانِ رخدادی یاد کردند که جمهوری اسلامی ایران از طریق آن توانسته انگشتِ اتهامِ تشکیل «داعش» را به سمتِ غرب بگیرد.

بازخوردهای برگزاریِ یک مسابقه کارتون و کاریکاتور بسیار فراتر از آن چیزی بود که دیگران گمان می‌کردند. رسانه‌های غربی درست می‌گفتند، ایران توانست با برگزاریِ یک مسابقه کارتون و کاریکاتور واقعیت و ماهیتِ داعش را به بهترین شکل ممکن برای همگان عریان کند.

در مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور داعش 1072 اثر از 43 کشور دنیا شرکت داشتند. اندونزی، برزیل و چین در این مسابقه بیشترین شرکت کننده را داشتند. الجزایر، استرالیاف آرژانتین، اذربایجان، بلژیک، برزیل، چین، کلمبیاف کوبا، فرانسه، مصر، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، یونان، مونته نگرو، مراکش، نیجرینه، پرو، صربستان، ازبکستانف زامبیا، مقدونیه، ترکیه، انگلستانف سوریه، امارات و جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی هستند که در مسابقه کارتون و کاریکاتور داعش حضور داشتند.

تمام کسانی که در به وجود آمدنِ داعش نقش داشتند، در تیررس کاریکاتوریست‌ها قرار گرفتند. این هنرمندان با زبانِ گویای هنرشان تمام حامیان داعش را رسوا کردند. تا به این ترتیب کارتون و کاریکاتور گامی مهم در راه رسالت واقعی‌اش یعنی پرداختن به مسائل اجتماعی و سیاسی بردارد.

کاریکاتور برخی از سران کشورهای منطقه در این مسابقه حکایت از حمایت این کشورها از داعش داشت. به همین دلیل برخی از سرانِ کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به مسابقه کارتون و کاریکاتور داعش واکنش نشان دادند و سعی در برگزار نشدن آن داشتند.

اما در مقابل تمام این فشارها، مسعود شجاعی طباطبایی ایستاد و جشنواره را به بهترین شکل برگزار کرد. طباطبایی از جمله جوانانی است که در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت بسیاری دارد و حضور او در هر جایی آثار خوبی به جا گذاشته است. شاید بهتر باشد مدیران هنری و فرهنگی کشور فضا را برای حضورِ چهره‌هایی مانند شجایی طباطبایی، بیشتر از پیش فراهم کنند.

اختتامیه مسابقه کارتون و کاریکاتور داعش 10 خرداد برگزار شد و امروز پس از گذشت کمتر از 2 ماه از معرفی برگزیدگان، کتاب مسابقه هم منتشر شد تا آثار این مسابقه در دسترس عموم قرار گیرد.

با برگزاریِ موفقِ مسابقه کارتون و کاریکاتور داعش، می‌توان امید داشت که در سال‌های آینده و با همت هنرمندانی دلسوز مانند شجاعی طباطباعی باز هم شاهد رخدادهایی مهم و تاثیرگذار در عرصه هنر باشیم.

ارسال نظرات